Fortkörning och böter

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Hej. Jeg fandt "priser" her:


Er det fuldstændige? Så om man kör 300 km/t hvor der er 30 km/t begränsning, så slipper man 4.000 SEK og kanske en løftet pegefinger? Så er det bare tuta og köra videre?

Bare lugn... jeg tænker ikke köra så fort (bara 299) :lol
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Listan med bötesbelopp är nog korrekt, men nej, du får troligtvis fler påföljder eftersom hastigheten är så hög.

Vårdslöshet i trafik alternativt grov vårdslöshet i trafik, allmänfarlig vårdslöshet, framkallande av fara, etc. Beroende på hur / var du har kört kan det bli massor med andra påföljder än bara böter. Om du blir stannad så tappar du mest troligt körkortet omedelbart på plats varefter du får ett strafföreläggande och böter.

Därefter kallas du mest troligt till domstol.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om du kör fortare än 30 km/h ( i vissa fall 20 km/h) så får du inte bara böter utan då återkallas normalt också körkortet.

Från domarbloggen:

Om en person har kört mer än 30 km/h snabbare än vad som är tillåtet på den aktuella vägsträckan anses som utgångspunkt personen ha gjort sig skyldig till ett avsevärt hastighetsöverskridande som resulterar i återkallelse av körkortet. Om en person kört på en vägsträcka där en lägre hastighetsbegränsning om exempelvis 30 km/h varit gällande kan redan ett överskridande av hastighetsbegränsningen med 20 km/h anses vara avsevärt och leda till återkallelse av körkortet.

Polisen kan omhänderta ett körkort direkt på plats när en fortkörning registrerats om det är sannolikt att körkortet kommer att återkallas av Transportstyrelsen.

Mer info här, se avsnitt "Återkallelse av körkort":

Mvh,
Ingvar
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hört av en bekant vars man fick dagsböter på 50000 för fortkörning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hört av en bekant vars man fick dagsböter på 50000 för fortkörning.
Har det gått över 50 km/t för fort lämnas det även till åklagare
och det blir inte bara lite penningböter utan även lite längre körkortsindragningar på minst 6 månader.

Riktiga fortkörare kan åka på rejäla straff och körkortsindragningar på mer än 12 månader vilket ger resultatet att det måste tas om helt.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
74 km för fort på en ödslig 70 väg blev 700 i böter och indraget körkort i 12 månader?
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Har det gått över 50 km/t för fort lämnas det även till åklagare
och det blir inte bara lite penningböter utan även lite längre körkortsindragningar på minst 6 månader.

Riktiga fortkörare kan åka på rejäla straff och körkortsindragningar på mer än 12 månader vilket ger resultatet att det måste tas om helt.
Inte säkert att det lämnas till åklagare, jag stoppades 2019 för 173 på 70 väg 4000:- i böter och 7 månader indraget men inget mer.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Corona utan krogbus,Encrochat och Skychat aftermath så nu finns det massa ledig tidsluckor för polisen och utreda krapp och överlämna till åklagaren
 

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Man får inte glömma det sista straffet. Försäkringspremien. Körkorts-åren nollställs.
Känns som jag blev rödlistad hos bolagen. Svårt att försäkra en nyare hoj under 20k/ år.
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
:hej Polis här (tro det eller ej)

man kan säga såhär, det är lite olika. Med det menar jag INTE bötesbeloppet, eller när det gäller vid vilken gräns som körkortet omhändertas. Här finns det fasta tariffer som RIKSåklagaren sätter varje år.
(här kan ni se mer: https://korkortonline.se/fakta/boter/ jag har inte kontrollerat om de stämmer med "min" lista).

Sedan, som klockringaren säger så kan det även bli tal om vårdslöshet i trafik/grov vårdslöshet. Här kommer de yttre faktorerna och spelar in, samt hur polisen som stannar dig gör bedömningen. Brassar du på bakhjulet vid en 30-sträcka vid en skola i 70 km/h så skulle jag skriva grov vårdslöshet trafik. Sedan får herr Åklagare göra bedömningen. Där jag jobbar så har vi lite praxis att om man kör dubbla tillåtna så skriver vi vårdslöshet i trafik. Skyltarna sitter där av en anledning, och kan man inte följa dom så får man väl gasa av sig på bana under en bandag.

Så om vi sedan tar ovan exempel med att koppla upp den pa bakan vid närmasta förskola och jag lasrar dig på 70 så blir det alltså :
*körkortet OMHÄNDERTAS. Polisen gör INTE bedömningen om hur länge KK ska bli INDRAGET. Det ligger på transportstyrelsen. Man kan säga att polisen gör transportstyrelsen en tjänst och omhändertar det. Vi skickar sedan KK till dom.
*misstänkt för Grov/normalgraden av vårdslöshet i trafik. Om detta sedan går till tingsrätt så kan du dömas till fängelse eller dagsböter. Antalet är beroende på hastighet och andra faktorer. Summan är beroende på din inkomst och andra faktorer.

som sagt. Blir lite billigare att gasa av sig på bana, säkert roligare också :yoparty
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det är väl rimligt med något straff om man kör 70km/t för fort, det visar ju att man struntar i lagar och regler och man gör det medvetet. Däremot blir det lite fånigt när polisen (på Transportstyrelsens uppdrag) helt plötsligt ska visa "nolltolerans" mot fortkörare och även bötfäller de som bara kör någon eller några få km/t för fort. Vi är ju inte mer än människor, och det är lätt hänt att hastigheten glider iväg både lite över och under det som står på skylten. Utan onda avsikter och utan att man för den skull utgör någon fara för andra.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
:hej Polis här (tro det eller ej)

man kan säga såhär, det är lite olika. Med det menar jag INTE bötesbeloppet, eller när det gäller vid vilken gräns som körkortet omhändertas. Här finns det fasta tariffer som RIKSåklagaren sätter varje år.
(här kan ni se mer: https://korkortonline.se/fakta/boter/ jag har inte kontrollerat om de stämmer med "min" lista).

Sedan, som klockringaren säger så kan det även bli tal om vårdslöshet i trafik/grov vårdslöshet. Här kommer de yttre faktorerna och spelar in, samt hur polisen som stannar dig gör bedömningen. Brassar du på bakhjulet vid en 30-sträcka vid en skola i 70 km/h så skulle jag skriva grov vårdslöshet trafik. Sedan får herr Åklagare göra bedömningen. Där jag jobbar så har vi lite praxis att om man kör dubbla tillåtna så skriver vi vårdslöshet i trafik. Skyltarna sitter där av en anledning, och kan man inte följa dom så får man väl gasa av sig på bana under en bandag.

Så om vi sedan tar ovan exempel med att koppla upp den pa bakan vid närmasta förskola och jag lasrar dig på 70 så blir det alltså :
*4k i böter (för hastigheten i sig)
*körkortet OMHÄNDERTAS. Polisen gör INTE bedömningen om hur länge KK ska bli INDRAGET. Det ligger på transportstyrelsen. Man kan säga att polisen gör transportstyrelsen en tjänst och omhändertar det. Vi skickar sedan KK till dom.
*misstänkt för Grov/normalgraden av vårdslöshet i trafik. Om detta sedan går till tingsrätt så kan du dömas till fängelse eller dagsböter. Antalet är beroende på hastighet och andra faktorer. Summan är beroende på din inkomst och andra faktorer.

som sagt. Blir lite billigare att gasa av sig på bana, säkert roligare också :yoparty
Sverige blev väll dömda av EU domstolen att sluta dela ut flera straff för samma brott?

Böter, straff 1
Körkort, straff 2
Ev fängelse/ dagsböter, straff 3

Har för mig att det är olagligt enligt EU domstolen som sagt. Och minns jag inte fel var det ett antal Pers som fick släppas ur finkan omedelbart och dessutom fick körkortet tillbaka på stört.
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Sverige blev väll dömda av EU domstolen att sluta dela ut flera straff för samma brott?

Böter, straff 1
Körkort, straff 2
Ev fängelse/ dagsböter, straff 3

Har för mig att det är olagligt enligt EU domstolen som sagt. Och minns jag inte fel var det ett antal Pers som fick släppas ur finkan omedelbart och dessutom fick körkortet tillbaka på stört.
Tjabba! jag har ju fan dribblat bort mig själv. Du har helt rätt i att det där blev dubbelbestraffning. Kör man så pass att det går till domstol så blir det ingen bot på plats! Miss av mig. Det är ju antingen eller bot på plats eller rapport till åklagaren (brottsanmälan).

Sen om man ska se det där att körkortet ryker som en del av straffet kan man tvista om. Just nu är det ju så att körkortsindragningen är ett straff från transportstyrelsen som säger "kan du inte läsa skyltar så får du inte heller köra bil/mc/skoter/LB för våran del", men det är inte straff i lagens mening.
Skulle man börja titta att KK-indrag är ett straff så är frågan vart man ska dra gränsen sen? Är förlorad inkomst då man inte längre kan köra taxi/snickarbilen/lastbilen ett straff? är det ett straff att frugan lämnar p.g.a man itne längre kan hämta barnen från förskolan?

här kan vi tvista länge om man vill :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skulle man börja titta att KK-indrag är ett straff så är frågan vart man ska dra gränsen sen?
Etiskt dilemma. Ponera dagsböter och dess inverkan på obemedlade Johansson, Svetsare Lindman och nolltaxerande Krösus. Å andra sidan verkar körkortslösa ha någon form av accellererad Darwinism - tyvärr drabbar det ofta tredje man. Omhändertagande av fordon under viss tid verkar andra länder köra med - lär ju inte funka på mig som har nio och kan låna fler. Det totala övervakningssamhället är inte heller något jag önskar någon så för den stora massan är nog återkallat körkort det som slår hårdast - för de med samvete. Pengar, är bara pengar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top