Fortkörning i USA

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Hej alla!
Efter att ha vart på en helt underbar semester i Florida så avslutade jag den med en fortkörnings böter.
Åkte 61mph på en 45mph väg. Väldigt korkat kanske, men gjort är gjort.
Fick 30 dagar på mig att betala bötern, vilket jag inte gjort ännu.
Nu till min fråga. Vad händer om jag skiter i böterna.Kan det komma något från poliserna här i sverige,eller läggs det på sidan tills nästa gång man kommer till Usa.Så att man inte kommer in i landet om man inte betalar.

det är ju dock 145$ som man kan lägga till sina besparingar.
Eller är det värt att betala och vara glad.

P.björk

Skulle tippa på att du åker på det nästa gång du åker till USA. Sen räkna med straffavgifter, ränta osv.. nästa resa kan bli dyyyyr.

Finns det ingen ruta i den där löjliga lilla gröna lappen där man lovar att man iallfall inte begått folkmord om eventuella fortkörningar? Den är väl rätt heltäckande vill jag minnas. Man förbinder sig till att inte åka till usa för att smuggla knark, man lovar att man inte var involverad i Nazi-Tysklands ledning 39-45 o lite andra roliga grejor...

P.Björk skrev:
Vad händer om jag skiter i böterna.

Nästa gång du åker till USA kollar dom i tullen ifall du har några (statliga/federala) betalningsförlägganden.

Har du det, kommer du inte in i USA. Har du tur kan du får betala böterna i tullen när du åker in. Har du otur blir du hemskickad till Sverige igen - på din egen bekostnad (eftersom din returbiljett (vi är ju alla lite snåla av oss) förmodligen inte är ombokningsbar).

Det är lika med de gröna eller vita "lapparna" man får fylla i när man anländer till USA. Lämnar man inte ifrån sig dom när man lämnar USA är risken stor att du inte får komma in i USA nästa gång. Dvs immigrationsmyndigheten vet inte om du har stannat för länge eller kommer tillbaka för en ny visit.

En kollega stannade i sin ungdom (inte så långt bort) längre än visat tillät. En tripp dit nyligen resulterade i 6 timmars vistelse i flygplatsens arrestlokal samt en vandring med hand och forfängsel genom gate och flygplan. Bojorna togs av inne i planet av dom medföljande vakterna. Det är inte kul att hamna i ett register hos tullen. $145 är billigt.

En kamera längs E18 i Norge fångade mig på bild för något år sedan.
Böterna i Norge är rätt saftiga (3500+) så jag tänkte prova att ignorera inbetalningskortet
som damp ner i brevlådan, det var ingen bra idé. Den Norska polisen gav sig inte utan tog
kontakt med den Svenska polisen som i sin tur skickade hotfulla brev till mig.
Inte så mycket att bråka om eftersom både regnummer och mitt ansikte syntes tydligt.

Mitt råd är att betala, det är ju ingen större summa, det straffar sig förr eller senare om du försöker smita...

/A

Hehe... har själv en skuld till Kanadensiska staten(?). Hade inga pengar att betala någon fånig avgift som jag inte visste om när jag skulle flyga hem. Planet skulle gå om 10 minuter och efter lite svettigt tjaffsande släppte hon igenom mig med en lapp och en adress dit jag skulle skicka en check på ca 150kr.

Tänkte faktiskt betala, men det visade sig att det skulle kosta ett par hundra kronor extra för att fixa en check-stackare (om man inte hade checkkonto redan). Så det fick gå bort.

... så nu är man "bannad" ifrån Kanada då :rolleyes:

Det man ska tänka på är att om man ska åka till någon av de Karibiska öarna, åker man oftast via USA. MEN!!! Det är inte som i andra länder, dvs att det finns en "International Transit Area" på flygplatsen - men icke så om man mellanlandar i USA. Där ska alla in i USA innan de får åka vidare - trots att det är en Internationell flygning. Bra å veta...

Morsan & farsan bodde i Usa ett år. Hade min morbror på besök som fick böter av nån anledning och sket i att inställa sig till rättegång. Har för mig att han var efterlyst i ett par stater för det? Kommer inte ihåg hela historien men ska fråga morsan vid tillfälle. detta var på 70 talet så det är väl preskriberat (kan inte stava det) & dessutom är han numera uppemot 70-75 år så han bryr sig väll inte.

Jag har sagt det förr, jag säger det igen, Amerikanare är tamejfan inte kloka...... :öl

andersbrink skrev:
Det man ska tänka på är att om man ska åka till någon av de Karibiska öarna, åker man oftast via USA. MEN!!! Det är inte som i andra länder, dvs att det finns en "International Transit Area" på flygplatsen - men icke så om man mellanlandar i USA. Där ska alla in i USA innan de får åka vidare - trots att det är en Internationell flygning. Bra å veta...

Jan Guillou vart ju stoppad när han mellanlandade i usa i julas om jag inte minns fel. Han var med på en rolig lista över möjliga
"terrorister" som säpo hade gett dom amerikanska myndigheterna.
Spelade ingen roll att han inte skulle IN i landet, dom vill skicka hem honom i allafall..

Om du inte betalar får du en s.k "Warrant for Arrest" på ditt namn om det drars upp på nån lista igen i USA. Jag har pga det betalat mina böter. suck.. ni vill inte veta hur mycket jag betala i böter.. bläh.. xxxxx kr.

P.Bjork. För att fixa det här.. kolla på din böter lapp... och se vart du ska skicka in betalningen. Skriv sedan ett förklaringsbrev. går säkert att ordna.

En kompis till mig fick böter hemskickade till Sverige eftersom han tydligen fastnat i en Nya Zeeländsk hastighetskamera! Han dröjde med att betala den och fick då en påminnelse. Då ringde han till polisen här hemma i Sverige och frågade ang ärendet och de rådde honom att "vänta".......

:crash

Bodde i USA 1 år (New York) och jobbade 3 månader i Boston. Jag har fått 2 böte i USA, en fortkörning och en för att jag pissade på fel ställe (tro mig, fick fan det). Båda gångerna var jag på väg hem och orkade inte betala. Har åkt ut och in i det landet sen dess och de kollar upp mig varje gång jag åker dit, men det är ingen som påpekar dessa saker. Detta var för ca 6 år sedan.

Du gör som du vill som sagt, men du ska inte oroa dig för mycket helt enkelt....

det finns ju inget bank nr eller så utan endast en adress till polis stationen. Sen så står det att man skall stoppa pengarna i kuveret som jag fick. Har ingen lust att stoppa 1500kr i ett kuvär och inte få ett kvitto.

P.Björk skrev:
det finns ju inget bank nr eller så utan endast en adress till polis stationen. Sen så står det att man skall stoppa pengarna i kuveret som jag fick. Har ingen lust att stoppa 1500kr i ett kuvär och inte få ett kvitto.

Skicka en "Money Order" (med postens "return receipt") som bank kan fixa åt dig.

Men är de lungt att skita i böterna?

Har en bekant som körde förfort i våras o fick böter på 147 dollar , nyligen fick han påminnelse att han inte hade betalt samt en höjning på 250 dollar.

Hur länge kommer han att få påminnelse?

Är de lungt att skita i de eller inte?

Han har inga planer på att åka dit igen.

Tacksam för svar... :banana

MHK, om det är illa nog så blir det som jag sa. Så nästa gång han kommer in i landet så står polisen och väntar på han. Alternativt att han inte tillåts åka in i landet igen...

Ska tilläggas, även om man inte hade tänkt att åka till USA ska man tänka på att de flesta rutterna till de Karibiska öarna går via USA - och då lär man gå igenom den Amerikanska tullen - trots att det är en internationell flight. Det värsta som kan hända är att man bli hemskickad på egen bekostnad med vändande flyg, ungefär som Tommy Körberg fick göra.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard