Fortkörning i Frankrike

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Detta evigt strejkande folk tvingade mig och en kollega att hyra en bil o fara som skottspolar till Paris med bil för att hinna med flyget hem. Detta har så klart resulterat i ett jag fått en fortkörningsböter i posten.
Så klart helt på franska så jag fattar ingenting...
Tydligen fanns det automatisk radar på vägen.

Frågan är. Kan jag bara skita i att betala den här boten eller finns det "utlämningsregler" eller dylikt länderna i mellan?

Någon som har erfarenheter av detta?

Hur vet du att det är en fortkörningsbot om den är helt på franska?

Ifall det finns ett telefonnummer så ring till dom och fråga vad det är. På svenska då. Så är det på lika villkor.

Strunta i att betala böterna och se vad som händer. Osäker på att de kan driva in pengarna här i Sverige om det inte finns något avtal mellan länderna.

Jag fick två förseelser hemskickade från Italien för två år sedan. Framgick inte tydligt nog vad jag gjort för fel och väldigt svårt att kontrollera sanningshalten så här i efterhand. Minns jag rätt har jag kört i en bussfil vid något tillfälle samt kört in på någon gata där man inte får köra. Allt var på Italienska så jag fick be min flickvän översätta det åt mig. Jag bestämde mig för att inte betala.

Vilka konsekvenser det eventuellt får vet jag inte. Har inte fått någon påminnelse. Hittills har det endast kostat mig någon administrativ avgift som uthyrningsfirman tagit ut på ca 150 kr för att vidarebefordra mina adressuppgifter till myndigheterna i landet.

En fråga jag ställt mig är om dessa böter ligger latent för all framtid. En dag kanske man blir stoppad i Italien för någon förseelse i privat eller hyrbil. Kontrollerar de då mina personuppgifter kanske böterna ligger mig i fatet.

I februari var jag och en kompis i Sydafrika. Fick böter där för fortkörning via någon radarkontroll. Min kompis blev nog debiterad av uthyrningsföretaget 350 Rand vilket är ungefär lika mycket i svenska kr.

Om ett lands invånare tycker det är ganska okej att deras fotbollslandslag strejkar för att en bortskämd snorvalp fått sig en välförtjänt tillrättavisning så är jag rätt säker på att samma lands invånare sällan betalar sina fortkörningsböter.

square-large-french.gif

Verkar som att det har blivit svårare att komma undan det senaste halvåret :gnissla

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraven-skarps-pa-fortkorare-1.1133493

Men nytt för i sommar är att Kronofogdemyndigheten inlett ett samarbete med sin motsvarighet i femton andra länder för att driva in böterna. I botten ligger ett rambeslut som började gälla vid årsskiftet. Nu hoppas polisen att problemen med att få in pengarna ska vara över. Och att det nya systemet ska leda till en lugnare – och säkrare – trafik.
Annons:

– I grunden är det för jäkligt att man ska kunna åka straffritt i Sverige, säger Ulrik Falck, förvaltningsledare på Rikspolisstyrelsen.

Bland de femton länder som hittills *antagit rambeslutet finns Frankrike, Polen, Spanien och Österrike. Rambeslutet innebär också att pressen ökar på svenskar som kör för fort i andra länder. Den som tänkt strunta i sina fortkörningsböter på Europaresan kan tänka om.

Last edited:
Verkar som att det har blivit svårare att komma undan det senaste halvåret :gnissla

Indrivning från andra länder har varit på gång under några år. Enligt artikeln är inte Tyskland med bland de 15 länderna och de står för flest fortkörningar här Sverige bland utlänningarna. I 5 år gäller en bot här hemma. Man kan alltså i princip gå tillbaka i tiden och kräva in avgiften. Undra vad som gäller andra länder? Undrar också om man kan driva in förseelser för andra trafikbrott.

Böterna som utlänningarna drar på sig i Sverige kommer enligt artikeln hemlandet till godo. Var väl enda chansen att få övriga länder att skriva under. Lär väl bara gälla ifall de inte betalar på plats. Numera kan man betala med kort. Jag gjorde så utanför Falkenberg för lite mer än en månad sedan. Kan jag så kan utlänningarna göra samma sak. Att man då ska driva in böterna via hemlandet låter rätt korkat.

Myndigheter i olika länder lär vara intresserade i större och mindre grad att driva in böterna från sina medborgare. Tyvärr tror jag att de svenska myndigheterna kommer att ligga på rätt hårt. Någon som vet vilka alla 15 länderna är?

Från artikeln:

"Att indrivningen av böterna innebär höga administrationskostnader är dock inget som Kronofogdemyndigheten ser som ett problem. Inte heller det faktum att de böter som en utländsk medborgare får i Sverige kommer att betalas till myndigheten i förarens hemland.

– Tanken är väl någonstans att det kommer att gå jämnt ut, säger Ulf Wredlet."

Kommer ihåg att farsgubben torska i Tyskland eller om det var Österrike för fortkörning. De ville ha betalt direkt (ja, det var riktiga poliser), just med tanke på att utlänningar ofta skiter i att betalar. "Nee, jag har inga pengar på mig" mumla pappa. "Det är lugnt, vi tar kort". Damnit.

En annan gång fick han brev hem av uthyrningsfirman, han hade blivit fotad någonstans där det gick lite förfort. Böter 10 euro. Och vad kostar det att driva in dessa 10 euro? Någon måste kommit på det och tagit fram den administrationsavgift som nämns.

Råkade ut för en incident i Schweiz för ett par år sedan i samband med en skidresa. Fick köra efter poliserna till en bankomat och ta ut pengarna. För att förstå vad jag gjort för fel åkte vi till deras kontor där de översatte via Google translator.

Största misstaget Svenska polisen gjort i alla år är att de varit mesiga. Med lite hårdare attityd hade de nog fått utlänningarna att ta det lite lugnare. Det har varit allmänt känt att man kan parkera och köra lite hur som helst utan risk.

Tyska och även Schweiziska polisen har varit stenhårda i alla år. Betalaning på plats. Inte konstigt att Tyskland inte skriver på avtalet. Deras motorvägar är ju en av de mest trafikerade i Europa. En och annan krona drar de nog in från utlänningarna.

Jag fick en bot i Ungern, tänkte att "den där skiter väl jag i, orka betala 100 ferinter eller vad det var". Sedan såg jag att man kan dömas till straffarbete om man inte betalar, orka bila i Europa år 2034 och bli haffad och skickad till järnvägsbygge liksom. :gnissla

Mailade artikelförfattaren till DN artikeln och frågade om hon inte kunde lägga ut en faktaruta på vilka länder som var berörda av samarbetet.

Tydligen skulle en sådan funnits med, men DN.se har missat det. Hon har kontaktat dem så förhoppningsvis kommer det in senare.

EDIT: Nu har man lagt till länderna som är med i samarbetet. Startade en separat tråd där jag klippte in dem. Bara att studera listan innan ni ger er ut på semester i sommar.

Last edited:
Största misstaget Svenska polisen gjort i alla år är att de varit mesiga. Med lite hårdare attityd hade de nog fått utlänningarna att ta det lite lugnare. Det har varit allmänt känt att man kan parkera och köra lite hur som helst utan risk.

Ett problem har varit att de pratat så dålig engelska att de vinkat förbi utlandsreggade bilar. Nu börjar de poliserna tack och lov gå i pension på löpande band.

Ett problem har varit att de pratat så dålig engelska att de vinkat förbi utlandsreggade bilar. Nu börjar de poliserna tack och lov gå i pension på löpande band.

En kompis till mig blev stoppad för många år sedan. Han är svensk medborgare men körde en utlandsregistrerad bil och innehade ett körkort från landet i fråga. En så kallad utlandssvensk alltså. Han pratade flytande franska och spelade oförstående när polisen pratade engelska med honom. De släppte honom eftersom det var enklast för dem. Det roliga är att den här killen ser så svensk ut man bara kan göra.

Kan nog hålla med om att de svenska poliserna gjort det lätt för sig. De allra flesta förstår nog vad de gjort om de kört för fort. Krävs inte mycket språkkunskaper för det. Tror att det är lagstiftarna som inte hängt med eller polisledningen. De borde för länge sedan gjort som i Tyskland eller Schweiz. Har de inte kontanterna är det bara att följa med dem till en bankomat eller bank. När dessa turister sedan kommer hem till sitt hemland kommer de att berätta för alla sina vänner om hur mycket tid det tog i anspråk för dem. Tillslut går ryktet. Hur många kör för fort i Schweiz numera? De allra flesta vet att de är nitiska jävlar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park