1. Jo, jag vet att dom har en rigorös MC-utb. Det var bilisterna jag åsyftade.
2. Tragiskt nog så har jag dock stött på en hel del norrmän som kör hoj utan körkort, just för att det kostar från 20 norska kakor och uppåt att ta sitt kort.
1. Sorry - jag sku ha varit mera tydig - Jag forstod det var så..
2. Yesbox, tyvärr kan det vara en sido effekt.
Jag hör samma från myndighetssida här, att även höga försäkringspremier är ett bekymmer idet det förekommer flera som med flid kör utan försäkring!
(så dom som pröjsar, får bara pröjsa mera eftersom trafikförsäkrings föreningen får gå in, vid skador utan försäkring..)
3. Snarare är det väl så att vi har rätt milda straff för trafikbrott i Sverige, och glad för det är jag och antagligen de flesta här...
Vad jag förstår så är politiker och Trafikverket väl medvetna om det och sneglar en del på Norge så det kan nog ändras i framtiden.
3. Yesbox, och på nått vänstra vis är det nog oss själva, som får se till att vi kan fortsätta med befintliga system.
Så ju mera vi gassar, wheelar och pekar finger framför kameran - ju mera retar vi upp systemen. Absolut samma, när det inte stannas för "övrigheten" eller bombas vilt - båda med och utan olyckor!
"Bombningerna" är ett samtals ämne på den politiska agenda, tyvärr.
Senast innan semestern fick ansvariga minister en fråga om detta i riksdagen. Vi motorcyklister fick nog för första gång ett bra svar; "Risken för att drabbas i MC olycka har gått nerr" - kollektivet har ökad, men dom faktiska siffror har i stort gått upp en aning om man ser över senasta åren!
Det är et konstant lobby arbeta, och totalt jobbigt att ständigt försvara extreme hastighets överträdelser - som i princip endast kommer från sporthojskollektivet. Jag får konstanta frågor om varför jag kör på en sådan! Men, här är det enkelt att ge svar tillbaka..
Min personliga åsikt är enkel; Vi får sköta oss lagom Ok - lite inspirerad körning på rätt ställe inte ställer til med större problem och krav på systemändringar.. Men, vi får ta konsekvensen om vi blir upptäckta...