Fortkörning - erkänna eller inte?

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Paradiset
Hoj
None for the moment
Jag blev av med lappen för fortkörning men nekade trots att jag visste att jag kört för fort, med hänvisning till att "omständigheterna" tvingade mig att agera som jag gjorde för att undvika en kollision, vilket då innebar att gasa och väja istället för att tvärnita och få en i röven, precis då klockade dom mig men dom såg inte han som sneddade över tre filer utan att blinka på motorvägen och höll på att preja mig och en till bil. Som sagt jag nekade och det hela gick till "LÄNSRÄTTEN" som är första instans, lappen tog dom på plats och jag fick köra i tre dagar. Sen skrev jag i hop ett överklagande som förklarade omständigheterna att jag erkände fortkörning men motsatte mig körkortsingripande pga omständigheterna samt plockade fram FAKTA vilket är viktigt om man vill få rätt ex. vad är det som gäller enligt lag osv och jag stödde mig på körkortsboken som menade då, att "man skall öka hastighet för att göra en snabb och säker omkörning", vilket jag precis gjort men blivit tvingad till för att undvika olycka och då körde jag 31km/h för fort till saken hör också att vägen gick precis där över från 90 till 70 km/h. Summa sumarum en notarie ringde mig efter tre veckor och frågade om jag verkligen ville gå till rätten med det här för med den faktan som jag ställde upp så skulle jag tveklöst vinna men dock få böter, jag sa att jag var villig till böter redan vid vägen men en grinig snut var totalt oresonlig, så straffet blev 1 mån indraget kk och 1200kr i böter men ingen prick för vårdslöshet :tummenupp så nog lönade det sig att neka då praxis är två mån indraget första gången.
 

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX7R-TIC
jag klotade i sep förra året pga en bil i en bilkö svängde vänster utan att blinka när jag var på väg om. jag bromsade då omkull hojen å den gled in i en bil. både hoj å bil började brinna å total förstördes. efter det blev jag anmäld för vårdslöshet i trafik pga vittnen som sa att jag hade åkt på bakhjulet. men jag nekade detta å blev kallad till tinget. om jag åkte på slangen vet man ju inte :tungan . men i tinget kunde vittnena inte säga under ed att jag hade åkt på bakhjulet för det hade dom bara hört av andra.. hmm dumt att säga det på platsen tycker jag... så jag blev friad från vårdslöshet men dom var väl på dåligt humör för dom gav mig 800:- i böter för att jag inte anpassade avståndet till framförvarande... vad jag vet så har man ju inte så många att anpassa avstånd till vid en omkörning när man ligger i vänster fil. rättegången var i januari... men 4 juni fick jag brev från länsstyrelsen där dom ville ha mitt kk. så det var bara att lämna ifrån sig det, men jag överklagade beslutet pga ovanstående fakta.. men det gick inte igenom.. så nu längtar jag tills 4 aug då jag får börja köra igen :yoparty .

men mitt råd är neka alltid.. i mitt fall fick jag lindrigare straff iaf även om det kanske var felaktigt.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
El Torpedo skrev:
2319486
Hur ska jag göra? Erkänna eller inte? Kan jag åka på rättegångskostnader om jag nekar och fallet går till domstol? Ska jag kopntakta en advokat?

Du kan bli återbetalningsskyldig för advokaten till staten om du tjänar tillräckligt bra, om du blir fälld vill säga...

Sen är inte staten särskilt bra på att kräva in detta men de har tio år på sig så man vet väl aldrig när inbetalningskortet dimper ner....





Jag trodde man hade laser skydd om man åkte bakom någon som åker snabbare, om de inte har två laserpickadoller??
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
raiderpatz skrev:
2320943
ingen aning om vad som var tomma hot, men jag har filmen hemma. dom gick på mätresultatet, fast dom följer efter en bit och på den får man upp en bra högre hastighet. vet inte om dom måste gå på mätresultatet från piloten eller inte, men jag ville inte chansa och få hela sommaren totalförstörd.
bevisningen var rätt vattentät, det kunde jag se i bilen redan, kändes som slöseri med tid att försöka bråka emot ändå och bara riskera ett hårdare straff.
Filmen hemma? släng upp den om det är från mätningen av er 2,och jag hoppas
att det blir ogiltigt och att du får kortet tillbaks :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top