Fortkönings fråga!! Nån som vet?

FORTKÖRNING
Km/h Normalpåföljd Kommentar
På väg med hastighetsbegränsningen 30km/h
46-49 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
50-59 2 månader
60-69 3 månader
70-79 4 månader
80-89 minst 5 månader
90-99 minst 6 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h
75-80 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
81-90 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
91-100 3 månader
101-110 4 månader
111-120 5 månader
121-130 6 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 70 km/h
95-100 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
101-110 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
111-120 3 månader
121-130 4 månader
131-140 5 månader
141-150 6 månader
151-160 8 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
121-130 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
131-140 3 månader
141-150 4 månader
151-160 5 månader
161-170 6 månader
171-180 8 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 110 km/h
135-140 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
141-150 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
151-160 3 månader
161-170 4 månader
171-180 5 månader
181-190 6 månader
191-200 8 månader
 
Fin tabell vet dock inte om den stämmer sen en arbetskamrat utan tidigare anmärkningar, fick fick 6 mån för 64km/h på 30km/h väg.
Vet inte om det är fördel eller nackdel att han har har taxi leg.
 
FORTKÖRNING
Km/h Normalpåföljd Kommentar
På väg med hastighetsbegränsningen 30km/h
46-49 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
50-59 2 månader
60-69 3 månader
70-79 4 månader
80-89 minst 5 månader
90-99 minst 6 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h
75-80 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
81-90 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
91-100 3 månader
101-110 4 månader
111-120 5 månader
121-130 6 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 70 km/h
95-100 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
101-110 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
111-120 3 månader
121-130 4 månader
131-140 5 månader
141-150 6 månader
151-160 8 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
121-130 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
131-140 3 månader
141-150 4 månader
151-160 5 månader
161-170 6 månader
171-180 8 månader
På väg med hastighetsbegränsningen 110 km/h
135-140 Varning Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
141-150 2 månader Varning vid "särskilda skäl".
151-160 3 månader
161-170 4 månader
171-180 5 månader
181-190 6 månader
191-200 8 månader

Då borde jag ju inte fått någon varning eftersom jag "endast" körde 15km för fort på 30 väg.. Och endast 11km för fort på 50 väg.
 
fortkörningar

Tre förseelser inom tre år och det är alltid domstolar som beslutar. Beslut kan alltid bestridas om du t.ex. har ditt körkort till att jobba med.
Tänk på att hastighets begränsningar är till för att du inte ska köra och skada dig om olyckan är framme.var rädd om dig själv och andra!! :tummenupp
 
De e det så kallade "Allmänna ombudet" :arsele på länstyrelsen som e handläggare och åklagare i bla körkortsärenden.
Och de e helt upp till denne att driva alla ärenden, och de kan bli ett lotteri hur utfallet på domar blir.:mad:
Har man kontakter där så kan ni räkna ut med lilltån hur de kan gå. Rättsäkerheten i svedala :arsele my ass

Man hade iaf förut rätt till en s.k. muntlig förhandling i länsrätten vilket e en förenklad rättegång. Å där kan man försöka lägga fram sina synpunker (bör göras med advokat) och så får man en dom om typ indraget och vilken spärrtid de blir.

Så samhället har verkligen säkrat upp med stora resurser att beivra djup kriminalitet i form av fortkörning :mad:
 
Fin tabell vet dock inte om den stämmer sen en arbetskamrat utan tidigare anmärkningar, fick fick 6 mån för 64km/h på 30km/h väg.
Vet inte om det är fördel eller nackdel att han har har taxi leg.

Nackdel. Yrkestrafiken har hårdare regelverkt. I princip dubblar de allt.
 
Fin tabell vet dock inte om den stämmer sen en arbetskamrat utan tidigare anmärkningar, fick fick 6 mån för 64km/h på 30km/h väg.
Vet inte om det är fördel eller nackdel att han har har taxi leg.

Kortet ryker iallfall för alla vid 20km/h för fort på 30 sträckor. 30 skyltar brukar finnas av en anledning tänk på det.
 
Har en fråga till, jag har hört att för att polisen ska kunna ta en motocyckel med laser måste dom "skjuta" med laserpistolen mot nåt som reflekterar tillbaka som en regskylt.. men i och med att det inte finns där fram på motorcycklar så kan dom inte mäta upp nån hastighet, nån som vet om det är någon saning i det här?
 
Har en fråga till, jag har hört att för att polisen ska kunna ta en motocyckel med laser måste dom "skjuta" med laserpistolen mot nåt som reflekterar tillbaka som en regskylt.. men i och med att det inte finns där fram på motorcycklar så kan dom inte mäta upp nån hastighet, nån som vet om det är någon saning i det här?

Helt fel. Dom siktar på framlyktan, men det behövs ingenting som reflekterar tillbaka. Dom skulle lika gärna kunna sikta på en mattsvart hjälm.
 
Har en fråga till, jag har hört att för att polisen ska kunna ta en motocyckel med laser måste dom "skjuta" med laserpistolen mot nåt som reflekterar tillbaka som en regskylt.. men i och med att det inte finns där fram på motorcycklar så kan dom inte mäta upp nån hastighet, nån som vet om det är någon saning i det här?

Du har ju andra reflekterande ytor tex lysena...
 
om det är länsstyrelsen som bestämmer spelar det då någon roll i vilket län man åker fast för prickregistrets skull?

har några rejäla fortkörningar bakom mig dock ingen i det län jag är folkbokförd och dessutom aldrig i samma län, aldrig fått nån information om några prickar eller nånsorts register?
(har däremot blivit stannad av polis i "rutinkontroll" efter att dom sett mina fortkörningar i sin bildator så det existerar/tillämpas ju uppenbarligen)
 
om det är länsstyrelsen som bestämmer spelar det då någon roll i vilket län man åker fast för prickregistrets skull?

har några rejäla fortkörningar bakom mig dock ingen i det län jag är folkbokförd och dessutom aldrig i samma län, aldrig fått nån information om några prickar eller nånsorts register?
(har däremot blivit stannad av polis i "rutinkontroll" efter att dom sett mina fortkörningar i sin bildator så det existerar/tillämpas ju uppenbarligen)

Spelar ingen roll,allt du får på dig skickas till den länsstyrelse där du är folkbokförd om det funkar som det ska,även kk-ingripanden från utlandet(helt säker på norge,inte helt säker på övriga länder men borde rimligen vara samma)


Henrik
 
De e det så kallade "Allmänna ombudet" :arsele på länstyrelsen som e handläggare och åklagare i bla körkortsärenden.
Och de e helt upp till denne att driva alla ärenden, och de kan bli ett lotteri hur utfallet på domar blir.:mad:
Har man kontakter där så kan ni räkna ut med lilltån hur de kan gå. Rättsäkerheten i svedala :arsele my ass

Man hade iaf förut rätt till en s.k. muntlig förhandling i länsrätten vilket e en förenklad rättegång. Å där kan man försöka lägga fram sina synpunker (bör göras med advokat) och så får man en dom om typ indraget och vilken spärrtid de blir.

Så samhället har verkligen säkrat upp med stora resurser att beivra djup kriminalitet i form av fortkörning :mad:


nej,om du erkänner och väljer förenklad delgivning så beslutar åklagaren om domen,om du inte erkänner beslutar domaren i en förenklad rätteggr straffet.
länstyrelsen är en bedömningsnämnd och har inget med straffet att göra.
de bedömmer konsekvensen av ditt handlande och försegelse.de skickar hem en fin blankett när det är fråga om körkortsingripande som ingripningstiden baseras på beroende på arbets och boende situation.även allmän kommunikation till och från arbete har stor påverkan.
9 månader tog det senast de skulle svara på posten:tummenupp
 
Man tillämpar inget som heter prickar numera. Det är försvunnet sedan länge.
Länsstyrelsen räknar dina trafikförseelser under en tvåårsperiod och utifrån förseelsernas antal och allvarlighet så gör dom en bedömning om du skall bli föremål för körkortsingripande (spärrtid).
Det varierar lite mellan länsstyrelserna i de olika länen och också vilken handläggare som får just ditt fall på sitt bord men rent generellt så är risken väldigt stor att man får en spärrtid på körkortet om man får en tredje förseelse inom en tvåårsperiod. Dvs. Du borde vara väldigt försiktig med att fastna i fartkontroller på en ganska lång tid.
Nu var inte några stora fortkörningar som du registrerats för vilket kanske minskar risken för körkortsingripande något men å andra sidan är det under en ganska kort period. Dom tar ju hänsyn till under hur lång tidsperiod förseelserna inträffat och lyckas du få tre inom bara några månader så är nog chansen att få behålla kortet i princip obefintlig.


Vid sina beslut tar länsstyrelserna mycket liten eller ingen hänsyn till behov av körkort i jobb eller liknande. Det spelar ingen roll om man jobbar på kontor 500 m hemifrån och kan gå till jobbet eller om man bor ute i skogen och jobbar som ambulansförare och är utbildad att köra utryckning. Fortkörning är fortfarande fortkörning i deras ögon.

Har en fråga till, jag har hört att för att polisen ska kunna ta en motocyckel med laser måste dom "skjuta" med laserpistolen mot nåt som reflekterar tillbaka som en regskylt.. men i och med att det inte finns där fram på motorcycklar så kan dom inte mäta upp nån hastighet, nån som vet om det är någon saning i det här?

Ja. Dom måste skjuta på en reflekterande yta men det måste inte vara en reflex. En yta som inte reflekterar ljus går inte heller att se eftersom det är det reflekterande ljuset som vi ser. Med andra ord. I princip alla föremål som vi kan se går också att mäta hastigheten på med en laserpistol.
Nu finns det i och för sig färger och material som inte reflekterar något av just den våglängd som polisens laser använder men det är inget som man målar hojar och utrustning med. Alldeles för dyrt för det.
Vissa färger är lite svårare än andra för polisens laser eftersom dom reflekterar olika mycket ljus. Mörkare färger reflekterar mindre än ljusa och matta ytor reflekterar mindre än blanka. Med andra ord. Ett mattsvart fordon blir lite svårare att mäta på och det kan hända att det första mätförsöket inte lyckas men det innebär bara att det sker en ny mätning genast.
Dessutom har dom flesta motorcykler ju strålkastare fram och dom ger väldigt bra signal för polisens laser så det är dom man siktar på. Med andra ord. Har du lyse på hojen så är du en lätt måltavla för en polis med laser.

Nackdel. Yrkestrafiken har hårdare regelverkt. I princip dubblar de allt.

Det där är också en skröna. Det är samma regelverk som gäller oavsett om man jobbar som kontorsråtta, snickare, IT-höjdare, ambulansförare eller polis. Däremot heter det att dom ska ta hänsyn till ett körkortingripandes påverkan på dina möjligheter att försörja dig. Dvs försörjer man sig som taxichaufför eller liknande så skall det innebära en något kortare period med indraget körkort men i praktiken påverkar det nästan inte alls. Länsstyrelsen tycker inte att det är deras ansvar om folk kör för fort och därigenom förlorar möjligheten att förtjäna sitt uppehälle.

Det enda fallet där man faktiskt har hårdare regler är i fallet med poliser. Polisen vid en fartkontroll kan lämna sk rapporteftergift. Dvs dom varnar dig muntligen men rapporterar dig inte. Detta får dock inte göras mot andra poliser på grund av risken att det skall framstå som att poliser står över lagen.
 
Last edited:
Fortköningsfråga?

-Liten och rapp är bättre än stor och slapp.

Hoppas att det besvarar din fråga på ett tillfredställande sätt.

-Sorry... Kunde helt enkelt inte låta bli. :hihi

Jaha, där kom den också. Men denna gäller väl bara för folk med liten?

Tycker det låter bättre så här:

Hellre stor och rapp än liten o slapp.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top