Fortkönings fråga!! Nån som vet?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej!

jag har en fråga, hur det egentligen ligger till med de systemet som polisen i Sverige använder sig av vid fortkörning.

Vad jag hört så får man 3 "prickar" sen ryker körkortet.

Har själv åkt dit 2 gånger på 2 månader.

15km och 11km för fort.

Har jag då två prickar nu? Och vad skulle hända om jag åkte dit en gång till? Blir jag då av med kortet?

Tacksam för svar.

Fortköningsfråga?

-Liten och rapp är bättre än stor och slapp.

Hoppas att det besvarar din fråga på ett tillfredställande sätt.

-Sorry... Kunde helt enkelt inte låta bli. :hihi

En kompis blev av med sitt kort efter 2 fortkörningar (25 och 27 km för fort). Så det beror nog på var man kör för snabbt och hur snabbt du kört.

En kompis blev av med sitt kort efter 2 fortkörningar (25 och 27 km för fort). Så det beror nog på var man kör för snabbt och hur snabbt du kört.

oh fan, men var någon av fortkörningarna på en 30-sträcka då kanske?

Det borde dimpa ner ett brev efter dina två förseelser som varnar om följderna av en tredje.På tredje blir man av med körkortet.

Det är upp till länsstyrelsen i varje län att ta ställning till hur många förseelser de anser är rimliga med tanke på deras storlek och omfattning innan kortet ryker.

Länsstyrelsen gör, om jag förstått det rätt, en bedömning beroende på hur förseelserna sett ut.

EDIT: som sagt...

Det borde dimpa ner ett brev efter dina två förseelser som varnar om följderna av en tredje.På tredje blir man av med körkortet.

hmm okej, lustigt för vad jag kan googla mig fram till så använder vi oss inte av ett sådant pricksystem..

Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?

Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2. Smitning från trafikolycksplats.
3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
6. Allmän brottslighet.
7. Sjukdom.
8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

Jag blev av med mitt kort efter det att jag hade 3 st fortkörningar på 8 månader, och det var länsstyrelsen i Växjö som utfärdade detta beslut

Haft 5 "prickar" som mest under en 3 årsperiod fick behålla kortet ändå kom bara ett brev på posten att jag hade 5 prickar sen inget mer snart 10 årsen så dom e nog utraderade.
Men jag tror du kan vara lugn :)

Tre prickar finns inte. Utan indragningar bestäms utifrån Länsstyrelsen helt beroende på fall till fall. Jag har en polare som sitter med minst 19 "prickar", dock så ringde dom upp och sa att dom borde ha hört av sig för ett tag sen om indragning av hans lapp. Vilket dom senare gjorde i 6mån:hihi

Så allt hänger på hur vårdslöst och fort du kört vid tillfället.

oh fan, men var någon av fortkörningarna på en 30-sträcka då kanske?

På 30 och 50 väg gäller oftast indraget kort vid 20km/h för fort. Så den killen hade tur i så fall.

Last edited:

Får man en fortkörning som räknas som grov(I detta fall 25km över) får man sänkt marginal i 2 år, har jag för mig. Dvs nästa gång, inom de 2 åren, räcker det med att köra mer än 25km/h över, istället för 30km/h, för att bli av med kortet. Har hänt mig ett par gånger, men jag fick ju luska ut det själv.

Sen vet jag inte om samma regler gäller fortfarande. Myndigheterna håller ju på att ändra regler hela tiden bara för att bevisa att dom gör någon nytta. Annars kapar de väl i anslagen till det verket i nästa års budget.

ok så här gick det för mig. åkte dit för en fortkörning på 90 väg, 28 km/h, innan dess två st bältes förseelsder. Detta skedde under en ganska så kort tid, typ ett halvår.

Jag fick inte kortet indraget, men däremot ett brev hem där jag fick gå med på att jag skulle få ny prövotid i två år, om jag inte skulle gå med på det skulle det gå upp i rätten.

Så det beror helt o hållet på vilken förselser du gör.

Tolf

Okej.. de fortkörningar som jag gjort är ju dock inte så allvarliga.. 11km för fort på 50väg och 15km på 30 väg.

Så jag vet inte hur rädd man behöver vara för att åka dit en tredje gång..

Med 2st så tätt inpå varann varav en +15 på 30väg skulle jag nog ta det lite lugnt om jag vore dig.

Henrik

Jag blev av med mitt kort efter det att jag hade 3 st fortkörningar på 8 månader, och det var länsstyrelsen i Växjö som utfärdade detta beslut

"grova" fortkörningar?

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back