Fortfarande orolig!

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Tjena! Det händer att jag får ett rassel då jag ska växla upp från ettan till tvåan på min R1- 00. Jag har haft den inne på verkstaden där de pga av att bågen inte gått så många mil konstaterade att jag "fegar" då jag petar i växeln. De tog aldrig isär utan antog att problemet ligger hos mig. Jag flyttade ner växelpinnen men detta hjälper inte. Några säger att det är kopplingen några säger att jag har en rasad låda. Verkstaden säger som ovan. Har någon haft samma problem? Hoppas att det är som verkstaden säger eller annan bagatell.
 
Last edited:
Troligen är det som verkstan säger -inget fel, avvakta och se om problemet förvärras/förbättras.

Antagligen har du drabbats av motorcykelras-hypokondri. Samma som vanlig hypokondri fast man tror att ens hoj skall rasa, går över med tiden.
 
Jimbo skrev:
Tjena! Jag får ofta ett rassel då jag ska växla upp från ettan till tvåan på min R1- 00. Jag har haft den inne på verkstaden där de pga av att bågen inte gått så många mil konstaterade att jag "fegar" då jag petar i växeln. De tog aldrig isär utan antog att problemet ligger hos mig. Jag flyttade ner växelpinnen men detta hjälper inte. Några säger att det är kopplingen några säger att jag har en rasad låda. Verkstaden säger som ovan. Har någon haft samma problem? Hoppas att det är som verkstaden säger eller annan bagatell.
Dessutom undrar jag hur länge jag kan missa tvåan så här innan den verkligen rasar om den nu inte redan har gjort det? Jag bör väl också tillägga att rasslet inte är så påtagligt som man ibland hör då folk missar när de slangar.
Tja ! har du precis köpt hojen ? när jag köpte min R1 så fick jag för mig att jag nogot liknande problem men det var bara min körstil,prova växla hårdare
 
Jag tackar ödmjukt för era lugnande svar! När ni beskriver det där med hypekondri så småler jag lite, låter precis som jag. Jag oroar mig för alllt ifrån repor som jag inte tidigare sett till missljud i motorn. Jag avaktar o tackar än en gång.
 
Min är precis lika dan. Om man försöker finväxla så klonkar det. Tycker det är lika på alla rettor jag provat. Det är bara att vara bestämd så fixar det sig. Har du tänkt på att det aldrig är några problem mellen ettan å tvåan när man växlar vid rödmarkeringen :squid :rock
 
jag har haft 3 r1:or och det gäller som sagt att växla bestämt..det är nog ingen fara med hojen :tummenupp
 
Jag håller med om klonkandet o det du sa om att dra till det röda men jag oroar mig mer för det rasslande ljudet när växeln inte går i rent dvs man missar växeln med ett par millimeter. Detta sker oftast när man finväxlar precis som du säger. Klonkljudet oroar inte då detta är likadant på alla R1- or.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top