FORMULA 2 Ring Knutstorp 15-16 maj dagen som gick åt hällvätte

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
På torsdag eftermiddag/kväll togs beslutet att skippa den ena av 2 hojar och bara köra en klass för att få sova några timmar innan avfärd. Fredag morgon började vi med att tanka upp bussen, köpa lite mat och bensin och sedan åka mot Knutstorp.

Väderrapporterna ändrade sig ungefär en gång i halvtimmen, men hotfullt mycket regn och väta i rapporterna. Efter några timmars färd så var vi framme, om inte först så inte långt ifrån :yoparty och detta är väldigt ovanligt för oss.
Vi hann med att anmäla oss och besikta hojarna och sedan var hela kvällen kvar, kunde man prata med moppeförarna och tjabbas lite.

På lördag morgon stod det klart att regndäck var valet utan diskussion för första tidsträning. Sagt och gjort och ut på tidsträning. Kändes lite småstelt och ovant med blöta men efter några kurvor började det kännas bra :banana
Ökade på tempot lite och fick den där sköna känslan att det bara flyter.

In på första flygande varvet så kommer jag för tajt mot apex i vänstern efter hårnålen då jag kör om några där, och någon hade anlagt en svimmingpool där :mad:
Ett metersläpp utåt gjorde att jag inte längre lekte simmare och kunde fortsätta glatt. I nedförsbacken strax efter så dör hojen.

Efter passet provstartar jag och den startar glatt men dör efter 10 sekunder.
Ett febrilt meckande och felsökande tar vid, som rivning och rengöring av förgasare och kontroll ett de får bränsle, kontroll av tändsystemets alla anslutningar samt infettning av alla kontaktstift som en bonus.
Nytt försök att provstarta och den startar och går i säkert 30 sekunder innan den dör.
Suck, nu börjar jag bli trött och få slut på ideer. Och det börjar bli bråttom för att hinna ut på tidsträning 2.

Mitt i detta kommer pappa in i depån från skamkärran, han hade visst på något sätt lyckats låsa bakhjulet i snabbhögern (över krönet) under bron bakom depån och fått sig en rejäl resa. Tyvärr hade hojen också fått sig en rejäl resa, och tappat fotpinne, avbrutet cliponrör, och sönderböjd ljuddämpare. Bonus var väl ungefär 10kg lera och gräs intryckt lite här och där.

Själv hittar jag nu en sladd till stoppknappen som gått av, men som inte borde påverka men givetvis lagar jag detta och provar att springa igång.
Nu startar den och går, så snabbt på med hjälm och handskar och dags att springa igång och köra ut. Men nu vill den inte starta.
Suck, läge att börja meka igen och kliva ur skinnstället för en stund.

Värmer upp lite tänddelar med en kupevärmare en halvtimme och sedan provspringer jag igång den igen, och nu går den kalas. I väntan på race en översyn samt gå bort till tävlingsledningen och berätta att jag vill köra race då jag inte hade lyckats få en enda varv i tidtagningen. Det var inga problem, jag var redan uppsatt längst bak i startfältet.

Nu börjar vädret kännas lite hoppfullare, det började torka upp. Så fram med intermedate och torrdäck och kolla lufttryck, montera rätt utväxling etc. Då kom regnet tillbaka.

Starten går och jag tror min placering längst bak inte var insprirande för jag gjorde en hemskt dålig start och var definitivt sist iväg över startlinjen.
Men många bromsar tidigt in i första kurvan, speciellt i regn men det var inte min melodi, en sen inbromsning gjorde att jag kom före en 7-8 andra. Försökte hitta ett högt och säkert tempo och kom ikapp förare efter förare. De flesta bromsade jag om efter start-och-målrakan med hjärtat i halsgropen att framhjulet skulle tappa fäste :skrämd men det gick vägen.
Lyckades dock inte se mina depåsignaler eller hur många varv det var kvar men hade kommit ifatt en utspridd klunga och börjat plocka placeringar :yoparty
Men 2st var kvar framför mig, och med all säkerhet var det minst en i min klass så nu gällde det att öka tempot lite till.

Bromsningarna efter rakan blev ännu senare och jag kände att snart är jag om. Och här någonstans började det nog gå dåligt, i snabbvänstern mitt för racecontrol gled framhjulet iväg.
Helvete hann jag tänka, muren är alldeles för nära banan här.
Sedan studsade jag runt i ett flertal volter eller kullorbyttor eller vad man nu ska kalla gymnastikövningarna.
Reser mig upp rätt yr där sandfållan slutar, och konstaterar att hojen ligger precis mitt i fållan. Funktionärerna på posteringen innan tycker inte gulflagg behövs och inga andra funkisar såg eller ville bärga hoj så jag gick mot depån. När jag kom in i depån hade de bestämt sig för att det vore smart att rulla bort hojen.

En titt i resultatlistan sedan visar att det var 3e platsen jag var på väg mot, ibland är det nära mellan pokal eller hospital. Nu gick det bra med mig, lite småöm men inget trasigt.
Inga stora skador på hojen heller, en fotpinneplatta blev lite skev och kåporna behöver en mindre lagning innan nästa helg.

Men då jag inte hade delar för att få ihop hojen för söndagens körning fick det bli en karatefylla :fyllisar
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jag var där & tittade, ...ser skitkul ut & den stora floran av hojmodeller är klart publikinfriande.
Bilder & info om hoj(arna) hade varit pricken över i:et till din rapport ! :)

Känns som att jag förr eller senare riskerar att hamna i det där träsket. :banana
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag var där & tittade, ...ser skitkul ut & den stora floran av hojmodeller är klart publikinfriande.
Bilder & info om hoj(arna) hade varit pricken över i:et till din rapport ! :)

Känns som att jag förr eller senare riskerar att hamna i det där träsket. :banana


Lite ont om bilder från helgen, var inte riktigt fotoväder... Men en gammal bild på hojarna kan skrapas fram

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=310041&stc=1&d=1274084387



Harris-yamaha Tz250 ungefärlig årsmodell -79

54mm borr och 54mm slag och total volym 247cc och 60-65 ardenner när allt lirar som det ska för dagen.

18" hjul fram och bak med avon racedäck.

vikt ungefär 120kg


ESW-rotax 250 1987
54mm borr och 54.5mm slag och total volym 249cc och 85-90 ardenner när det är korrekt bestyckad.

17" magnesiumfälgar fram och bak, bridgestone slicks, dunlop intermeadete och dunlop samt bridgestone regndäck

vikt ungefär 112kg




Som en fotnot var sjukstugan bitvis under dagen helt fylld med förare, och kö för att komma in och få 'köravidare' stämpeln. Fältskärarna verkade ganska utmattade när jag kom efter näst sista racet för dagen :krama


Det är väl bara att skaffa en hoj, köper du 'rätt' hoj så är den lika modern och bra i klassen även nästa säsong. Du behöver inte köpa en årsmodell nyare för varje säsong för att ha det nyaste. :tummenupp

Släppa sargen och börja spela ishockey eller släppa nallen och börja köra :banana
 

Bifogat

  • formulaforgotten.JPG
    formulaforgotten.JPG
    84.6 KB · Visningar: 111
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top