Formel för drevning/toppfart

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Söker tips på hur man räknar ut km/h vid olika varvtal vid olika drevningar.
Hittat en del tips men inget som förklarar hur man gör när man som jag har separat växellåda (belt mellan motor och låda)

vissa tävlingar tex har jag denna setupen
utg motoraxel 16 kuggar
koppling 44 kuggar
växellåda 14
bakdrev 61 kuggar
hjulets omkrets 210 cm

motorn varvar strax över 10tusen så skulle behöva räkna ut hur jag ska dreva för toppfart ca 230km/h

Vore jäkligt tacksam om det finns nån som vet och vill dela med sig.
/zzpike
 
Knappa in värdena i Gearingcommander så kan du enkelt leka med utväxling.
Belten fungerar som primär-utväxling så har du 16/44 blir det 2.75.
 
Det går inte att räkna ut för det som saknas är kuggarna inne i växellådan på 1a axeln och 2a axeln (axeln med kedjedrevet för kedjan till bakhjulet) med 23kugg på 1a och 27 kugg på 2a axeln (=6an Suzuki SV650S) så blir hastigheten med den utväxling du har vid 10000RPM 90km/h
För att nå 230km/h behövs
mer kuggar på motoraxeln, t.ex 20 kuggar
mer kuggar på utgående drev från växellådan t.ex 19 kuggar
mindre drev på bakaxeln t.ex 40 kuggar
OCH OM om det var 23kugg/27kugg i växellådan så blir det 232 km/h vid 10000RPM
Jag har gjort ett kalkylark i OpenOffice så har du OpenOffice (går ladda hem eller Excel)
så kan du kolla i det. Du ska byta ut txt mot xls i filnamnet först.
Och så måste du byta ut 23kugg/27kugg (SV650S) mot vad du har i din växellåda.
 

Bifogat

Last edited:
Det går inte att räkna ut för det som saknas är kuggarna inne i växellådan på 1a axeln och 2a axeln (axeln med kedjedrevet för kedjan till bakhjulet) med 23kugg på 1a och 27 kugg på 2a axeln (=6an Suzuki SV650S) så blir hastigheten med den utväxling du har vid 10000RPM 90km/h
För att nå 230km/h behövs
mer kuggar på motoraxeln, t.ex 20 kuggar
mer kuggar på utgående drev från växellådan t.ex 19 kuggar
mindre drev på bakaxeln t.ex 40 kuggar
OCH OM om det var 23kugg/27kugg i växellådan så blir det 232 km/h vid 10000RPM
Jag har gjort ett kalkylark i OpenOffice så har du OpenOffice (går ladda hem eller Excel)
så kan du kolla i det. Du ska byta ut txt mot xls i filnamnet först.
Och så måste du byta ut 23kugg/27kugg (SV650S) mot vad du har i din växellåda.

Tack för länken. ska ladda ner i morgon på andra datorn där ja har Excell.
kan ju räkna dreven men har ju bara tvåväxlad låda och ration på tvåans växel är 1/1

Stämmer mina beräkningar i gear commander så blir det till att dreva rejält om jag ska komma upp i toppfart.

Hade tänkte testa med ishojen på strippen, tyvärr är det 402m (201 hade passat bättre)
Är det nån som har en aning om vad man ska räkna med att man kan komma upp i för hastighet på 402m?
 
Med 1:1 så får du 229km/h vid 10000RPM med 19/38 dvs 1 växellåda till 2 bakdrev

Är det nån som har en aning om vad man ska räkna med att man kan komma upp i för hastighet på 402m?

Beror nog på hur mycket effekt du har i motorn........
och hur mycket du tror kopplingen tål för med 2 växlar lär väl kopplingen få lite stryk vid varje race????

Eller???
 
Last edited:
Med 1:1 så får du 229km/h vid 10000RPM med 19/38 dvs 1 växellåda till 2 bakdrev



Beror nog på hur mycket effekt du har i motorn........
och hur mycket du tror kopplingen tål för med 2 växlar lär väl kopplingen få lite stryk vid varje race????

Eller???


Då har jag knappat in rätt i gearing commander för jag får samma siffror.
Problemet är att 15kugg är det största jag kan få på lådan tror jag så får mixtra lite med motordrev där jag tror det finns upp till 19kugg, bak finns det ner till 40.

Torrkoppling så kopplingen är det nog ingen fara för.
har strax över 50 häst på bakhjulet (men rejält med vrid) och vikten strax över 110kg.
Problemet är nog att få fäste men drevar man den för högre hastigheter så blir det nog lättare.

Provat på asfalt med vanlig drevning och då spinner det hejvilt så fort man rör gasen:tummenupp
Svårt att få tag i däck som kan funka bra, har nämligen 21 bak men funderar på att köra med vanligt speedwaydäck.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top