Formel för beräkning av komp vs laddtryck

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vilken formel ska man använda sig av för att få ut gastrycket eller det effektiva kompressionsförhållandet vid överladdning?

Olika oktantal tål ju olika kompressionsförh och hur får man fram dem med hjälp av grundkomp och laddtryck?

J

I tidigare trådar förklarar bl.a. RG500-Johannes (sök på hans inlägg) finns det ingen enkel formel för det där utan för oss dödliga enbart grovt yxade tumregler.

98 oktan klarar av ca 13.5:1 i kompression under kortare sträckor i en 4-ventilad modern kortslagig motor. Med nedanstående graf kan du få fram ungefärligt laddtryck du kan lägga på.

Dvs utgår man från 10:1 i statiskt/geometriskt komp laddar man 0.65 bar för att få 13.5:1 effektivt komp.

Bifogat

• ladd-boost.jpg
    ladd-boost.jpg
    38.4 KB · Visningar: 350
Min tanke är att ladda 0.63 på 10.66 i komp med ändrad tändning och 98-oktan. Kanske är det lite för optimistiskt? Ska pilla dit en IC om den får plats oxå.

J

Edit: Teoretiska värden ang tryck och komp. Beräknat med givna variabler.

andersbrink skrev:
2277624 I tidigare trådar förklarar bl.a. RG500-Johannes (sök på hans inlägg) finns det ingen enkel formel för det där utan för oss dödliga enbart grovt yxade tumregler.

98 oktan klarar av ca 13.5:1 i kompression under kortare sträckor i en 4-ventilad modern kortslagig motor. Med nedanstående graf kan du få fram ungefärligt laddtryck du kan lägga på.

Dvs utgår man från 10:1 i statiskt/geometriskt komp laddar man 0.65 bar för att få 13.5:1 effektivt komp.

E85? Då kan du ladda betydligt mer. Jag laddar 1.2 Bar med en Volvo K24 och ca 10:1 i min 1370cc Bandit - och det håller ihop än så länge.

Den bild du refererar till utgår från en 2-ventilstopp.

"OBS. Dessa värden gäller motorer 2ventiler/cylinder. Med 4 eller fler ventiler per cylinder kan ca 2 enheter högre geometriskt kompressionsförhållande utnyttjas."

/J

andersbrink skrev:
2277624 I tidigare trådar förklarar bl.a. RG500-Johannes (sök på hans inlägg) finns det ingen enkel formel för det där utan för oss dödliga enbart grovt yxade tumregler.

VR-8 skrev:
2633855 Den bild du refererar till utgår från en 2-ventilstopp.

"OBS. Dessa värden gäller motorer 2ventiler/cylinder. Med 4 eller fler ventiler per cylinder kan ca 2 enheter högre geometriskt kompressionsförhållande utnyttjas."

/J

Vill man vara på den säkra sidan bör man inte köra med mer än 12.5:1 i effektiv komp i en luft/oljekyld 4-ventilare och max 13.5:1 i en vattenkyld 4-ventils modern hoj med 98 oktan. Trots att man kan tro sig vara på den säkra sidan så händer det olyckor. Kör man 201 meter kan man komma undan med högre effektiv kompression utan hål i kolven men detonation kommer man att kunna få utan att det märks speciellt mycket - annat än att stak- och vevlager samt stake och kolvbult kommer att haverera tidigare än utan detonation.

Med en väldigt bra portning och lgom långa höglyftande kammar har du ett större VE än 1 och du kommer att pressa en vattenkyld motor trots 13:1 i geometrisk med 98 oktan.

andersbrink skrev:
2634112 Vill man vara på den säkra sidan bör man inte köra med mer än 12.5:1 i effektiv komp i en luft/oljekyld 4-ventilare och max 13.5:1 i en vattenkyld 4-ventils modern hoj med 98 oktan. Trots att man kan tro sig vara på den säkra sidan så händer det olyckor. Kör man 201 meter kan man komma undan med högre effektiv kompression utan hål i kolven men detonation kommer man att kunna få utan att det märks speciellt mycket - annat än att stak- och vevlager samt stake och kolvbult kommer att haverera tidigare än utan detonation.

Med en väldigt bra portning och lgom långa höglyftande kammar har du ett större VE än 1 och du kommer att pressa en vattenkyld motor trots 13:1 i geometrisk med 98 oktan.

Har läst någonstans att VE är 1.15 på min hoj men jag kan minnas fel...Skulle ju vara ett ytterligare skäl att sänka kompet mer än beräknat då.

/J

VR-8 skrev:
2634221 Har läst någonstans att VE är 1.15 på min hoj men jag kan minnas fel...Skulle ju vara ett ytterligare skäl att sänka kompet mer än beräknat då.

/J
NJA 1,15 i VE är väldigt högt, det kan man möjligen nå under ett mycket begränsat varvtalsområde där avgas/insug/portning/kammar lirar optimalt men knappast över någon större del av registret.

Boris JR skrev:
2634924 NJA 1,15 i VE är väldigt högt, det kan man möjligen nå under ett mycket begränsat varvtalsområde där avgas/insug/portning/kammar lirar optimalt men knappast över någon större del av registret.

Kan nog vara så att jag blandat ihop det med andra saker...:rolleyes: ....glöm det.

/J

Edit: Har kommit fram till att jag ska shimsa med 1.5mm mellan cylle och block för att nå mina ~12,5:1 i effektivt kompressionsförhållande. Standard är 11,8:1 och jag ska ladda ca 0,66 bar. Låter det ok?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back