Formateringsproblem

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Sitter med farsgubbens slöa laptop som jag vill blåsa nytt liv i men det var tydligen svårare än jag trodde.

Det är en Acer TravelMate 7320, med tillhörande recovery-cd.
Enkelt trodde jag men så blev det inte.

För det första gick det inte att köra cd:n från windows utan jag var tvungen att gå in i BIOS och ändra Boot-processen till att köra från CD/DVD istället från HDD vid uppstart.

För det andra så tuggar den i dos efter uppstart utan att komma till skott. Det knepiga är att laptopen har Windows Vista som OS, på recovery cd:n står det nått om XP Service Pack 1 och när man kommit så långt att den startar från skivan, står det "Starting Win 98" och det är där den står och tuggar i dos :va

Är det nån som kan upplysa mig om varför det blir så här och hur man kan lösa problemet?

Det blir en ny laptop efter jul men jag vill att denna ska nyttjas som mediaspelare till Platt-tv:n så han kan kolla på filmer via hårddisk och USB-minnen.

Är det Win98 på återställningsskivan så sköter du partitionering och formatering av HD från DOS. Du ska då partitionera med fdisk.

XP-installationen har detta inbyggt i ett "halvgrafiskt" dosbaserat läge. Det är inte så att du blandat ihop skivor då den visar Win98? Datorn är ju ändå inte så gammal.

Skulle nog rekommendera dig att installera en "ren" XP på den och sedan lägga in drivrutiner som du enkelt laddar ner från Acers hemsida.

Du har nog fått tag på installationsskivan för just service pack till WinXP...

Det finns inge diskettstation?

Tanka ner en kopia av Win xp "klockren" från valfri torrent sida eller dc++, brän ut denna, sätt i cd/dvd läsaren kör en boot up via skivan, titta på va det står när du kommit in i install proceduren, ska finnas ett val att ta bort en partition och göra en ny, och sen avbryta hela proceduren innan den börjar installera Windows, boota om med valfri skiva för att installera nått på den nya partitionen

Jag har en XP Pro Svensk med SP3 pålagt plus hopers med OEM-drivare pålagt, ISO'n är på 1.4 GB så den lär brännas ut på DVD.

Den är även så fiffig att den lägger in rätt OEM-nyckel och rätt OEMBIOS-filer så att datorn blir SLP'ad och inte behöver online-uppdateras utan licensen på den blir precis som det var när datorn kom från fabrik. Denna XP kräver alltså att det finns SLP-info i datorns BIOS DMI-area, vilket alla fabriksdatorer har som kom med XP förinstallerat.

Länk via PM på begäran.

<edit>Trots alla pålagda uppdateringar vill den ha 56 MB uppdateringar innan den är fit-for-fight-fullt-patchad - ett evigt race att hinna med att täppa till alla hål i XP</edit>

Last edited:
Jag tackar alla för infon i denna tråd!

Dock undrar jag varför jag laptopen kom levererad med Vista och inte med XP - recovery-cd:n verkar ju vara XP :confused:
Kan jag ha fått fel recovery-cd från tillverkaren?
I Tools-mappen på cd:n finns två mappar - GHOSTRO och GDISK.

Förutom det, vill den ju inte köra igång formatering/installation från cd:n vid uppstart, lite oroväckande.
Jag ska testa era tips, uppskattas :tummenupp

Den är även så fiffig att den lägger in rätt OEM-nyckel och rätt OEMBIOS-filer så att datorn blir SLP'ad och inte behöver online-uppdateras utan licensen på den blir precis som det var när datorn kom från fabrik. Denna XP kräver alltså att det finns SLP-info i datorns BIOS DMI-area, vilket alla fabriksdatorer har som kom med XP förinstallerat.

Vad betyder SLP:ad?
Dessutom fanns det Vista i datorn vid leverans, inte XP, blir det då ett problem angående SLP-info i BIOS DMI-area?

Förmodligen har du en recovery partition på din hårddisk som är för Vista och fabrikanten levererade med XP för de som inte ville köra Vista.

http://en.wikipedia.org/wiki/System_Locked_Preinstallation

Har din dator SLP 2.0 (även kallat SLIC 2.0) har den oftast även SLP 1.0 som fallback. Likaså de med SLP 2.1 brukar även ha 1.0 i DMI.

Är datorn så pass modern fabriksdator att datorn INTE har SLP 1.0 i BIOS (jag har dock aldrig stött på någon) kan man lägga dit det själv rätt enkelt mha av en speciell boot-cd som kan tatuera in SLP-texten i BIOS åt dig - tar ca 3 minuter. http://forums.mydigitallife.info/th...Award-AMI-Intel-BIOS-(Add-SLP1.0-w-o-modding)

Har man redan en fabriksdator men körandes fulkopia av XP som bråkar om licensen är det väldigt enkelt att "kamma till den" så att licensen blir lika äkta som när den såldes i butik dvs OEM-nyckel/SLP verifierad. http://forums.mydigitallife.info/threads/6077-VLK-and-OEMBIOS-changer...

Har man ingen fabriksdator eller bara har SLP 2.0 (för Vista) men vill lägga in Windows 7 i datorn dvs köra med med SLP 2.1 lär man fixa det genom att lägga in ett hackat BIOS. Mer info @ http://forums.mydigitallife.info/forums/25-BIOS-Mods

Last edited:
Huh, rena rama grekiskan men tack för infon.

Ska kolla upp det noggrannare vid tillfälle när jag är hemma.

Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT