Formateringsproblem av HD.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Jag har haft lite problem med min dator nu och tog ur hårddisken och la i den i en kompis dator för att föra över det jag ville spara innan jag gjorde en format C. Jag trodde att polaren fixa en formatering på C delen men fick idag reda på att han bara hade raderat alla filer med att markera och sen trycka delete. Nu när jag försöker starta datorn så kommer ett meddelande upp att en fil är skadad eller borta och att man ska stoppa i en disket. Har provat att starta datorn med Windows skivan men det blir samma problem hela tiden. Hur kan jag formatera C enheten? Trycker jag F8 efter boot menyn så kommer jag ju bara till valen om start med felsäkertläge mm, alltså ingen DOS där jag kan skriva format c eller vad man nu ska skriva.

Vill kunna formatera skiten så jag kan installera Windows igen. Hjälp!!

PROVA göra eller låna en startdiskett då.. eller gå in i bios och se till så datorn läser in windowsskivan vid uppstart... annars stoppar du väll i din hdd i nån annans dator och formaterar den genom den...

Boota upp med windows skivan (förutsatt att det är Win2K, XP) annars så behövsstartdiskett. Gå genom alla alternativ och svara och efter en stund så kommer formateringsmenyn upp . Ta bort alla logiska enheter med valen som står och formatera sedan. Ska du installera windows så är det bara att gå vidare, annars så plockar du ut skivan och startar om , voilá en formaterad disk.

Edit:

Lägger till det här, när datorn startar upp så kommer den fråga något likt detta
Boot from cd? Press anykey:

Tryck på någon tangent då. Vill den inte alls och hoppar över det så får du gå in i bioset och ändra boot ordningen så att cd/dvd är som nummet ett och sedan starta om och boota från skivan.

Last edited:
Vart går jag in i bios? Vilken knapp trycker jag på då vid uppstart, man hinner ju knappt med att läsa vilka knappar man kan trycka på för att få fram vissa saker.

/ N00b

Evil M skrev:
Vart går jag in i bios? Vilken knapp trycker jag på då vid uppstart, man hinner ju knappt med att läsa vilka knappar man kan trycka på för att få fram vissa saker.

/ N00b

Oftast DEL, men på märkesdatorer är det annorlunda. Compaq/HP har F10, Dell har F2. IBM har F1. (Om jag minns rätt, prova dig fram annars)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år