Formatering och installerings hjälp

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Har sökt men inte hittat info.
Behöver formatera och installera XP på en IBM Thinkpad X61s. För er som kan bärbara datorer vet att den inte har någon CD rom. Jag har dock en extern till den (USB kopplat) När jag går in i BIOS så finns den med i listan. Jag har valt den som nr 1 i booten.
Men trots detta så vill den inte starta skivan utan startar windows ändå. Kommer ihåg att jag för länge sedan skrev i DOS eller vad det hette. Vet dock inte om det finns på de nya datorerna. Kommer heller inte ihåg kommandon i DOS.

Så är det nån som vet vad jag gör för fel? Vet att jag kan lämna in den men det är billigare så här:)
Å jag vet att SH.com ALLTID löst mina problem:yoparty

Du har gjort allting rätt. Det som kan vara är ju fel på skivan. :) Men det hoppas vi väl inte på. Kolla istället om du har någon "boot manager" finns i många fall på datorerna. Då är det en ytterligare knapp på datorns tangentbord. På IBM har du "acces IBM" till bios då kan det finns under den menyn, annars är det oftast en annan knapp. Funktionen "boot manager" är att man kan välja boot inställningar just för den sessionen.

E jag blind eller saknar jag den knappen?

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    128.5 KB · Visningar: 57
Access IBM knappen är den klart lysande blå knappen uppe till vänster men den har du ju redan hittat...

Sitter USB cd-rom:en som första så ska den boota från den om skivan
stödjer det...
Pröva med att sätta HDD:n längst ner i listan... då måste den
boota från CD:n om skivan funkar...
Tänk på att ha skivan i från början.
Kolla så man inte måste trycka space eller nåt under booten för
att få den att boota från CD:n.

I övrigt så den enda knappen jag ev. skulle kunna tänka mig är
FN+f12... Den ser lite "skum" ut... :D
Kan kanske få upp en bootlista med den kombinationen

Vissa kopierade XP skivor går inte att boota från DOS... Men kör en fulformatering = Högerklicka på håddisken som ska formateras och välja "Formatera"
Fast om du ska göra om XP löser ju inte detta ditt problem. :/

jag har en original XP home edition skiva
Har tryckt F12 och tryckt enter på CD rom, men installeringen började inte. Har inte provat mellan slag dock, när ska jag trycka på den?

kan det vara så att Home edition inte har den funktionen att den startar automatiskt?

Har inte IBMs maskiner en så kallad product recovery funktion? Dvs, du har ett operativ system gömt på hårdskivan som du kan ominstallera ifrån utan att ha en skilld skiva.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4UFUYK

Där stod ju inget om just din dator men den borde ju vara ännu nyare så kanske det finns med.

Annars så måste du väl trycka på nån knapp (typ F12) under bootningen för att ändra boot ordningen. Har för mej att IBMs laptopar skiter i BIOS ordningsföljden.

jag har en original XP home edition skiva
Har tryckt F12 och tryckt enter på CD rom, men installeringen började inte. Har inte provat mellan slag dock, när ska jag trycka på den?

kan det vara så att Home edition inte har den funktionen att den startar automatiskt?

skivan ska funka, bootar den från skivan så ska du få upp en text med en fråga, kommer inte ihåg vad det står där men kanske något med space tangenten, verkar vara något strul med bios och boot från USB CD-ROM

Det kan hända att din dator ignorerar CD-romen om den har en fungerande hårddisk. Jag har råkat ut för det på några datorer faktiskt. Man får tvinga den att starta från CD då. Jag kommer inte ihåg vilken knapp det är sådär. Jag brukar chansa och chansa rätt. :yoparty
Jag har för mig att det är F8 du ska trycka på.
När den börjar starta från CD så kommer den att be dig trycka på mellanslag om du vill boota från CD.
Din skiva ska hur som helst fungera alldeles utmärkt att starta från. Det är bara din Laptop som bråkar med dig.

Det kan hända att din dator ignorerar CD-romen om den har en fungerande hårddisk. Jag har råkat ut för det på några datorer faktiskt. Man får tvinga den att starta från CD då. Jag kommer inte ihåg vilken knapp det är sådär. Jag brukar chansa och chansa rätt. :yoparty
Jag har för mig att det är F8 du ska trycka på.
När den börjar starta från CD så kommer den att be dig trycka på mellanslag om du vill boota från CD.
Din skiva ska hur som helst fungera alldeles utmärkt att starta från. Det är bara din Laptop som bråkar med dig.

jaha, OK.
ska prova när jag kommer hem:tummenupp

Progress report....

IBM måste vara smartaste data företaget:)
man går in i ThinkVantage som har ett recovery program. där kan man välja att återställa datorn till fabriksinställning. då återställer den allt och ominstallerar eller "nollar" operativsystemet också.
fast nu är allt registrerat på förra ägaren men jag tror inte att han har nåt emot det:tungan

tack för hjälpen

Mitt råd var bäst, mitt råd var bäst. Vad vinner jag?

:fakta

Se bara till så du inte i misstag i framtiden råkar ta bort den dolda partitionen som recoveryn finns på.

är inte så bra på sånt men ska försöka. du vinner en helårs prenumation som min IT-konsult:tummenupp

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP