Formaterade datan. Nu funkar inte ljudet!

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Formaterade DATORN. Nu funkar inte ljudet!

Formaterade DATORN imorse och gick från Vista x32 till x64 Ultimate.

Nu funkar allting perfekt, UTOM LJUDET. Jag kör optisk kabel till min hemmabio där jag tidigare har fått ut 5.1-ljud utan problem. Har ett integrerat ljudkort på mitt moderkort som jag har fixat nya drivrutiner till, men det hjälpte inte.

5.1-inställningen låter nu ingenting alls. Om man väljer bort 5.1 ljudet (kör stereo alltså) kommer det iaf skrän och pip ur högtalarna, men det är knappast det jag vill.

Någon som har nåt tips? Jag skulle vara väldigt tacksam!

Last edited:
Det heter DATOR, data är information som finns bla i datorer :mad:

Det låter som att du har knas med någon drivare. Har du provat att avinstallera allt vad ljudkort heter, och börjat om? Nu ska ju inte bios påverkas, men du kanske bör ta en sväng där också, ifall något har blivit knas. Om det nu ens finns något om ljudet där.

Sen kan ju drivarna helt enkelt ogilla 64-bitars också.

Det heter DATOR, data är information som finns bla i datorer :mad:

Det låter som att du har knas med någon drivare. Har du provat att avinstallera allt vad ljudkort heter, och börjat om? Nu ska ju inte bios påverkas, men du kanske bör ta en sväng där också, ifall något har blivit knas. Om det nu ens finns något om ljudet där.

Sen kan ju drivarna helt enkelt ogilla 64-bitars också.

Hoho, jag om någon har sen urminnes tider försvarat uttrycket dator och så missar jag det just i detta läget...

Som sagt har jag uppdaterat drivare och försökt med sånt.

Varför skulle drivarna ogilla 64-bitars? Och hur fan får jag ljud i datorn om det nu är så? Måste jag installera om 32-bitars helt enkelt?

Tack för svaret!

Hoho, jag om någon har sen urminnes tider försvarat uttrycket dator och så missar jag det just i detta läget...

Som sagt har jag uppdaterat drivare och försökt med sånt.

Varför skulle drivarna ogilla 64-bitars? Och hur fan får jag ljud i datorn om det nu är så? Måste jag installera om 32-bitars helt enkelt?

Tack för svaret!
Drivare kan spöka rätt friskt om dom vill, ibland måste man helt enkelt avinstallera och börja om. Det kan ju tex vara något knas med uppdateringen, men att installera den versionen från scratch kan funka perfekt.

Det är ju bitvis fundamentala skillnader mellan 32 och 64-bitars OS, så det är långt ifrån säkert att drivarna går att flytta mellan. Jag inbillar mig dessutom att det är kinkigare med den typen av hårdvara än tex skrivare, men det är bara en känsla.

Det kan vara så att du måste köra 32-bitars, men det låter ju konstigt att det inte ska finnas drivare som funkar med 64-bitars, om det är hyggligt nya grejer vill säga?

Ööööh. Varför bytte du inte till Win 7/64 när du ändå höll på?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg