Formatera om HD vid XP-install

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hej alla glada!

Försöker installera XP på en laptop som nu har Win 2k. Det jag vill göra är att formatera om HD:n innan och det lyckas jag helt enkelt inte med. Det finns ett alternativ under installationen där man kan ta bort partitionen, men det tillåts inte eftersom installationsfiler finns på hd:n.

Har försökt få datorn att boota från CD:n, men det lyckas inte. Var inne i setupen och där finns bara FDD, LAN, HDD som alternativ. Kan tillägga att CD och FDD är externa enheter som pluggas in.

Vad ska jag göra?

Har tillgång till en till laptop med XP på om det hjälper.

Tack!

Radera de filer du kan (och får) i "program files". Installera sen XP direkt ovanpå w2k, zonka även Read-Only filer. Välj ny katalog för XP's systembibliotek, t.ex. "winxp" istället för "Windows" eller "Winnt". När XP sen har startats kan du zonka det gamla w2k systembiblioteket.

Alternativet är att du skapar en MS-DOS Startup Disk som du vet klarar av att läsa från din CD.

Tjoffe skrev:
Läs inlägget igen Kain, han kan inte boota från cd :7peta

Oki och vissa ammatörer som jag kan tydligen inte äns läsa.... :tungan
men då kan du skapa XP boot disketer ska finnas underen folder på CD:n dessa är inte samma som någon winboot disk

Jag hade problem men en polares data (hade windows milennium) när jag skulle installera xp. Jag gjorde en systemåterställning till den första jag hittade, startade om datan med externa cd inkopplad o med xp-skivan i och sen bootade den automatiskt från skivan. Problem solved.

Jag tror (minns inte riktigt) att jag hittade den när jag högerklickade på "den här datorn" och valde egenskaper. Kanske låg under startmenyn/kör -> msconfig
Vet inte riktigt var den ligger eller om det ens finns på 2000, var ju millennium polarn hade..

Last edited:
Kain skrev:
Oki och vissa ammatörer som jag kan tydligen inte äns läsa.... :tungan
men då kan du skapa XP boot disketer ska finnas underen folder på CD:n dessa är inte samma som någon winboot disk

Hittar inte detta pa CD:n. Någon som vet hur man gör startdisketter till WinXP?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back