Formatera Macbook

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
försöker formatera och installera snö leopard på min macbook men när jag startar om datorn och håller in C så startar den bara upp helt normalt, har försökt flera gånger men det fungerar inte.
Skivan har ja bränt som Data-fil på en PC med programmet Nero.

Nån som har några heta tips?

filen är en .dmg, jag har brännt som data, inte med Img_burn eller lknande efterso det programmet inte tar .dmg filer.

Öppnar man däremot skivan i "den här datorn" så kommer OS X installationsstarten upp, man klckar "fortsätt" och då ska den starta om och påbörja nstallatonen men datorn startar som normalt.

Tror också det kan vara så att skvan inte är bootbar, ska ja försöka med ett windos program som bränner dmg. fler för att bränna ut den?

filen är en .dmg, jag har brännt som data, inte med Img_burn eller lknande efterso det programmet inte tar .dmg filer.

Öppnar man däremot skivan i "den här datorn" så kommer OS X installationsstarten upp, man klckar "fortsätt" och då ska den starta om och påbörja nstallatonen men datorn startar som normalt.

Tror också det kan vara så att skvan inte är bootbar, ska ja försöka med ett windos program som bränner dmg. fler för att bränna ut den?
En snabb koll på Wikipedia ger att .dmg är en Mac-version av en imagefil.

Den måste alltså då brännas som en image av ett program som stödjer filtypen. Antagligen något som ligger som standard på en Mac. Att bara bränna den som en datafil fungerar inte.

Vet inte riktigt hur man ska för klara det. Men en datafil ligger på skivan, medan en image är skivan. Om man öppnar en skiva där imagefilen ligger som en datafil på skivan så ser man bara att det ligger en fil på skivan, och den är inte körbar. Om man å andra sidan bränner skivan från en image och öppnar den så finns det antagligen någon slags katalogstruktur eller liknande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg