Formatera Dataskrället

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
jag sökte men jag hittade inget,

nu äre så att jag behöver ta bort allt på min skabbdator ca 70 gig med skit som jag inte orkar sitta å radera för hand, nån som vet nått bra set?

har en gammal XP hom(o)e eddition, som ska fugera..

hjälp? :rolleyes:

Om du vill ta bort allt så är det väl enklast att bara formatera om hårddisken. och installera om ditt OS det vill säga xp. Lr är det en extra disk som du inte har något OS på så är det ju ännu enklare då är det ju bara att formatera den.
Om du nu har ett OS på den så lär du köra in en xp skiva och formatera den därifrån annars kan du göra det från XP.

Mattsson88 skrev:
2647223 Om du vill ta bort allt så är det väl enklast att bara formatera om hårddisken. och installera om ditt OS det vill säga xp. Lr är det en extra disk som du inte har något OS på så är det ju ännu enklare då är det ju bara att formatera den.
Om du nu har ett OS på den så lär du köra in en xp skiva och formatera den därifrån annars kan du göra det från XP.
ja men det är just det, hur formaterar jag datorn?

vart fan trycker man??:confused:

Mr EmCom skrev:
2647665 ja men det är just det, hur formaterar jag datorn?

vart fan trycker man??:confused:

i med xp-skivan,
starta om datorn,
nu bör den starta från skivan och du kommer in i installationsprogrammet. (annars får du gå in i bios, (tryck del direkt vid uppstart så komer du dit) och ändra boot sekvensen så den börjar med att försöka boota från skiva)
väl inne i installationsprogget så följer du bara instruktionerna på skärmen.
programmet kommer be dig välja var du vill installera windows xp någonstans och du kommer se en lista med en eller flera partiotioner.
ta bort alla partitioner från den disken du vill formatera om och skapa sedan en ny partition i den opartitionerade utrymmet.
gå vidare och följ instruktionerna på skärmen. ganska själv förklarande.

detta gäller alltså om det är samma disk som du har windows på och vill installera om allt.
hoppas jag inte är för trött och att texten ovan nästan går att tyda...

Lycka till

Tobbe_N skrev:
2647767 i med xp-skivan,
starta om datorn,
nu bör den starta från skivan och du kommer in i installationsprogrammet. (annars får du gå in i bios, (tryck del direkt vid uppstart så komer du dit) och ändra boot sekvensen så den börjar med att försöka boota från skiva)
väl inne i installationsprogget så följer du bara instruktionerna på skärmen.
programmet kommer be dig välja var du vill installera windows xp någonstans och du kommer se en lista med en eller flera partiotioner.
ta bort alla partitioner från den disken du vill formatera om och skapa sedan en ny partition i den opartitionerade utrymmet.
gå vidare och följ instruktionerna på skärmen. ganska själv förklarande.

detta gäller alltså om det är samma disk som du har windows på och vill installera om allt.
hoppas jag inte är för trött och att texten ovan nästan går att tyda...

Lycka till
hehe vad gorde du uppe vid 3 igårnatt?

jo men det var ju så jag trodde man skulle göra, men grejen är att listan med partiotioner kom inte upp :va
så det ända som hände vara att windos xp om instaleades..

kan det vara för att jag tryckte "reparera" istället för instalera en helt ny??
jag trodde att daton skulle lägga in 2 OS å det är ju lite onödigt..
är det där felet är?

Mr EmCom skrev:
2649070
kan det vara för att jag tryckte "reparera" istället för instalera en helt ny??
jag trodde att daton skulle lägga in 2 OS å det är ju lite onödigt..
är det där felet är?
Reparera fixar bara till den befintliga installationen.
Om du vill rensa rent disken och börja om från början så ska du välja "Ny installation" så blir Windows det ända du har på datorn när installationen är klar.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup