Format och helvete till xbox 360 med min nya LG!

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Hej kära vänner!

Köpte en LG 32LC42 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=184168 häromdagarna och kan nu bittert konstatera att det inte fungerar som jag vill.

Tänkte använda min xbox360 som dvd och allt möjligt, så att bilden återges i korrekt format och upplösning är viktigt som bara den. :) För mig.

Denna har stöd för 1080p och har upplösningen 1366x768. Hd-ready men inte full hd.

Problemet är att när jag kör med komponent eller hdmi-kablarna så hur jag än försöker får jag inte rätt format. Vid 1080p blir det knivskarp bild och bra färger, liksom med 720p. Men Formatet blir fel. Tvn trycker ut bilder för brett och jag missar dessutom ca 5 cm på varje kant.

Det går ej heller att ändra formatet på dashboard med denna anslutning (som ändå ger finast bild). Med VGA-kabel blir formatet rätt men hela bilden återges i sämre kontrast och klenare färger (uteslutet).

Vad gör jag? Jag vill ju inte se film som visas för brett och utan 5 cm på sidorna.. Det enda som kan ändras med fjärrkontrollen (när ansluten mot xboxen med komponent eller hdmi-kablar är ju 16:9 eller 4:3

:mad:

Last edited:
Konstigt, jag vet inte men testa xbox menyn om det bara är den det gäller, eller är det samma när du ska kolla på tv också?

Konstigt, jag vet inte men testa xbox menyn om det bara är den det gäller, eller är det samma när du ska kolla på tv också?

Det ska jag undersöka närmare..

Kanske Pcxcare kan ge dig svaret Kurre.

Ja det har du rätt i. Ska kolla det.

Var inne idag på eb games och undrade. Tipsen därifrån var att försöka hitta inställningar på tvn där man kontrollerar att den tar in rätt signal dvs 720p eller 1080p vad man nu väljer.

Finns det mer avancerade inställningar att tillgå utöver de vanliga under "bild" i menyn? Någon?

Last edited:
Har inte Xbox 360 bara 1080i, dvs "interlaced" och inte 1080p som är den riktiga full-HD standarden. Är väl bara PS3 utav dem som har 1080p ?
:gnissla

Har inte Xbox 360 bara 1080i, dvs "interlaced" och inte 1080p som är den riktiga full-HD standarden. Är väl bara PS3 utav dem som har 1080p ?
:gnissla

Det finns bara 720p-spel.
Har man HDMI-version och en HDVD-spelare alternativt streamar video från datorn kan 1080p användas till fullo.

Det är möjligt. Även om jag kör 1080 p så skalar ju tvn ner till 720 efter vad jag hört..

Nu har jag varit i kontakt med lg:s support också och inväntar svar. Nytt för dem var detta, vilket förvånar mig. Nöjer sig folk med att formatet är halvt rätt??

Det går att välja optimera inställningarna för tvn på dashboarden. Efter detta blir formatet helt korrekt men bilden återges som med vga-kabeln, fast ännu värre (grådaskig och utan stöd för 50hz verkar det som).

Kan ingen überexpert få nys om tråden nu och lösa detta!? :huvet

Kollat så tv:n klarar pixelmappat vi dom kontakter du provat? Klarar den inte det kan det bli som du beskriver.

Blir färgerna och kontrasten sämre via VGA?

Verkar rätt sjukt faktiskt.
Skulle lämnat tillbaks TV:n. Känns inte som en kvalitetsprodukt som du beskriver den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=165338
Den köpte jag efter 3,5 miljoner timmars efterforskning.

Ångrar det inte en sekund. Högst osannolikt att det finns något som matchar i samma prisklass. Skulle vara nån Sony då, kanske.

Last edited:
Blir färgerna och kontrasten sämre via VGA?

Verkar rätt sjukt faktiskt.
Skulle lämnat tillbaks TV:n. Känns inte som en kvalitetsprodukt som du beskriver den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=165338
Den köpte jag efter 3,5 miljoner timmars efterforskning.

Ångrar det inte en sekund. Högst osannolikt att det finns något som matchar i samma prisklass. Skulle vara nån Sony då, kanske.

Japp något sämre och inte lika skarp bild. Vill även ha vga-ingången ledig till laptop ändå.. Ska byta aset..

Det märkligaste är att ingen verkar ha hört om detta tidigare. Skulle gissa att det finns många därute som spelar med fel format men som inte reflekterat över det. Jag är petig iaf (eller petig och petig, 10 dec borta av bilden är ju ingen bagatell) så det får bli en annan.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul