Form på nitverktyg?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2020 Yamaha XSR900
Jag undrar om någon kan berätta/rita/fotografera hur "spetsen" ser ut på de verktygen man använder för att nita en kedja. Jag tänkte byta mitt drivpaket nästa vecka och har inte lust att köpa ett verktyg för 800:- för ett jobb. Har däremot tillgång till en hyfsat utrustad verkstad och härdade stansstål som går att slipa till och montera i ett skruvstycke eller liknande.
Kedjan som skall nitas är en EK Quad X-ring 530 med små gropar i ändarna av stiften som skall stukas. Det följde även med distanser så man inte klämmer ihop låset för mycket, så det borde inte vara några bekymmer att nita själv.

Jag undrar om någon kan berätta/rita/fotografera hur "spetsen" ser ut på de verktygen man använder för att nita en kedja. Jag tänkte byta mitt drivpaket nästa vecka och har inte lust att köpa ett verktyg för 800:- för ett jobb. Har däremot tillgång till en hyfsat utrustad verkstad och härdade stansstål som går att slipa till och montera i ett skruvstycke eller liknande.
Kedjan som skall nitas är en EK Quad X-ring 530 med små gropar i ändarna av stiften som skall stukas. Det följde även med distanser så man inte klämmer ihop låset för mycket, så det borde inte vara några bekymmer att nita själv.

annars så drar du ner till lokala mcverkstan med kedjan ..MCkompaniet i stan löste det utan en krona betalt... då blev iofs resultatet attsvingen måste lossas... men vad gör mna intenär det är gratis

Jag hade tänkt sätta ihop kedjan med clipslås och sedan åka ner och få det nitat, men tyvärr visade det sig när jag fick drivpaketet att det inte följde med något clipslås och det finns inte heller någon här i närheten som säljer EK så jag kan få tag på ett..

Det vore lite intressant om du kunde göra flera "nitningsverktyg" när du ändå håller på, kan du göra dom billiga så tror jag många skulle vara intresserade! :)

Om det är en enkel form, bara en spets med viss vinkel eller något liknande, så borde det räcka med att slipa till ett stansstål och borra motsvarande hål i en av backarna i ett skruvstycke att fästa det i.
Skall klura lite på konstruktionen om jag bara kan få reda på hur spetsen skall se ut. Ett stansstål kostar ett par tior, så det behöver inte bli så dyrt verktyg om det blir simpelt :)

Jag klurar på om man skulle kunna få tag i ett alublock (lättare att jobba med) och såga/fräsa ur ett spår som man kan ha kedjan i, borra för stiftet å ha en liten urgröpning framför det hålet så stiftet kan åka ut 1mm eller vad det nu ska vara. Blir blocket bara 4-5 cm så får man ju lätt in det i ett skruvstäd! :)

Jag klurar på om man skulle kunna få tag i ett alublock (lättare att jobba med) och såga/fräsa ur ett spår som man kan ha kedjan i, borra för stiftet å ha en liten urgröpning framför det hålet så stiftet kan åka ut 1mm eller vad det nu ska vara. Blir blocket bara 4-5 cm så får man ju lätt in det i ett skruvstäd! :)

Något sådant här kanske, som man kan använda tillsammans med ett skruvstycke.
Den här biten skulle gå att fräsa fram på 10 minuter...
Ursäkta den vackra Paint-konstruktionen, har inte CAD på datorn hemma.

Bifogat

• nitverkt.JPG
    nitverkt.JPG
    9.8 KB · Visningar: 96
Något sådant här kanske, som man kan använda tillsammans med ett skruvstycke.
Den här biten skulle gå att fräsa fram på 10 minuter...
Ursäkta den vackra Paint-konstruktionen, har inte CAD på datorn hemma.
Ja, precis, skulle ju som sagt vara riktigt enkelt att fräsa till 10 såna! :tummenupp Känns lite mer kontrollerat än att försöka sikta med släggan... :)

Det är inte speciellt hög belastning på en länk i sidled, stukningen ska bara hålla länksidan på plats.

Jag har nitat för hand med två släggor och det funkar om man är lite observant på att inte slå in den lösa länksidan, en slägga som mothåll och en kulhammare för att stuka niten.

Det här ska man ju inte berätta öppet men på nitlås går den lösa länksidan jäkligt trögt, man måste oftast pressa eller knacka den på plats, är det så så är det relativt riskfritt att puttra iväg till verkstan och få det nitat, åkte själv två mil motorväg förra gången jag bytte drivpaket.

Enklaste(om nitverktyg saknas) o billigaste sättet o nita kedjan e o använda kulhammare o en liten slägga.
Montera ihop låset så gott de går för hand lr med en tång.
Sen håller du släggan på ena sidan av kedjan som mothåll o slå försiktigt me hammaren på andra sidan. :tummenupp

Ingen som har ett verktyg hemma, som kan beskriva hur spetsen ser ut/vinkel/diameter? :Bugar

Sen finns det väl en annan variant som deformerar fyra kanter på stiftet.

Jo, den har jag hört talas om. Det är väl för att den nitade länken skall bli mer lik alla andra länkar på kedjan?
Problemet är att om jag skall göra en stans som har en invändig "pyramid", måste jag nog bearbeta mjukt stål och härda det sedan, så jag börjar med spetsen och ser om det funkar.

Jo, den har jag hört talas om. Det är väl för att den nitade länken skall bli mer lik alla andra länkar på kedjan?
Problemet är att om jag skall göra en stans som har en invändig "pyramid", måste jag nog bearbeta mjukt stål och härda det sedan, så jag börjar med spetsen och ser om det funkar.
Det går säkert att "pyramidnita" ett sånt lås som du har också (en liten grop i mitten på tapparna) men så finns det även lås som saknar gropen och då funkar inte verktyget med en spets utan måste då ha "pyramiden". Bara ett tips :tummenupp

Ingen som har ett verktyg hemma, som kan beskriva hur spetsen ser ut/vinkel/diameter? :Bugar

Lyssna på icko, han har rätt.
En handslägga och en kulhammare löser problemet på ett bra sätt så varför krångla till det?
När man nitade plåtar förr så använde man kulhammare, det är ett utmärkt verktyg för det. Se bara till att mothållet har stor massa.

Så... 10 minuter tog det :)
Skall bli intressant att se om det funkar :rolleyes:

Bifogat

• nitare.JPG
    nitare.JPG
    21.5 KB · Visningar: 271
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen