Forgotten Era < 250cc ÅRSRACET Sviestadbanan

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Så var det dags Årsracet, vi lyckades otroligt nog komma iväg hemifrån bara 2 timmar försenade så vi var framme på torsdag eftermiddag och kunde parkera lilla bussen, lasta ur och besikta in alla hojar etc.

Fredagens friträning i 27 grader sol utnyttjades inte till fullo, utan några varv och mjuka upp kroppen fick räcka. Efter rejält intag av vatten hela dagen och jag avstod att köra friträning med den andra hojen lyckades jag skvätta fram några droppar gult innan det var dags att ta på sig lekdräkten.

Tidsträning och ska springa igång hojen lagom till utsläpp. Den startar så fint men börjar sen gå dåligt. Nya startförsök, 3 varv runt i rondellen innan jag kom på att jag varit en idiot och inte satt på bränslekran :mad:
Nåväl, på med kranen och förgasarna valde att flöda. Med nya startförsök så slog något stift igen suck.

Tillbaka till bussen och leta upp ett stift, byta det och springa igång igen. Oj vad svårtstartad den var, som tur var fick jag lite putthjälp. Totalt genomsur och irriterad kom jag ut till en fullsmockad bana utan fria varv. Laddade järnet och körde om den första på väg ut ur depån. Efter några varv hade jag lyckats klämma fram 1.10.7 och var lite halvnöjd. Jag räknade med att det var tillräckligt bra tid för att kvala in och troligen hamna i första eller andra led.

När listorna kom blev jag gladare, Pole räckte det till. 8 tiondelar marginal till pappa på 2a plats :)

Efter ett kval i Formula 2 så blev det lite mat, serva och rengöra motorcyklar och sedan krama kudden.

På lördag morgon började lite otrevliga moln lura, och det var kallare. Kändes att det var dåligt fäste. Precis före kval 2 så tröttnade någon förare på sitt oljefilter och slängde bort det i crossvänstern innan han körde in i depån :gnissla
Olja och saneringspulver över hela banan, och kallare. Inget upplägg för supertiden. Körde 3 långsamma varv och gick sedan in i bandepån och kollade monitor. Mer än 3 sekunder tillgodo mot dagens tider så avslutade jag kval 2 i bandepån nöjd.

Till racet började det regna rejält, tack för den.
När starten gick var jag som en kobra, högg till direkt. Fick lite för dåligt kopplingslir cirka 10m från linjen och kunde då se något hjul i ögonvrån men lite mer slir fick fart på bitarna. Laddade allt jag vågade in i esset och bara väntade på att någon skulle komma från innern och ligga ivägen men det hände inte. In i torparsvängen samma tanke, bromsade lite för tidigt men det dök inte upp någon. På varv 3 hade en konkurent kommit ikapp och bromsade sig om in i esset. Tänkte ligga bakom och bara hålla tempot men kände att jag inte orkade eller vågade åka så fort. Signalerna jag fick från depån sa att jag hade en bra lucka till värste konkurenten bakom. Så stod det sig i stort sett till sista varvet, då fick jag ett dunderbakjhulsläpp i Sviestadböjen :näsblod
Som tur var räckte asfalten till och det hände så fort så jag hann inte skita ner kallingarna heller!
Sista varvet gick det betydligt lugnare i Sviestadböjen och puttrandes över mållinjen tog jag 2 plats.

MUMS.
 
Såg racet,kul trots vätan.
Å grattis.

Tack.

Och nu har dagens race varit. Planen var glasklar, ta starten och sticka som en avlöning.
För att ta hem europamästerskapet behövde jag ta in 6 poäng mot en konkurent så det fanns ingenting att förlora.

Vid uppställningen för starten var det något stök längre bak, tog evigheter och man ser hur kylartempen börjar stiga lite för mycket. När fältet hade kommit iordning så var inte starten på sin plats :gnissla
Men han fick fart på fläsket och for upp i sitt lilla torn.

Varva ur hojen någon gång så den bränner rent, lägga i ettan och börja varva. Och där rycks flaggan och starten har gått. Får till en mer eller mindre klockren start, 2-3cm framhjulsdrift tills jag inser att hojen inte varvar mer, oj behöver man växla till 2an också :confused:
Fegbromsade en liten gnutta in i första sväng men det kom ingen och attakerade så det var bara att ladda ut ur esset och köra järnet. Ner med huvet under kåpglaset och se glad ut.
Efter några varv började underarmarna kännas som välpumpade fotbollar och greppfunktionen runt gasen var kass. Bromsningarna ännu sämre, fick lossa handen runt styret och lägga den runt bromsgreppet och dra hela armen tillbaka :huvet
Pappa kör om mig och ligger före några varv, sedan kan jag komma tillbaka.
Fortfarande med köttbullar som underarmar så släpper jag förste mannen i en annan klass (som körde på en gång) så han får köra på.
Även på det torra släpper det en del i Sviestadböjen men det kändes inte lika illa idag.

Mållinjen tas som etta, pappa grejar en bra dag för teamet och tar 2a plats.

Även europamästerskapet bärgades så nu ska underarmarna försöka läka sig till nästa klass om 2 timmar :D


Måste givetvis tacka MC-boden för personlig utrustning, duells för finfina kedjor och Valvoline för smörjmedel så hojen går som en trimmad bäver :tummenupp

Tack alla funktionärer för bra jobb.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top