Rolle Rotax
Ny medlem
Så var det dags Årsracet, vi lyckades otroligt nog komma iväg hemifrån bara 2 timmar försenade så vi var framme på torsdag eftermiddag och kunde parkera lilla bussen, lasta ur och besikta in alla hojar etc.
Fredagens friträning i 27 grader sol utnyttjades inte till fullo, utan några varv och mjuka upp kroppen fick räcka. Efter rejält intag av vatten hela dagen och jag avstod att köra friträning med den andra hojen lyckades jag skvätta fram några droppar gult innan det var dags att ta på sig lekdräkten.
Tidsträning och ska springa igång hojen lagom till utsläpp. Den startar så fint men börjar sen gå dåligt. Nya startförsök, 3 varv runt i rondellen innan jag kom på att jag varit en idiot och inte satt på bränslekran
Nåväl, på med kranen och förgasarna valde att flöda. Med nya startförsök så slog något stift igen suck.
Tillbaka till bussen och leta upp ett stift, byta det och springa igång igen. Oj vad svårtstartad den var, som tur var fick jag lite putthjälp. Totalt genomsur och irriterad kom jag ut till en fullsmockad bana utan fria varv. Laddade järnet och körde om den första på väg ut ur depån. Efter några varv hade jag lyckats klämma fram 1.10.7 och var lite halvnöjd. Jag räknade med att det var tillräckligt bra tid för att kvala in och troligen hamna i första eller andra led.
När listorna kom blev jag gladare, Pole räckte det till. 8 tiondelar marginal till pappa på 2a plats
Efter ett kval i Formula 2 så blev det lite mat, serva och rengöra motorcyklar och sedan krama kudden.
På lördag morgon började lite otrevliga moln lura, och det var kallare. Kändes att det var dåligt fäste. Precis före kval 2 så tröttnade någon förare på sitt oljefilter och slängde bort det i crossvänstern innan han körde in i depån
Olja och saneringspulver över hela banan, och kallare. Inget upplägg för supertiden. Körde 3 långsamma varv och gick sedan in i bandepån och kollade monitor. Mer än 3 sekunder tillgodo mot dagens tider så avslutade jag kval 2 i bandepån nöjd.
Till racet började det regna rejält, tack för den.
När starten gick var jag som en kobra, högg till direkt. Fick lite för dåligt kopplingslir cirka 10m från linjen och kunde då se något hjul i ögonvrån men lite mer slir fick fart på bitarna. Laddade allt jag vågade in i esset och bara väntade på att någon skulle komma från innern och ligga ivägen men det hände inte. In i torparsvängen samma tanke, bromsade lite för tidigt men det dök inte upp någon. På varv 3 hade en konkurent kommit ikapp och bromsade sig om in i esset. Tänkte ligga bakom och bara hålla tempot men kände att jag inte orkade eller vågade åka så fort. Signalerna jag fick från depån sa att jag hade en bra lucka till värste konkurenten bakom. Så stod det sig i stort sett till sista varvet, då fick jag ett dunderbakjhulsläpp i Sviestadböjen
Som tur var räckte asfalten till och det hände så fort så jag hann inte skita ner kallingarna heller!
Sista varvet gick det betydligt lugnare i Sviestadböjen och puttrandes över mållinjen tog jag 2 plats.
MUMS.
Fredagens friträning i 27 grader sol utnyttjades inte till fullo, utan några varv och mjuka upp kroppen fick räcka. Efter rejält intag av vatten hela dagen och jag avstod att köra friträning med den andra hojen lyckades jag skvätta fram några droppar gult innan det var dags att ta på sig lekdräkten.
Tidsträning och ska springa igång hojen lagom till utsläpp. Den startar så fint men börjar sen gå dåligt. Nya startförsök, 3 varv runt i rondellen innan jag kom på att jag varit en idiot och inte satt på bränslekran

Nåväl, på med kranen och förgasarna valde att flöda. Med nya startförsök så slog något stift igen suck.
Tillbaka till bussen och leta upp ett stift, byta det och springa igång igen. Oj vad svårtstartad den var, som tur var fick jag lite putthjälp. Totalt genomsur och irriterad kom jag ut till en fullsmockad bana utan fria varv. Laddade järnet och körde om den första på väg ut ur depån. Efter några varv hade jag lyckats klämma fram 1.10.7 och var lite halvnöjd. Jag räknade med att det var tillräckligt bra tid för att kvala in och troligen hamna i första eller andra led.
När listorna kom blev jag gladare, Pole räckte det till. 8 tiondelar marginal till pappa på 2a plats

Efter ett kval i Formula 2 så blev det lite mat, serva och rengöra motorcyklar och sedan krama kudden.
På lördag morgon började lite otrevliga moln lura, och det var kallare. Kändes att det var dåligt fäste. Precis före kval 2 så tröttnade någon förare på sitt oljefilter och slängde bort det i crossvänstern innan han körde in i depån

Olja och saneringspulver över hela banan, och kallare. Inget upplägg för supertiden. Körde 3 långsamma varv och gick sedan in i bandepån och kollade monitor. Mer än 3 sekunder tillgodo mot dagens tider så avslutade jag kval 2 i bandepån nöjd.
Till racet började det regna rejält, tack för den.
När starten gick var jag som en kobra, högg till direkt. Fick lite för dåligt kopplingslir cirka 10m från linjen och kunde då se något hjul i ögonvrån men lite mer slir fick fart på bitarna. Laddade allt jag vågade in i esset och bara väntade på att någon skulle komma från innern och ligga ivägen men det hände inte. In i torparsvängen samma tanke, bromsade lite för tidigt men det dök inte upp någon. På varv 3 hade en konkurent kommit ikapp och bromsade sig om in i esset. Tänkte ligga bakom och bara hålla tempot men kände att jag inte orkade eller vågade åka så fort. Signalerna jag fick från depån sa att jag hade en bra lucka till värste konkurenten bakom. Så stod det sig i stort sett till sista varvet, då fick jag ett dunderbakjhulsläpp i Sviestadböjen

Som tur var räckte asfalten till och det hände så fort så jag hann inte skita ner kallingarna heller!
Sista varvet gick det betydligt lugnare i Sviestadböjen och puttrandes över mållinjen tog jag 2 plats.
MUMS.