Forged wheels?

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Ser att på bland annat BMW s1000r och s1000rr så finns HP Forged wheel som tillbehörsval. Om detta önskas fram och bak så är detta en kostnad på över 20 000 kr.

Någon som har möjlighet att förklara vad som är så unikt med dessa hjul? Min uppfattning är att det skall vara enklare att svänga med dessa, hur mycket stämmer det?

Skulle gemene man notera skillnaden? Är detta i närheten av prisvärt? Till sist undrar jag om forged wheel anses vara mer ömtåliga eller mer hållbara än vanliga fälgar?

Gemene man. På gata eller bana?
Jag har kört en del bana, men tror inte att jag skulle märkt någon skillnad ens på banan. Det gör inte att jag skulle varit mindre sugen på dem. Jag vill själv ha magnesium-fälgar till Ducati ;)

Edit: Jag har kört med Magnesiumfälgar på en gammal räcerhoj jag hade (den på profilbilden för övrigt). Tyvärr hade jag då inga vanliga tyngre fälgar att jämföra med.

Nej det är inte en skillnad som är rimlig prismässigt. Är du duktig banåkare skulle du klara att känna skillnaden om du bytte mellan två cyklar med olika fälgar men inte annars och absolut inte vid normal körning. Ett häftigt tillval när plånboken är för tjock....

smidda fälgar kontra gjutna, är dom smidda intelligent tillverkade (vilket dom är....20000 pängar för dom juh)
så är dom bättre (såtillvida att dom gjutna inte är i magnesium, typ)
mindre ofjädrad vikt, mindre roterande massa ÄR grejor som alla behöver och vill ha!- men det kan påverka negativt oxo- läste om en snubbe som körde backtävlingar och satte kolfiber fälg i framändan- förändringen i hans fall var till det värre, han behövde mer tyngd i framändan för att helt enkelt kunna klara av cykeln (wheelade hysteriskt bara han tänkte tanken att gasa lite)
i ditt fall- hur kör du??, kör du bana? kör du inspirerat? kör du som andra eller kör du luuuugnt och fiiiint?
kör du som alla andra eller till och med luuugnt och fiint- ja, då behöver du inte kasta 20000 papp i sjön (ge dom till mej då:D)
kör du som dom 2 första alternativen- bana eller inspirerat- ja, då kan du nog rättfärdiga ett inköp och se fördelarna med lätta fälgar.

//jj

Man ska inte underskatta placeboeffekten men annars finns det massor av inställningar av geometri och fjädring som ger mycket större effekter helt gratis.

Med det sagt har jag sparat ett set smidda från en tidigare BMW i fall jag skulle råka köpa en liknande någon gång.

Gemene man. På gata eller bana?

i ditt fall- hur kör du??, kör du bana? kör du inspirerat? kör du som andra eller kör du luuuugnt och fiiiint?

Kör ca 6 bandagar om året med SMC (i medel fart) och annars lite inspirerat, så är långt ifrån för att jaga sekunder på banan. Ser mig själv som okej mc-förare men har mycket att lära.

20 000 känns inte direkt prisvärt, men kände att jag samtidigt behöver få lite mer synpunkter kring det hela.

Satsa på ett par begagnade smidda fälgar så att du får två uppsättningar. Sätt slicks på de smidda och lite vassare gatdäck på orginalfälgarna. Då har allt det som behövs för gata, bana vår/höst och sommar.
Jag är absolut inte snabb, men nog tyckte jag det var skillnad mellan fälgarna. (Samma däck, dock olika slitna) Lätta fälgar är väl är väl en av de få saker som bara har fördelar och inga nackdelar.

Min Aprilia RVS-V Factory har bland annat orginalmonterade smidda fälgar till skilldnad mot vanliga RSV-R.

Enligt instruktionsboken väger dessa 25% mindre är de gjutna.

Satsa på ett par begagnade smidda fälgar så att du får två uppsättningar. Sätt slicks på de smidda och lite vassare gatdäck på orginalfälgarna. Då har allt det som behövs för gata, bana vår/höst och sommar.
Jag är absolut inte snabb, men nog tyckte jag det var skillnad mellan fälgarna. (Samma däck, dock olika slitna) Lätta fälgar är väl är väl en av de få saker som bara har fördelar och inga nackdelar.

Testade du båda uppsättningarna med exakt likadana däck?
Slicks svänger nämligen fruktansvärt mycket bättre än gatdäck.

Samma däck Supercorsa SP, fast vid bytet var de var slitna på orginalfälgarna medan de på de smidda var nya. Även lufttrycket kan nog varierat något även om jag siktade på samma.

Korkat inlägg. Inser att jag inte hade någon vidare koll på varför att jag tyckte det styrde bättre.

då kanske jag kolla efter det nu när jag letar hoj, speciellt eftersom jag lagt till 25% på magen
Ett stort fenomen i depån är att köpa titan, kolfiber och magnesium grejer som överstiger hojens värde för att bli snabbare, istället för att droppa lite från sina 100 pannor som man besitter :D

Ett stort fenomen i depån är att köpa titan, kolfiber och magnesium grejer som överstiger hojens värde för att bli snabbare, istället för att droppa lite från sina 100 pannor som man besitter :D

Förstår inte vad du säger......

Impulsköpte dessa igår. Dymag CA5 i kolfiber. Jättelätta och sjukt snygga men helt meningslöst ur någon form av nyttohänseende.

14695534_10154298591373855_4811770266798496741_n.jpg14907161_10154298590793855_3181621014873105512_n.jpg

Och inte fan åt jag chiafrön till middag.

Back