Fordonsskatt

Status
Ej öppen för fler svar.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ska sälja en billig bil imorgon. Bilen har slutsiffra 1 och skatten är alltså betald fram till 1:a april.

Säljer ju bilen den 28:e februari, men finns det risk att jag måste betala nästa ägares fordonsskatt? Vore rätt rejält surt eftersom jag säljer bilen för 3000, skatten är ju på ca 2000.

Kan det vara ide att ställa av den innan försäljning?

Har väldigt svårt att tänka mig att du skulle behöva betala skatten. Men är du osäker är det ju bäst att ringa vv. :tummenupp

Är den betald till första april är det grönt.
Förutsatt att du inte skriver ägarbytet den 2 april såklart.. :)

Har lärt mig av egen erfarenhet..

Ok, gött.

Har läst en del om folk som råkat ut för det så lite försiktig kan man ju vara tänkte jag.

Den som står som ägare vid inträdet till den månad skatten är debiterad till är den som betalar och inget annat.

Den som står som ägare vid inträdet till den månad skatten är debiterad till är den som betalar och inget annat.

Mao borde det bli nya ägaren. Man väl hoppas inte vv tar för lång tid på sig med ägarbytet, finns väl en liten risk att jag hinner få skatträkningen=jag ska betala?

Mao borde det bli nya ägaren. Man väl hoppas inte vv tar för lång tid på sig med ägarbytet, finns väl en liten risk att jag hinner få skatträkningen=jag ska betala?

Om du skriver under ägarbeviset den 2:a februari och skickar in alla papper då så kommer du få ett papper hemskickat där det står att de har noterat att ett ägarbyte har skett detta datum. Eventuell överskjutande skatt återbetalas till föregående ägare, dvs dig, om avställning i samband med ägarbyte skedde.
Om det dröjer mer än 15 dagar från det att du har skrivit under papper tills det att vägverket får in det så blir det datumet då de registrerar pappret i sin databas som är gällande datum för ägarbyte.
Så skickar du in alla papper så snart du kan så är det inga problem. Och vill du undvika eventuella problem så krysar du i rutan "Avställning i samband med ägarbyte" så är du helt säker på att slippa betala något. Och du får ca 600 tillbaka på skatten :tummenupp

Edit/ Även om du får inbetalningskort hemskickat så är det nya ägaren som ska betala om han står som ägare vid inträdet till den månad skatten debiteras. Men det kan ju vara schysst att påtala för nya ägaren att han ska betala skatten, skriv även detta i köpekontraktet! Och ge honom inbetalningskortet...

Om du skriver under ägarbeviset den 2:a februari och skickar in alla papper då så kommer du få ett papper hemskickat där det står att de har noterat att ett ägarbyte har skett detta datum. Eventuell överskjutande skatt återbetalas till föregående ägare, dvs dig, om avställning i samband med ägarbyte skedde.
Om det dröjer mer än 15 dagar från det att du har skrivit under papper tills det att vägverket får in det så blir det datumet då de registrerar pappret i sin databas som är gällande datum för ägarbyte.
Så skickar du in alla papper så snart du kan så är det inga problem. Och vill du undvika eventuella problem så krysar du i rutan "Avställning i samband med ägarbyte" så är du helt säker på att slippa betala något. Och du får ca 600 tillbaka på skatten :tummenupp

Edit/ Även om du får inbetalningskort hemskickat så är det nya ägaren som ska betala om han står som ägare vid inträdet till den månad skatten debiteras. Men det kan ju vara schysst att påtala för nya ägaren att han ska betala skatten, skriv även detta i köpekontraktet! Och ge honom inbetalningskortet...

Tackar så mycket för klargörandet! Ska ta upp skatten i köpekontraktet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!