Fordons debut i Rookie-serierna

Det här med regnkörning hörrni. Visst är det fantastiskt :kär

Om vi kollar på senaste SM-helgen i Karlskoga när Superstock kvalade i regn, så såg det ut såhär:
image.png

Och min tid imorse, första träningspasset i ösregn, såg ut såhär! :banana

13669389_1107444596010394_8283722582096965943_o.jpg


Ni kan säkert ana hur nöjd jag känner mig just nu :tummenupp

Hur upplever du skillnaden mellan kawan och 1290n i regn? :D
 
Det här med regnkörning hörrni. Visst är det fantastiskt :kär

Om vi kollar på senaste SM-helgen i Karlskoga när Superstock kvalade i regn, så såg det ut såhär:

Och min tid imorse, första träningspasset i ösregn, såg ut såhär! :banana

13669389_1107444596010394_8283722582096965943_o.jpg


Ni kan säkert ana hur nöjd jag känner mig just nu :tummenupp

Vad lustigt, jag står med på skärmen...! :)

Jag gissar på:
Mycket nöjd!

(Det borde du i alla fall vara. :fakta)
 
Va kul med alla dina framgångar Rickard!! Och allt verkar ha släppt när du sadlade om till den lilla gröna från den oranga besten, som förmodligen är lite för lynnig och stark för sitt eget bästa :)

En intressant fråga tycker jag är: Vad är det som gör att du kör snabbare när det regnar? Mer väldoserade inbromsningar, mindre nedlägg etc. För inte gasar du väl mer då det regnar, eller? Om du lyckas analysera detta så blir du förmodligen oslagbar. :yoparty

Och nu tycker jag att du ska belöna din lilla Kawa med Gröna Fälgar :kär Såg en sådan häromdan och den var riktigt läcker! Själv funderar jag på att lacka om dina gamla KTM-fälgar, men det är inte lätt att komma fram till vilken RAL-kulör som blir bäst, en riktig pulverdjungel måste jag säga!

Lycka till med resten av säsongen och ett stort GRATTIS :krama
 
Hur upplever du skillnaden mellan kawan och 1290n i regn? :D

Det finns knappt någon likhet faktiskt. Skillnaderna är enorma. Effekten är mjuk (och låg), fjädringen är tusen gånger bättre och vikten är nästan 30kg lägre. Jag blir inte direkt trött när jag kör. Den styr dit jag vill och jag har mycket mer känsla för hojen.
Jag trodde att det skulle vara svårare att köra sporthoj i regn. Jag hade fel :brynad

Tjena Rickard. Onödigt bra. Skicka e-mail till Lorenzo med några tips angående wet-race:hihi:hihi

Pro tip #1: pinlock :rofl

Va kul med alla dina framgångar Rickard!! Och allt verkar ha släppt när du sadlade om till den lilla gröna från den oranga besten, som förmodligen är lite för lynnig och stark för sitt eget bästa :)

En intressant fråga tycker jag är: Vad är det som gör att du kör snabbare när det regnar? Mer väldoserade inbromsningar, mindre nedlägg etc. För inte gasar du väl mer då det regnar, eller? Om du lyckas analysera detta så blir du förmodligen oslagbar. :yoparty

Och nu tycker jag att du ska belöna din lilla Kawa med Gröna Fälgar :kär Såg en sådan häromdan och den var riktigt läcker! Själv funderar jag på att lacka om dina gamla KTM-fälgar, men det är inte lätt att komma fram till vilken RAL-kulör som blir bäst, en riktig pulverdjungel måste jag säga!

Lycka till med resten av säsongen och ett stort GRATTIS :krama

Jag kör inte snabbare i regn än på torrt, eller missförstod jag dig nu? Däremot sänkte jag mitt personbästa för just regnkörning jämfört med 1290 i regn.

Jag skulle verkligen vilja ha ett par extra fälgar. Det är så drygt att kränga däck fram och tillbaka. Det lutar dock åt att styra upp det under vintern istället! Tack så
Jättemycket!

Det ska bli intressant att se dina nylackerade fälgar sen. Glöm inte att lägga upp en bild i 1290-tråden när de är klara! RAL2005 verkade ganska intressant!
 
Tiderna kryper sakta men säkert nedåt! Under gårdagens klubbmästerskap här på Gelleråsen så hade jag och en till förare en tät fight från start till mål och vi låg ändå på riktigt bra varvtider! Det är inte långt kvar nu till den där nian.

Två härliga dagar kvar på Gelleråsen. Det enda jag gör är att köra hoj :kär

1. Vakna
2. Rejsa
3. Äta
4. Rejsa
5. Vårda hoj
6. Sova

7. Repeat :D

13913875_1108812939206893_6564489639198972018_o.jpg
 
Tiderna kryper sakta men säkert nedåt! Under gårdagens klubbmästerskap här på Gelleråsen så hade jag och en till förare en tät fight från start till mål och vi låg ändå på riktigt bra varvtider! Det är inte långt kvar nu till den där nian.

Två härliga dagar kvar på Gelleråsen. Det enda jag gör är att köra hoj :kär

1. Vakna
2. Rejsa
3. Äta
4. Rejsa
5. Vårda hoj
6. Sova

7. Repeat :D

13913875_1108812939206893_6564489639198972018_o.jpg

Ligger du i riktigt duktigt kan du ju klassa upp till SST i år. :fakta :banana
 
Ligger du i riktigt duktigt kan du ju klassa upp till SST i år. :fakta :banana

Jag har sagt att om jag kan köra ett par nior och sedan hålla mig till låga tior så kan jag tänka mig att klassa upp mig. Men tyvärr så är jag för långsam och jag hamnar än så länge utanför 107%-gränsen på andra banor. Och nästa år kan jag nog inte satsa lika hårt som denna säsong. Det troliga scenariot blir att jag mest kör Rookie cup samt endurancecupen, och sedan så tränar jag ingenting. Det bli ju dock ändå 11 helger under maj - september men jag kanske kan spara ihop en buffert av de pengarna som hade gått åt till träningen istället.

Men vem vet. Får jag ekonomiskt stöd så kanske det blir ett mindre problem :) Målet är SM-klass så fort jag kan och har råd iaf!
 
Last edited:
13902562_1109717589116428_2263457051716700716_n.jpg



Jag gjorde det! Det satt så långt inne men jag kom ner till 1,09.702 på andra passet med väldigt trött bakdäck. Så många mål som är uppnådda nu så jag knappt kan tro att det sant! Stort tack till Mojja och Dennis för draghjälpen!

En Nio Sju Noll Två!!!!

"JAAAAAA!!!!!!!"

Jublade jag i hjälmen när jag såg varvtiden på tavlan. Vilken lycka!
Förhoppningsvis så kommer jag i framtiden tycka att den här tiden inte är något att hurra för, men här och nu betyder den allt! Min första nia! :kär


13667928_1109717599116427_6590761015067578405_o.jpg
 
13902562_1109717589116428_2263457051716700716_n.jpg



Jag gjorde det! Det satt så långt inne men jag kom ner till 1,09.702 på andra passet med väldigt trött bakdäck. Så många mål som är uppnådda nu så jag knappt kan tro att det sant! Stort tack till Mojja och Dennis för draghjälpen!

En Nio Sju Noll Två!!!!

"JAAAAAA!!!!!!!"

Jublade jag i hjälmen när jag såg varvtiden på tavlan. Vilken lycka!
Förhoppningsvis så kommer jag i framtiden tycka att den här tiden inte är något att hurra för, men här och nu betyder den allt! Min första nia! :kär


13667928_1109717599116427_6590761015067578405_o.jpg


Fint slitage :) Måste vara Pirelli :D:D:D:D
 
Å det är pga dom dära Battlaxen jag hitta under en veranda i Degerfors som jag är livrädd :P
 
Jag ska allt visa att det går att köra lika bra på Bridgestone som på de fina SC1 Mojja ;)
 
Förra veckans intensiva 4-dagarskörning med SMC Sport är över, på gott och ont. Jag trodde inte att man kunde bli mätt på hojkörning men det ska faktiskt bli skönt att få vila fram till Falkenberg 19-21 augusti.

Hur som helst så har det gått extremt bra! Först och främst så har jag hållit mig på hjulen alla dagar. Sedan har jag varje dag gjort framsteg och till slut så visade det sig på varvtiden också med en fantastisk 1,09.702. Jag kör hyfsat konsekvent och nu börjar jag känna mig hemma på hojen.

Det var intressant att testa ett par begagnade Pirelli-däck, det var rakt igenom en positiv upplevelse att köra på SC1 bak. Minst lika bra som de R10 jag är van med. Sopslut SC2 var dock hemskt. Fram kände jag ingen skillnad mot Bridgestone men å andra sidan har jag heller aldrig förstått varför man ska balansera ett däck så det är nog mest SBS det handlar om :rofl

Efter de här dagarna är jag för övrigt än mer övertygad om att man inte ska blanda 600cc och 1000cc-hojar när det gäller klasser under SM-helgerna. Något som vissa gärna vill se framöver.
Men inte jag! :D

SMC Sport Klubbmästerskap har även den gått över förväntan! Nu har jag samlat på mig tillräckligt mycket poäng på så många deltävlingar för att faktiskt vinna hela klubbmästerskapet!! :kär Det var målet från förra säsongen, efter att ha kommit trea bakom Mojja och Benny.
En STOR eloge går till SMC Sport. Utan er så hade varken jag eller många andra kört så mycket hoj och kommit så långt som vi har gjort.

Resultatlistan visar ställningen när det var tre race kvar. Nu återstår två stycken och på den senaste, som ej är inräknad på listan, hamnade jag på tredje plats vilket borde ge mig totalt 87 poäng.

13939363_1110485522372968_2311174613024129987_n.jpg


13892342_1110485529039634_4305741575568423117_n.jpg


13887093_1110485545706299_2774903447948260053_n.jpg


13920291_1110485565706297_4418139509381312124_o.jpg


13909081_1110485615706292_3063248872156371630_o.jpg
 
Förra veckans intensiva 4-dagarskörning med SMC Sport är över, på gott och ont. Jag trodde inte att man kunde bli mätt på hojkörning men det ska faktiskt bli skönt att få vila fram till Falkenberg 19-21 augusti.

Hur som helst så har det gått extremt bra! Först och främst så har jag hållit mig på hjulen alla dagar. Sedan har jag varje dag gjort framsteg och till slut så visade det sig på varvtiden också med en fantastisk 1,09.702. Jag kör hyfsat konsekvent och nu börjar jag känna mig hemma på hojen.

Det var intressant att testa ett par begagnade Pirelli-däck, det var rakt igenom en positiv upplevelse att köra på SC1 bak. Minst lika bra som de R10 jag är van med. Sopslut SC2 var dock hemskt. Fram kände jag ingen skillnad mot Bridgestone men å andra sidan har jag heller aldrig förstått varför man ska balansera ett däck så det är nog mest SBS det handlar om :rofl

Efter de här dagarna är jag för övrigt än mer övertygad om att man inte ska blanda 600cc och 1000cc-hojar när det gäller klasser under SM-helgerna. Något som vissa gärna vill se framöver.
Men inte jag! :D

SMC Sport Klubbmästerskap har även den gått över förväntan! Nu har jag samlat på mig tillräckligt mycket poäng på så många deltävlingar för att faktiskt vinna hela klubbmästerskapet!! :kär Det var målet från förra säsongen, efter att ha kommit trea bakom Mojja och Benny.
En STOR eloge går till SMC Sport. Utan er så hade varken jag eller många andra kört så mycket hoj och kommit så långt som vi har gjort.

Resultatlistan visar ställningen när det var tre race kvar. Nu återstår två stycken och på den senaste, som ej är inräknad på listan, hamnade jag på tredje plats vilket borde ge mig totalt 87 poäng.

13939363_1110485522372968_2311174613024129987_n.jpg


13892342_1110485529039634_4305741575568423117_n.jpg


13887093_1110485545706299_2774903447948260053_n.jpg


13920291_1110485565706297_4418139509381312124_o.jpg


13909081_1110485615706292_3063248872156371630_o.jpg


Grattis och fint kört i helgen, Men jag funderar på en sak, Du har deltagit i 3 ggr så många fler KM än mig denna säsong men har knappt dubbelt så många poäng :fakta Ekvationen går inte ihop :hihi:krama:D

P.s visst är det mysigt med bra däck på cykeln :)
 
Grattis och fint kört i helgen, Men jag funderar på en sak, Du har deltagit i 3 ggr så många fler KM än mig denna säsong men har knappt dubbelt så många poäng :fakta Ekvationen går inte ihop :hihi:krama:D

P.s visst är det mysigt med bra däck på cykeln :)

Det är ett så fint kvitto på att det går bra när en av de bästa 600cc-elitföraren i sverige jämför sig med en :fakta :rofl

Du och dina Pirelli :rofl Jag kommer ju köra med de Bridgestone jag har nu på Falkenberg, det ska bli kul att testa dem igen nu när jag har ett litet hum om hur (ganska slitna) Pirelli var.
 
Grattis till fina varvtider :banana Och fina resultat :tummenupp Jag blir mer och mer sugen att åka bana varje gång jag läser ditt tråd :hihi
 
Om allt vill sig väl och det faktiskt kommer regna i Falkenberg i helgen, så tänker jag gå all in för vinst! Jag har ett bra förtroende för hojen i regn sen tävlingen i Knutstorp och regnträningen på Gelleråsen :kär

Wish me luck!!

13923621_1116693358418851_4400564940572077510_o.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top