Ford Focus ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Söker en ultimat pendlar bil då jobb på annan ort väntar.

Vad jag har läst verkar dom hålla ihop bra och har ett vettigt pris

Men namnet Ford får mig att tveka.

Kravet är en bil som är tillräckligt stor för att kännas komfortabel men tillräckligt liten för att slippa höga bensinkostnader samt att den ska ha en bra kvalite.

Prisklass runt 75K

Vad har ni för erfarenheter???

mvh/Dr M

MC Doktorn skrev:
2679164 Söker en ultimat pendlar bil då jobb på annan ort väntar.

Vad jag har läst verkar dom hålla ihop bra och har ett vettigt pris

Men namnet Ford får mig att tveka.

Kravet är en bil som är tillräckligt stor för att kännas komfortabel men tillräckligt liten för att slippa höga bensinkostnader samt att den ska ha en bra kvalite.

Prisklass runt 75K

Vad har ni för erfarenheter???

mvh/Dr M

Du får min bmw 328 -98 nya karossen för 80.000:- Måste bli av med den. Fullutr. Billigare än på Blocket.
Mkt fin bil!!

Teknikens världs recension. Källa: Autopower.se

Bottendrag i överflöd. Förbluffande snål och miljövänlig trots stor och stark motor. Förnämlig vägvagn. Sköna stolar och bra fjädringskomfort. Marknadens körmässigt mest tilltalande familjebil.

l/mil 0.73 landsväg

DDoric skrev:
2679179 Du får min bmw 328 -98 nya karossen för 80.000:- Måste bli av med den. Fullutr. Billigare än på Blocket.
Mkt fin bil!!

Teknikens världs recension. Källa: Autopower.se

Bottendrag i överflöd. Förbluffande snål och miljövänlig trots stor och stark motor. Förnämlig vägvagn. Sköna stolar och bra fjädringskomfort. Marknadens körmässigt mest tilltalande familjebil.

l/mil 0.73 landsväg

Om den gått normalt 13-14000 mil är den väl värd mellan 68-76000 om det är en sedan.
Importerad jag sänker budet med 6000 om det är en långmilare över 20000 är den kanske värd runt 52.

Men jag är nog mer ute efter en 01-02 och framåt.

Ref http://www.bilpriser.se/ :tummenupp

Kom igen någon vet lite mer

MC Doktorn skrev:
2679421 Om den gått normalt 13-14000 mil är den väl värd mellan 68-76000 om det är en sedan.
Importerad jag sänker budet med 6000 om det är en långmilare över 20000 är den kanske värd runt 52.

Vilket mördande inlägg, underbart!!!

MC Doktorn skrev:
2679421 Om den gått normalt 13-14000 mil är den väl värd mellan 68-76000 om det är en sedan.

Du e inte zigenare va?

Slog upp sidan, i med reg nr o fick upp detta...::

Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 96 300 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 80 000-88 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Ooups...
O då klickade jag inte ens i utr. förutom helskinn...

Fokusen är inte en genomrutten bil, som pendlare tror jag du kan bli nöjd. :)

De tidiga årsmodellerna hade stora problem med rost men där har ford bytt en hel del plåt på garanti och goodwill. Minns inte om det var värdelös grundfärg eller dålig kvalité på plåtarna som var problemet.
Kolla upp det noggrant.

Annars är det de gamla vanliga sakerna som man ska kolla på gamla bilar, underredet, att all elektronik funkar o.s.v.
De har inte några direkta typfel förutom nämnda rost så ett dåligt köp är det inte, vill du t.ex. köra tyskt (golf, a3) så blir det ju en äldre bil med oftast sämre utrustning för de pengarna.

Öhm..Ford..en kompis hade en 99 och den var det väldans mkt problem med, särskilt framvagn, eldetaljet och rost.

DDoric skrev:
2679449 Du e inte zigenare va?

Slog upp sidan, i med reg nr o fick upp detta...::

Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 96 300 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 80 000-88 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Ooups...
O då klickade jag inte ens i utr. förutom helskinn...

Har det etniska ursprunget någon betydelse? affärsinnet är väl en personlig egenskap.

I ditt fall Utgick jag från en BMW 328-98 Sedan med 13500 mil och std utrustning.

Det där med värdering kan diskuteras väldans mycket av efterfrågan av just den modellen.
I mitt fall är en BMW 328 98 HELT ISKALL av flera olika anledningar bla pga av den drar för mycket bensin sannolikt 0,9-1,0 L/mil blandat vilket är mer realistiskt än de 0,7 du angav och för att den är gammal och mer reparations krävande än en 3-4 år gammal Corolla.

Jag tror du missade min poäng.

Last edited:
Jag har kört Focus i snart två år.

Bilfan har aldrig krånglat.

Som sagt kusligt hållbar. Säker, billiga delar och billig försäkring om olyckan är ändå framme.
0,6l/mil

MEN!

Bilfan har
Fordmärke på huven
+Inga extra knappar att trycka på och inga extra siffror att titta på heller i displayerna.
=Pimpfaktorn är noll.
När man kör bilen kör man bil och håller käft.

Så, jag säger:
tycker du om att köra bilen, hör till dem som sitter bra i sätena och hittar ett exemplar utan rost och med bra servicehistoria så slår du till.

Den bilen kommer aldrig bota cancer, vinna på Vallåkra, fixa mig en ny flickvän eller ge mitt liv mening, men det är förbaskat lätt att tycka om att köra den.

Smaken e som baken, lyxigare bilar e så klart dyrare att äga, alla har juh inte råd det förstår jag.

Sen tror jag att du sökte på e36 karossen o inte e46.
O eftersom jag pendlar/pendlade hela hösten Arvika-Sthlm så VET jag att den inte drar några 0.9-1L milen. (Beroende på hur man kör förstås).
Styvfarsan har en focus-06 iofs. etanol/bensin varianten men den har strulat rätt mkt. Kanske ett måndags ex men jag vet fler på hans jobb som bilen strulat för.

Personligen skulle jag titta på Japansk isf. Typ

http://www.blocket.se/vi/10286770.htm?ca=11_s

Den modellen e fin att köra, går jävligt snålt (finns flera motorer) m.m.
Har aldrig riktigt gillat focus, pga det känns som hela bilen e av taskig kvalité.
Hade du tänkt dig bensin el. tror du att det lönar sig med Diesel?

Även jag har kört Focus i drygt 2 år och är nöjd.
Jag hade inte tänkt behålla den mer än 2-3 år men jag hittar ärligt talat inget bättre alternativ att byta till just nu. Jag tycker den är en riktigt bra kompromiss mellan ekonomi, körglädje och komfort.

Min är en -04 flexifuel och har inte bråkat nämnvärt med mig.
Hur de något äldre är vågar jag inte svara på men man ska som sagts tidigare vara uppmärksam på rosten framför allt.
Bilar med 2-litersmotorn är konstigt nog lägre växlade än 1.6:an och blir tydligen väl surriga i motorvägsfart.

Beg.test finns att läsa här: http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0423/042305.pdf

Har en Focus kombi -00 (gått 7500mil nu), har haft strul med centralåset (togs på garantin) samt rost,
dock så har ju Ford en 12årig rostgaranti, så vi lämnade in den på Ford och dom bytte ut bakluckan och lackade om hela bilen samt fixade nya dreneringshål överallt!
Är supernöjd med den annars!:tummenupp

Som sagt vill ha en andra bil som min fru också kan köra :D men focus nyare än 2002 verkar relativt Ok.
Har dock sneglat på Corolla verkar vara ett vettigt köp men våldsamt övervärderade men så är det där med marknaden ....

Men klychan att man får vad man betalar för gäller väl även här så man vill gör alltid en dålig affär med bilar bara fråga hur dålig.

Läste i bilprovningsstatistiken att den förvånande är bättre än genomsnittet

http://begbilguiden.bilprovningen.se/detaljBegBilData3.asp?Bilmodell=354

RWD skrev:
2679675 Även jag har kört Focus i drygt 2 år och är nöjd.
Jag hade inte tänkt behålla den mer än 2-3 år men jag hittar ärligt talat inget bättre alternativ att byta till just nu. Jag tycker den är en riktigt bra kompromiss mellan ekonomi, körglädje och komfort.

Min är en -04 flexifuel och har inte bråkat nämnvärt med mig.
Hur de något äldre är vågar jag inte svara på men man ska som sagts tidigare vara uppmärksam på rosten framför allt.
Bilar med 2-litersmotorn är konstigt nog lägre växlade än 1.6:an och blir tydligen väl surriga i motorvägsfart.

Beg.test finns att läsa här: http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0423/042305.pdf

Tackar :fakta

Last edited:
Provade en Focus idag den funkade som den ska men ha begäret var lika med 0 , kan inte sätta fingret på vad som inte stämde.
De är väl emblemet som inte stämde.

Provade en Citroen C3 modell kinderegg med T-diesel vart överraskad.

Du vet väl vad likheten med Ford och AIDS är va?!
Går inte att bli av med, man måste dö ifrån dom.

On a more serious note, polaren har en Focus som inte gjort annat än strulat, inga stora saker men irriterande nog när man är beroende av den för att komma till jobb etc.

Hur kan man ens komma på tanken? Men visst, köp en. Om ett par år rostar den bort och låter och blåryker som en diesel från 70-talet.

Jösse skrev:
2683686 Köp en Polo diesel eller en annan VW, det är riktiga slitvargar.

Diesel skatten åter upp förtjänsten, VW verkar inte rosat marknad pga dålig service och så vidare.

Men skulle hjärtat välja skulle det bli en kvalitets bil typ 316i compact 2001 ,Corolla 2002 och framåt skulle hjärnan styra skulle det bli en C3, Micra= billigt.

Men jag kanske måste acceptera att gå upp till 100 K Klassen och skita i kostnaden de e värt att åka bra åxå.

Observera att detta kommer bli min andra bil så kravet på komfort är inte så viktig för passagerare då jag har en stor bil redan.

Ärligt är jag lite confused men har en Honda Civic 1,6LS 01 5100 mil i Ö-vik för 70 som jag kanske tar.

Last edited:
köp förfan ingen ford focus , dom rostar arslet av sig ju , dörrarna är ju fan helt
slut på dom innan dom lämnat bilförsäljaren. Spyr åt dom bilarna
vet inte hur många sånna dörrar jag fått göra iordning.

köp en vw passat eller liknande. det är mycket bättre bil. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back