2276459 Klistrar in en liten historia ang Ford som min far har upplevt.
Funderar du på att köpa en FORD?
Fundera minst en gång till!
Jag är ägare till en FORD Windstar -96.
I Januari i år blev jag bestulen på den enda återstående nyckeln och tänkte att detta är väl inget större problem. Men ack vad jag bedrog mig!
Jag ringde FORD för att beställa en ny nyckel, och det skulle inte vara problem om jag bara tog fram nyckelkoden som skall stå i serviceboken, eftersom bilen är utrustad med elektronisk startspärr så måste nyckeln ”programeras”.
Nån nyckelkod fanns inte i serviceboken eller hos återförsäljaren (som skall notera detta i sina handlingar), och förresten så finns det inga delar till din bil för ”den är för gammal” meddelade FORD! Vad säger du sa jag, jo om man inte har nyckelkoden så måste man byta startsystemet och det som passar till din bil slutade tillverkas 2003 och finns inte på lager i hela världen, vi har kollat, sa FORD’s kundtjänst. Så du menar att jag skall skrota en bil tillverkad 1996 för att ni inte har delar frågade jag, JA var svaret. SKOJAR DOM?
Jag kontaktade då Kindwalls i Sätra ”för dom har visst stött på nåt liknande tidigare”.
Jag fick rådet att prata med ”Lås-Arne” i Huddinge för han kan det här! Efter att ha pratat med ”Lås-Arne” så sa han att nyckelkoden brukar stå på låset i höger-dörren och får du fram den kanske jag kan fixa det via nåt 3:dje parts dataprogram, så jag kollade detta men icke. Ledsen sa ”Lås-Arne”, men prata med Bil-lås specialisten i Sundbyberg, han är en rackare på sånt här.
Sagt och gjort, jag ringde honom och han sa, jo jag kan nog ordna det om du bogserar hit bilen. Bilen bogserades till hans verkstad och han slet i någon/några dagar för att lösa det hela. Fixade till och med fram ”original” nyckelämnen ifrån samma leverantör som FORD.
Men ack nej. Han hade dock varit i kontakt med Kindwalls i Sätra som trodde att dom kunde lösa det hela, ”för man kan ju inte skrota en ”ny” bil för att det inte finns delar”!
Bilen bogserades till Kindwalls som återigen började söka delar. Efter 4-6 veckor så konstaterade de att dels förstod dom inte riktigt vad som var fel, dels fanns det inga delar i hela världen till bilen, man hade t.o.m. sökt igenom alla skrotar man kunde komma på, så de kunde inte göra mer.
Nu började jag bli riktigt irriterad och ringde återigen upp FORD för att få reda på hur man tänkte hantera det hela. En person på kundtjänst förklarade återigen att FORD kunde inte göra mer ”så du får väl skrota bilen”. Jag frågade om man inte var skyldig att hålla reservdelar åtminstone 10 år, men fick reda på att ”det finns ingen lag på det”! Utan FORD har en självpåtagen policy om att hålla delar i 7år!
Så vad FORD säger är:
· om du köpt en FORD, sälj den innan den är 7år för sen garanterar vi inga reservdelar!
Jag sökte i detta läge kontakt med Tord Hägg, vd på FORD Sverige och förklarade läget för honom. ”Så kan det ju inte vara” var hans kommentar, och han lovade ta tag i det hela.
Efter någon dag ringde man åter ifrån FORDs kundtjänst och förklarade att ”jo det är så att det finns inga delar i hela världen”, jag vet det sa jag, ni har redan letat 3 ggr!
Men hur tänker ni lösa problemet, för det är ju fruktansvärt dålig PR för er. Tord höll med och sa att Ulf Dammbo (marknadschef?) skulle höra av sig.
Efter påstötningar så kom vi till slut i kontakt och började diskutera en lösning, jag sa att FORD skulle kunna ge mig en ”ersättningsbil”, d.v.s. en bil av ”motsvarande” värde, vilket Ulf och Tord tyckte var en bra ide. Villkoret var att det var en FORD och att den köptes hos någon FORD-handlare.
Nu återstod nån form av värdering.
Jag kollade på
www.bytbil.se och konstaterade att det fanns 11 likadana bilar av samma årsmodel till salu hos bilhandlare och att medelpriset var c:a 50.000:- så jag sa att det var väl en rimlig värdering. Ulf Dammbo slog bakut och sa att enligt ”gröna listan” så var inbytespriset 26.000:-!
Sluta sa jag, om jag skall skaffa mig en motsvarande bil så kostar det mig 50’ inte 26’, ja sa Ulf, men den är bara värd 26’ enligt gröna listan så det är vad vi erbjuder! Förstår nån resonemanget?
OK sa jag, om jag talar om vilken bil jag vill ha, kan vi lösa det hela då? Det beror på sa Ulf.
Jag talade om att i Västerås så står det en Escort kombi som man vill ha 57’ för, den vill jag ha och jag är medveten om att jag får betala nåt emellan.
Ulf återkom och sa att ja det kan vi greja om du lägger 30’ emellan, och då får du 1 års garanti! Ridå!
Det har naturligtvis varit fler turer än detta men det blir för långt att beskriva!
SLUTSATS!
· Köp inte en FORD om du har tänkt att äga den länge eftersom FORD inte garanterar reservdelar i mer än 7 år!
· Sälj din FORD snarast om du redan äger en, eftersom inget vet vad 2:dra hands värdet kommer att bli!
· Skall du köpa en beg, FORD, pruta! Enligt FORD så är den bara värd hälften av vad handlaren begär!
· Fundera på om du har råd att köpa en bil som det eventuellt inte finns reservdelar till, och vi pratar inte veteranbilar!
Lasse Törnqvist
Sandbrink Askartorp
640 50 BJÖRNLUNDA
0158-22029 / 0739-661772