Ford = extremt dåligt andrahandsvärde?

sEiKo skrev:
2272649 Ford och alla franska bilar ska man hålla sig borta från om man inte vill hamna i känslomässig och/eller ekonomisk misär.
Fransmän borde beläggas med näringsförbud på alla områden som har med teknik eller att göra nåt viktigt.
Så kan dom sitta där och ta emot turister, göra vin, laga mat och baka.
:)

Hmpffff.... Håller inte med av nån anledning. Franska bilar är överlägsna, och då speciellt Citroen...så det så.
 
Tja, jag har en Explorer som jag är nöjd med. Har iofs bytt konverter vid 9000 mil. Mustangen förlorar jag knappast nåt på med tanke på var priserna ligger för en sån i Sverige.

Fordar med färre än 8 cylindrar har jag dock ingen erfarenhet av... :tungan
 
Mackz skrev:
2272563 Du skrev det själv men en modern ford är inte att jämföra med en gammal escort. Ford är fina bilar idag.

finaRE än vad de var. Fortfarande skitbilar. Jag hade en Ford Ficus kombi (04:a) i jobbet och det var det äckligaste jag har kört. När jag bromsade in vid rödljusena så var jag tvungen att ha stereon på högsta volym för att slippa höra skvalpandet från bensintanken!!!! Och det klonkade om hela bilen när man körde över kullerstens-gatorna.
Skitbil kanske är att ta i, men du hittar garanterat bättre och trevligare bil för pengarna, även om 65k lät billigt för en 02:a.
 
Jag jobbar på bilfirma. När jag började så fick jag lära mig en viktig grundregel. Byt ALDRIG in en Ford Mondeo. Nyanställd som man är så undrar man ju varför och det enkla svaret var: Dom är osäljbara
 
Det var som fan alltså...

En polare till mig hade en Mondeo, 02/03, och han var jättenöjd! Så jag undrar om dom nya bilarna verkligen är så jävla dåliga.
 
Hade den gamla focusen innan och hade inte ett problem under två år jag hade den. Nu har jag den nya focus och den är det mycket finare kvalitetskänsla i . Inte ett enda problem med den heller, har haft den i ett år. Det är mycket bil för pengarna!

En begagnad fård av nyare modell bör inte vara ett dåligt köp.
 
Peterlan skrev:
2273644 Hmpffff.... Håller inte med av nån anledning. Franska bilar är överlägsna, och då speciellt Citroen...så det så.
Jag håller, typ inte med dig heller..


:)
 
Ja köp gärna en -01 Ford Mondeo om du hittar någon, har inte alla sånna rostat upp vid det här laget? :tungan

Ne jag vette fan om Ford, franska bilar och annat skit. Ofta brukar sånna som köpt sånna bilar stoltsera med hur billiga och bra de är men kollar man listor på hur nöjda bilägarna är hur ser de egentligen ut då? Toyota gör bra bilar men som alla andra japsar etc så är dom fula och har trista interiörer, en lexus skulle jag däremot kunna köpa, endast pågrund av att dom inte alls är lika fula. Enda fina japs bil jag kört är nya Mazda 6 MPS med 260hk och fyrhjulsdrift, den kändes väldigt välbyggd och tight. Jag tycker fortfarande uttrycket "man får vad man betalar för" står sig och även i det här fallet. Men lycka till med handlandet! :tummenupp
 
Eller som en bilsäljare hördes säga när han sålt en riktig surdeg till ford.
(Kunden körde ut ur bilhallen med ett moln av blå rök efter sig)
"Det finns ett arsle till varje förarsäte..."

Nej begad ford får vara för min del, tjöp en japan istället, eller en annan tysk, dom andra tyskarna håller betydligt högre kvalitet, och pris för den delen.
 
Rikkard skrev:
2275501 Vi har haft två fordar, frugan o jag. Hatade båda två. Sen köpte vi en Saab, och genast förstod vi hur bra Ford egentligen är. :huvet

Skitsamma. Nu kör vi original-tyskt.


Inte för att vara sån..eller flaggviftare, men köpte ni en Saab 900 Turbo från -82 med 34 000 mil på mätaren och orginal turbon på plats då eller :D

Svågern är bilhandlare och får äldre Ford kombis till skänks mer eller mindre. Visst, nyare Ford, typ -99 o framåt är mycket bil för pengarna, eftersom handlare som sagt får ge bort dom.....vänta några år till och -99 är rosthögar färdiga för skroten. Främst är det dålig kvalitet på intriör o likande och rost.

Världens mest sålda bil är faktiskt Ford F50 (truck) men kvaliteten är så pissdålig att dom flesta aldrig skulle köpa en här i Sverige. Taskig kvalitet = billig.
 
Last edited:
Okej, men ni som är så negativa om Ford. Hur många av er har ägt en och med senare årsmodell än '99??

Man ska inte snacka skit om det baseras på skrönor eller att man en gång ägt en Sierra från sent 80-tal.

Jag ska inte säga något för jag har ägt en Scorpio från 93 och det var absolut ingen skitbil. Men sedan har jag polare som har 02:or och framåt som är supernöjda. Dessutom säger SBP's begbilsguide sitt också och det är definitivt inte några dåliga siffror. Men högt andrahandsvärde har dom inte. Iaf inte om man dessutom kan dra momsen vilket var fallet där med 67 000:-.
 
M.G.F skrev:
2275998 Okej, men ni som är så negativa om Ford. Hur många av er har ägt en och med senare årsmodell än '99??

Man ska inte snacka skit om det baseras på skrönor eller att man en gång ägt en Sierra från sent 80-tal.

Jag ska inte säga något för jag har ägt en Scorpio från 93 och det var absolut ingen skitbil. Men sedan har jag polare som har 02:or och framåt som är supernöjda. Dessutom säger SBP's begbilsguide sitt också och det är definitivt inte några dåliga siffror. Men högt andrahandsvärde har dom inte. Iaf inte om man dessutom kan dra momsen vilket var fallet där med 67 000:-.


Du får ju gärna köpa ford. Men inse att andra tycker att det är en riktigt usel bil. Det är det också men som i så många fall så ska man ha tur när man köper bil också.
 
Klistrar in en liten historia ang Ford som min far har upplevt.




Funderar du på att köpa en FORD?



Fundera minst en gång till!



Jag är ägare till en FORD Windstar -96.

I Januari i år blev jag bestulen på den enda återstående nyckeln och tänkte att detta är väl inget större problem. Men ack vad jag bedrog mig!

Jag ringde FORD för att beställa en ny nyckel, och det skulle inte vara problem om jag bara tog fram nyckelkoden som skall stå i serviceboken, eftersom bilen är utrustad med elektronisk startspärr så måste nyckeln ”programeras”.



Nån nyckelkod fanns inte i serviceboken eller hos återförsäljaren (som skall notera detta i sina handlingar), och förresten så finns det inga delar till din bil för ”den är för gammal” meddelade FORD! Vad säger du sa jag, jo om man inte har nyckelkoden så måste man byta startsystemet och det som passar till din bil slutade tillverkas 2003 och finns inte på lager i hela världen, vi har kollat, sa FORD’s kundtjänst. Så du menar att jag skall skrota en bil tillverkad 1996 för att ni inte har delar frågade jag, JA var svaret. SKOJAR DOM?



Jag kontaktade då Kindwalls i Sätra ”för dom har visst stött på nåt liknande tidigare”.

Jag fick rådet att prata med ”Lås-Arne” i Huddinge för han kan det här! Efter att ha pratat med ”Lås-Arne” så sa han att nyckelkoden brukar stå på låset i höger-dörren och får du fram den kanske jag kan fixa det via nåt 3:dje parts dataprogram, så jag kollade detta men icke. Ledsen sa ”Lås-Arne”, men prata med Bil-lås specialisten i Sundbyberg, han är en rackare på sånt här.

Sagt och gjort, jag ringde honom och han sa, jo jag kan nog ordna det om du bogserar hit bilen. Bilen bogserades till hans verkstad och han slet i någon/några dagar för att lösa det hela. Fixade till och med fram ”original” nyckelämnen ifrån samma leverantör som FORD.

Men ack nej. Han hade dock varit i kontakt med Kindwalls i Sätra som trodde att dom kunde lösa det hela, ”för man kan ju inte skrota en ”ny” bil för att det inte finns delar”!



Bilen bogserades till Kindwalls som återigen började söka delar. Efter 4-6 veckor så konstaterade de att dels förstod dom inte riktigt vad som var fel, dels fanns det inga delar i hela världen till bilen, man hade t.o.m. sökt igenom alla skrotar man kunde komma på, så de kunde inte göra mer.



Nu började jag bli riktigt irriterad och ringde återigen upp FORD för att få reda på hur man tänkte hantera det hela. En person på kundtjänst förklarade återigen att FORD kunde inte göra mer ”så du får väl skrota bilen”. Jag frågade om man inte var skyldig att hålla reservdelar åtminstone 10 år, men fick reda på att ”det finns ingen lag på det”! Utan FORD har en självpåtagen policy om att hålla delar i 7år!



Så vad FORD säger är:



· om du köpt en FORD, sälj den innan den är 7år för sen garanterar vi inga reservdelar!



Jag sökte i detta läge kontakt med Tord Hägg, vd på FORD Sverige och förklarade läget för honom. ”Så kan det ju inte vara” var hans kommentar, och han lovade ta tag i det hela.

Efter någon dag ringde man åter ifrån FORDs kundtjänst och förklarade att ”jo det är så att det finns inga delar i hela världen”, jag vet det sa jag, ni har redan letat 3 ggr!



Men hur tänker ni lösa problemet, för det är ju fruktansvärt dålig PR för er. Tord höll med och sa att Ulf Dammbo (marknadschef?) skulle höra av sig.

Efter påstötningar så kom vi till slut i kontakt och började diskutera en lösning, jag sa att FORD skulle kunna ge mig en ”ersättningsbil”, d.v.s. en bil av ”motsvarande” värde, vilket Ulf och Tord tyckte var en bra ide. Villkoret var att det var en FORD och att den köptes hos någon FORD-handlare.



Nu återstod nån form av värdering.

Jag kollade på www.bytbil.se och konstaterade att det fanns 11 likadana bilar av samma årsmodel till salu hos bilhandlare och att medelpriset var c:a 50.000:- så jag sa att det var väl en rimlig värdering. Ulf Dammbo slog bakut och sa att enligt ”gröna listan” så var inbytespriset 26.000:-!

Sluta sa jag, om jag skall skaffa mig en motsvarande bil så kostar det mig 50’ inte 26’, ja sa Ulf, men den är bara värd 26’ enligt gröna listan så det är vad vi erbjuder! Förstår nån resonemanget?



OK sa jag, om jag talar om vilken bil jag vill ha, kan vi lösa det hela då? Det beror på sa Ulf.

Jag talade om att i Västerås så står det en Escort kombi som man vill ha 57’ för, den vill jag ha och jag är medveten om att jag får betala nåt emellan.

Ulf återkom och sa att ja det kan vi greja om du lägger 30’ emellan, och då får du 1 års garanti! Ridå!



Det har naturligtvis varit fler turer än detta men det blir för långt att beskriva!



SLUTSATS!

· Köp inte en FORD om du har tänkt att äga den länge eftersom FORD inte garanterar reservdelar i mer än 7 år!

· Sälj din FORD snarast om du redan äger en, eftersom inget vet vad 2:dra hands värdet kommer att bli!

· Skall du köpa en beg, FORD, pruta! Enligt FORD så är den bara värd hälften av vad handlaren begär!

· Fundera på om du har råd att köpa en bil som det eventuellt inte finns reservdelar till, och vi pratar inte veteranbilar!


Lasse Törnqvist
Sandbrink Askartorp
640 50 BJÖRNLUNDA

0158-22029 / 0739-661772
 
törnan skrev:
2276459 Klistrar in en liten historia ang Ford som min far har upplevt.




Funderar du på att köpa en FORD?



Fundera minst en gång till!



Jag är ägare till en FORD Windstar -96.

I Januari i år blev jag bestulen på den enda återstående nyckeln och tänkte att detta är väl inget större problem. Men ack vad jag bedrog mig!

Jag ringde FORD för att beställa en ny nyckel, och det skulle inte vara problem om jag bara tog fram nyckelkoden som skall stå i serviceboken, eftersom bilen är utrustad med elektronisk startspärr så måste nyckeln ”programeras”.



Nån nyckelkod fanns inte i serviceboken eller hos återförsäljaren (som skall notera detta i sina handlingar), och förresten så finns det inga delar till din bil för ”den är för gammal” meddelade FORD! Vad säger du sa jag, jo om man inte har nyckelkoden så måste man byta startsystemet och det som passar till din bil slutade tillverkas 2003 och finns inte på lager i hela världen, vi har kollat, sa FORD’s kundtjänst. Så du menar att jag skall skrota en bil tillverkad 1996 för att ni inte har delar frågade jag, JA var svaret. SKOJAR DOM?



Jag kontaktade då Kindwalls i Sätra ”för dom har visst stött på nåt liknande tidigare”.

Jag fick rådet att prata med ”Lås-Arne” i Huddinge för han kan det här! Efter att ha pratat med ”Lås-Arne” så sa han att nyckelkoden brukar stå på låset i höger-dörren och får du fram den kanske jag kan fixa det via nåt 3:dje parts dataprogram, så jag kollade detta men icke. Ledsen sa ”Lås-Arne”, men prata med Bil-lås specialisten i Sundbyberg, han är en rackare på sånt här.

Sagt och gjort, jag ringde honom och han sa, jo jag kan nog ordna det om du bogserar hit bilen. Bilen bogserades till hans verkstad och han slet i någon/några dagar för att lösa det hela. Fixade till och med fram ”original” nyckelämnen ifrån samma leverantör som FORD.

Men ack nej. Han hade dock varit i kontakt med Kindwalls i Sätra som trodde att dom kunde lösa det hela, ”för man kan ju inte skrota en ”ny” bil för att det inte finns delar”!



Bilen bogserades till Kindwalls som återigen började söka delar. Efter 4-6 veckor så konstaterade de att dels förstod dom inte riktigt vad som var fel, dels fanns det inga delar i hela världen till bilen, man hade t.o.m. sökt igenom alla skrotar man kunde komma på, så de kunde inte göra mer.



Nu började jag bli riktigt irriterad och ringde återigen upp FORD för att få reda på hur man tänkte hantera det hela. En person på kundtjänst förklarade återigen att FORD kunde inte göra mer ”så du får väl skrota bilen”. Jag frågade om man inte var skyldig att hålla reservdelar åtminstone 10 år, men fick reda på att ”det finns ingen lag på det”! Utan FORD har en självpåtagen policy om att hålla delar i 7år!



Så vad FORD säger är:



· om du köpt en FORD, sälj den innan den är 7år för sen garanterar vi inga reservdelar!



Jag sökte i detta läge kontakt med Tord Hägg, vd på FORD Sverige och förklarade läget för honom. ”Så kan det ju inte vara” var hans kommentar, och han lovade ta tag i det hela.

Efter någon dag ringde man åter ifrån FORDs kundtjänst och förklarade att ”jo det är så att det finns inga delar i hela världen”, jag vet det sa jag, ni har redan letat 3 ggr!



Men hur tänker ni lösa problemet, för det är ju fruktansvärt dålig PR för er. Tord höll med och sa att Ulf Dammbo (marknadschef?) skulle höra av sig.

Efter påstötningar så kom vi till slut i kontakt och började diskutera en lösning, jag sa att FORD skulle kunna ge mig en ”ersättningsbil”, d.v.s. en bil av ”motsvarande” värde, vilket Ulf och Tord tyckte var en bra ide. Villkoret var att det var en FORD och att den köptes hos någon FORD-handlare.



Nu återstod nån form av värdering.

Jag kollade på www.bytbil.se och konstaterade att det fanns 11 likadana bilar av samma årsmodel till salu hos bilhandlare och att medelpriset var c:a 50.000:- så jag sa att det var väl en rimlig värdering. Ulf Dammbo slog bakut och sa att enligt ”gröna listan” så var inbytespriset 26.000:-!

Sluta sa jag, om jag skall skaffa mig en motsvarande bil så kostar det mig 50’ inte 26’, ja sa Ulf, men den är bara värd 26’ enligt gröna listan så det är vad vi erbjuder! Förstår nån resonemanget?



OK sa jag, om jag talar om vilken bil jag vill ha, kan vi lösa det hela då? Det beror på sa Ulf.

Jag talade om att i Västerås så står det en Escort kombi som man vill ha 57’ för, den vill jag ha och jag är medveten om att jag får betala nåt emellan.

Ulf återkom och sa att ja det kan vi greja om du lägger 30’ emellan, och då får du 1 års garanti! Ridå!



Det har naturligtvis varit fler turer än detta men det blir för långt att beskriva!



SLUTSATS!

· Köp inte en FORD om du har tänkt att äga den länge eftersom FORD inte garanterar reservdelar i mer än 7 år!

· Sälj din FORD snarast om du redan äger en, eftersom inget vet vad 2:dra hands värdet kommer att bli!

· Skall du köpa en beg, FORD, pruta! Enligt FORD så är den bara värd hälften av vad handlaren begär!

· Fundera på om du har råd att köpa en bil som det eventuellt inte finns reservdelar till, och vi pratar inte veteranbilar!


Lasse Törnqvist
Sandbrink Askartorp
640 50 BJÖRNLUNDA

0158-22029 / 0739-661772


Alla vet att Ford är skitbilar...seriöst, har amerikanska bilar NÅGONSIN haft rykte om sig att vara kvalitetsbilar.......neeeeeej. Eftersom alla vet att dom suger ( ok, åtminstone andrahandsvärdet ) så spelar det ingen roll vad Ford själva gör, ryktet kan i varje fall inte bli sämre, som i det här fallet.

Har sagt det innan och säger det igen, yenkarna kan/vill INTE bygga bra bilar, dom är totalt lost på det området, punkt slut. Om man inte räknar typ nya Mustang Super Snake, GT40 o liknande, men då kostar dom också. Ford för 500 000+ = samma kvalitet som en standard Golf. (slut på orerandet) :fyllisar
 
Maax skrev:
2275845 Inte för att vara sån..eller flaggviftare, men köpte ni en Saab 900 Turbo från -82 med 34 000 mil på mätaren och orginal turbon på plats då eller :D

Nej, du var inte ens i närheten. Många jag känner får laga oavbrutet på sina saabar. Detta borde ju betyda att det är crap. Inte undra på att företaget går dåligt.
 
M.G.F skrev:
2273328 Vad har du för omkostnader på den?

Hur långt kommer du på en tank E85 och hur mycket ryms i tanken?

Bla bla bla, du hajar tugget... Svara på frågorna bara... ;)



Jag hade en milkostnad på 21kr/mil år -04 (uttagen sept -04), knappt 23kr/mil -05 och i år borde den hamna på ca 23kr/mil om inget oförutsett inträffar.

Jag köpte den med rätt bra rabatt och räknar med en värdeminskning på 1200:-/mån vilket verkar stämma rätt bra. Alla andra utgifter har jag järnkoll på. Försäkringen exkl. vagnskada går på 2900:-/år inkl "stor bilextra" (Fordförsäkring med 20% rabatt för flexifuel)
Snart sjunker fordonsskatten till 1000:- från 1300:-

På 2500 mil har den i snitt dragit 1 liter E85/mil i vad man får kalla blandad körning vilket ger en bränslekostnad på 7-8kr/mil beroende på E85-pris.
Vidare sparar jag lite pengar på gratis parkering i Gbg.

För att summera det hela så tycker jag att det är rätt schysst att kunna köra en ny bil i den storleksklassen till den låga milkostnaden. Min gamla BMW 528 -87 kostade närapå lika mycket.
Men någon gång kommer väl det första haveriet på någonting, det är ju oundvikligt.


F.ö. är jag ingen märkesfanatiker utan brukar köpa det som tilltalar mig för stunden. I dagsläget är jag nöjd med min Ford och klagar inte så länge den inte jävlas med mig.
 
Last edited:
Rikkard skrev:
2276914 Nej, du var inte ens i närheten. Många jag känner får laga oavbrutet på sina saabar. Detta borde ju betyda att det är crap. Inte undra på att företaget går dåligt.

Mina tre senaste SAABar har gått sammanlagt 90 000 mil (jag köper dom när dom har gått 15 000 ungefär) och har SAMMANLAGT kostat mig mindre i reparationer än mina föräldrars två fordar dom hade i två år...
(IOFS var dom bilarna nya, så reparationerna utfördes på garantin)

Dom kommer aldrig mer att köpa ford, inte jag heller.
 
GuW skrev:
2277302 Mina tre senaste SAABar har gått sammanlagt 90 000 mil (jag köper dom när dom har gått 15 000 ungefär) och har SAMMANLAGT kostat mig mindre i reparationer än mina föräldrars två fordar dom hade i två år...
(IOFS var dom bilarna nya, så reparationerna utfördes på garantin)

Dom kommer aldrig mer att köpa ford, inte jag heller.

Vi har haft den här diskussionen innan du o jag. Nej Ford e skit det med. Men jag föredrar nog Ford framför Saab. Om man inte räknar komfort o utseende vill säga. Själv har jag köpt mig en folka, för tidigt o säga om det är nåt o ha, men än är jag nöjd.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top