Foppa-eran slut, nu då?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vem blir vår näste fixstjärna?
Har vi ens någon som kan axla en sån mantel?
Är storhetstiden för evigt förbi?
Vi har haft många stora stjärnor i hockey efter Foppa, men ingen som riktigt kommit i närheten.

Säg vad/vem ni tycker och varför.

Mina åsikter:
Bäckis kan bli ännu bättre, men tror han saknar idiotvinnarskallen som Foppa hade. Dessutom känns han tyvärr lite överskattad ibland.

Omark kanske kan utvecklas vidare och bli hur stor som helst när han blivit draftad på riktigt och skippar Rüssland.
http://www.youtube.com/watch?v=bhLyN-lQ0-0

Hittills har jag mina bets på Omark.

Ge gärna fler med motiveringar.

Om nån är intresserad.

Det är varmt.

Varförihelvete ska man tänka på hockey?

Finns det nån mer uttråkad än jag?

Jaja.

Last edited:
Aha. Jag trodde tråden gällde dom där hemska gummitofflorna. Tänkte att dom kanske blivit förbjudna från den första juli.:banana

Jag ger mig inte in i den diskussionen om vem som ska "axla" hans mantel, jag tycker bara att Foppa är en aning överskattad och att Sundin är den som ska lämna över manteln istället. Mycket grymmare spel än Foppa, som har haft lite solo-flyt i sin karriär och sånt utmärker en spelare. Sundin däremot har ALLT och lite till, men är lite för diskret ibland.

Jag ger mig inte in i den diskussionen om vem som ska "axla" hans mantel, jag tycker bara att Foppa är en aning överskattad och att Sundin är den som ska lämna över manteln istället. Mycket grymmare spel än Foppa, som har haft lite solo-flyt i sin karriär och sånt utmärker en spelare. Sundin däremot har ALLT och lite till, men är lite för diskret ibland.

Jag kan hålla med till stor del.
Sudden har faktiskt "capitaniserat" Toronto under många år, och det kan inte vara illa med tanke på att de fortfarande har svårt. I historieböckerna är fanimig Sundin större än F. Tanken med inlägget var mer om vi skulle få en supertalang/showman snart eller om det kommer att dröja. Foppa är en som folk relaterar till tack vare hans talang och vinnarskalle. Det var därför jag tog upp honom. Tro dock inte att jag decimerar Foppa pga det, han är fortfarande en av de bästa i mina ögon.
Tanken var mer att se om någon har några aningar eller idéer om nästa, om det kommer någon.

:krama

Sundin är väl inget jämfört med Foppa, måhända han lyckats bra i landslaget men i NHL är han inte större än Markus Näslund som å andra sidan misslyckats i landslaget.

Ingen av dem har en suck mot Foppa som blev årets rookie, som enda svensk vunnit poängligan i NHL, har VM/OS/Stanley Cup-titlar.

Sundin är en lat och dryg Stockholmare som skulle ha gett upp direkt om han haft en tiondel av Forsbergs skador.

Sundin är väl inget jämfört med Foppa, måhända han lyckats bra i landslaget men i NHL är han inte större än Markus Näslund som å andra sidan misslyckats i landslaget.

Ingen av dem har en suck mot Foppa som blev årets rookie, som enda svensk vunnit poängligan i NHL, har VM/OS/Stanley Cup-titlar.

Sundin är en lat och dryg Stockholmare som skulle ha gett upp direkt om han haft en tiondel av Forsbergs skador.

Kul!
Nu händer det grejer!
Any tips på nästa då?
Redan född eller kommer aldrig?

Tycker definitivt att Lidstöm skall nämnas också!

Självklart, men detta tänkte jag skulle vara för nästa ev. stora stjärna.
Vi kan hosta oss medvetslösa över alla vi redan har / haft.

Jag valde medvetet att inte ta upp det. ;)

Last edited:
Tycker definitivt att Lidstöm skall nämnas också!

Den första icke-amerikanska kaptenen att vinna Stanley Cup, helt klart värt att nämnas..!

Problemet är väl att nuförtiden har vi många fler stjärnor att fokusera på, när Foppa åkte över pölen var det väl typ Sundin, Calle Johansson, Uffe Dahlén och Uffe Samuelsson som spelade i NHL så då var det lite lättare att hålla koll. Ska man se till svenskinsatser senaste säsongen så ligger ju Fabian Brunnström otroligt högt i kurs, Bäckis har hamnat i skuggan av Ovi och Steen lär ju knappast bli bättre efter att ha hamnat i "fantastiska" Blues. Men med tiden får vi se. Jag ser dock ingen av dem, och inte heller Omark, som nån man kommer se som en stor nationalikon a´la Foppa. Däremot kanske Jonas Gustafsson skulle kunna vara en sån - förutsatt att han lyckas i den riktiga ligan.

Nu är jag född 85 och inte så insatt i NHL eller OS-hockey osv. (Elitserien är kul att titta på dock)... men Foppa... det är han som tjänat miljoner dollar på att vara skadad sedan 90-talet någon gång va? :hihi

Kanske lika bra att vi stänger tråden, tanken var att vi skulle dumsnacka om vem som ev kan bli nästa, men ok.

Ber om ursäkt om jag irriterat folk.

Zetterberg är väl på väg att bli nästa stora stjärna, om han inte redan är det...

Nu är jag född 85 och inte så insatt i NHL eller OS-hockey osv. (Elitserien är kul att titta på dock)... men Foppa... det är han som tjänat miljoner dollar på att vara skadad sedan 90-talet någon gång va? :hihi

Du gör dig lustig över helt fel person. En som när han var skadad härom året avstod lönen han hade rätt till, hur många hade gjort det? Han har också skänkt stora summor till sjuka barn t ex. I Modo har han spelat för standardlön långt under elitserietoppen.

Zetterberg är väl på väg att bli nästa stora stjärna, om han inte redan är det...

Han är väl närmast då.

Last edited:
Du gör dig lustig över helt fel person. En som när han var skadad härom året avstod lönen han hade rätt till, hur många hade gjort det? Han har också skänkt stora summor till sjuka barn t ex. I Modo har han spelat för standardlön långt under elitserietoppen.

Stort gjort av honom, didn't know!
Kanske mer är mediavärldens intresse av honom jag stör mig på då, knappt sett eller hört något om honom än vilka löner han har fått och hur skadad han jämt verkar vara och "aldrig" lira några matcher (däremot sett lite sekvenser från träningar hehe)

Kanske mer är mediavärldens intresse av honom jag stör mig på då, knappt sett eller hört något om honom än vilka löner han har fått och hur skadad han jämt verkar vara och "aldrig" lira några matcher (däremot sett lite sekvenser från träningar hehe)

Tänk på att han spelat i NHL i över femton år, det är lång tid för en forward, särskilt för en med så hård spelstil som Forsberg. Sista åren har helt klart varit helt söndertrasade men intresset för honom är fortsatt stort i klubbarna och det beror nog mycket på att ingen annan spelare betyder så mycket för lagets framgång. Det fanns en tid då Colorado vann nästan alla matcher Forsberg var med i och förlorade nästan alla då han inte var med. En sådan spelare släpper man inte om han fortfarande vill spela. ;)

Den första icke-amerikanska kaptenen att vinna Stanley Cup, helt klart värt att nämnas..!

Problemet är väl att nuförtiden har vi många fler stjärnor att fokusera på, när Foppa åkte över pölen var det väl typ Sundin, Calle Johansson, Uffe Dahlén och Uffe Samuelsson som spelade i NHL så då var det lite lättare att hålla koll. Ska man se till svenskinsatser senaste säsongen så ligger ju Fabian Brunnström otroligt högt i kurs, Bäckis har hamnat i skuggan av Ovi och Steen lär ju knappast bli bättre efter att ha hamnat i "fantastiska" Blues. Men med tiden får vi se. Jag ser dock ingen av dem, och inte heller Omark, som nån man kommer se som en stor nationalikon a´la Foppa. Däremot kanske Jonas Gustafsson skulle kunna vara en sån - förutsatt att han lyckas i den riktiga ligan.

Du glömmer två av de mest underskattade svenska hockeyspelarna någonsin, Thomas Steen och Thomas Sandström. Kolla in Thomas Steens poängskördar i Winnipeg Jets, det är tamejfan inga dåliga siffror, sonen har en lång väg att vandra om han ska matcha farsan. Sandström-Gretzky-Robitaille var en av det tidiga 90-talets mest fruktade kedjor.

Forsberg när han var som bäst var otäckt bra, precis som Gretzky och Lemieux, att toppa det blir svårt. Tror ingen av de vi ser idag kommer göra det.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...