Fonter, typsnitt, vectorisering etc

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Aningens fel forumdel men jag tog mig friheten då jag behöver snabbt svar.

Jag har hittat en font som jag vill få tryckt på tröja samt vinyldekor men nu har jag lite strul...
Killen som ska trycka detta åt mig (screenprint) vill ha den i vectorformat (vektor?) och säger att om man har originalfonten i ttf-format så kan man enkelt omvandla denna direkt.
Jag har försökt hitta ett sätt att göra detta men där går jag bet :(

Ska kanske tillägga att jag inte ens har Word på denna datorn, om man nu har användning för detta.

Så finns det ett enkelt sätt att omvandla det till vectorformat eller är det krångligt som fasen?
Minns att jag satt i flera timmar för flera år sedan och gjorde om en logga där originalet var jpeg och för att få bort "trappstegen" så fick man göra nya punkter precis överallt. Det gick men tog ju enormt mycket tid dessvärre :(

Om du har teckensnittet i t.ex. ttf så länka till det här så ska jag (eller någon annan) fixa det till vektorformat, lätt gjort i t.ex. Illustrator. Låter dock konstigt att tryckeriet inte klarar av ttf utan omvandling, en teckensnittsfil är ju redan vektorformat per definition.

Hade tryckkillen något önskemål om format? Annars får du bara säga vilken text du vill ha tryckt, så lägger jag upp som PDF och EPS.

Mjoo, lite skumt att tryckkillen inte skulle kunna nöja sig med själva teckensnittet/filen.
men som Coola Ola skriver, säg vilken font det är eller länka till den så är vi säkerligen ett gäng här som kan fixa det hela åt dig, handlar bara om 1 minuts arbete :)

Njae, jag fattade det som att han ville ha den i vector men om teckensnittet redan är i det så låter det ju som sagt skumt :va
Antagligen ville han ha så lite jobb som möjligt och ha texten färdigskriven som vectorbild eller nåt?

Jag återkommer när jag har laddat upp filen, vore ju kanon om man fick hjälp här :yoparty

Det beror på att fonter/typsnitt är ett rent ut sagt helvete att jobba med för tryckerier. TTF och Mac är :huvet och de flesta tryckerier/originalare använder Mac. Dessutom kanske tryckaren inte är så sugen på att ha 16742323245 olika fonter på sin burk, som kreti och pleti använt i sina loggor. Vektoriserad text ("outlines") är vägen för att eliminera så många felkällor som möjligt.

Med Adobe Illustrator är det pisslätt att göra.

Ok, har talat med två olika tryckare innan jag kom på att jag kände en och alla 3 kör uteslutande pc för användning till dessa ändamål. Endast en hade en mac för bildredigering men det har nog mer att göra med att han verkar vara en tvättäkta nörd. Bruna skinnloafers och sånt där du vet :gnissla
Har fortfarande inte fått tummen ur och laddat upp fonten men det kommer...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år