Fondvägg/tapeter - Inspiration

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
Jag och flickan ska flytta ihop och nu behöver vi lite tips!
Nån som har nån snygg fondvägg med färg eller tapet som ni kan rekommendera?
Vi är nog inne på neutrala färger förutom då på just fondväggen.

Tack tack!:tummenupp

Inspiration vet jag inte, men lite tips kan du få av en luttrad fondväggshaverist.

1. För det första MÅLA! Lätt att ångra sig, lätt att ändra.

2. För det andra, ta det lugnt med för stora kontraster. Det känns råballt i början men bara jobbigt efter ett tag. Se punkt ett.

3. För det tredje. Vad gäller färgen som ska vara den dominerande, välj en färg som ni kan tänka er att ha i hela rummet. Se punkt ett.

4. För det fjärde. Välj färger som kan gå ihop med en mängd olika färger på möbler. Helt plötsligt är det dags att byta soffa oh den finns bara i färger som skär sig med väggen. Se samtliga ovanstående punkter.

Om du kollar på någon av mina flikar på http://www.minhembio.com/andersw så finns det två stycken som jag gillar skarpt. Den i sovrummet är riktigt schysst och den vid baren är också grym, men lite väl dyr kanske. I vardagsrummet har vi en vit som har svaga blommönster i "silver" ungefär, syns bara från en viss vinkel och ljus.

NEJ! Var inte så svenska nu utan våga välja något som sticker ut lite. Är det bara EN vägg man skall måla/tapetsera så kan man kosta på sig att göra den lite piffig. Inte trist olivgrön eller trendigt (trist) lattefärgad.

Kolla tex på en tapet från Designers Guild.
De har grymma tapeter. (guld, silver, sammet etc etc)

Här kan man kolla lite för inspiration : www.maleributiken.se

Enkelt, flytta inte ihop. :hihi

Klart man ska ha fondvägg.

Välj något riktigt crazy. Reäl färg ihop med något typsikt helsvenskt neutralt.

Å måla inte välj riktiga tapeter, det är värt det lilla extra för att få helhetskänslan utav påkostat.

Vill minnas att KTM660SMC har/hade en riktigt ball fondvägg, be han slänga upp bild på den. Bland det coolaste jag sett(om jag nu minns rätt) :)

Jag och flickan ska flytta ihop och nu behöver vi lite tips!
Nån som har nån snygg fondvägg med färg eller tapet som ni kan rekommendera?
Vi är nog inne på neutrala färger förutom då på just fondväggen.

Tack tack!:tummenupp

Det beror helt på vilket rum du ska inreda. Men om vi börjar med sovrummet
så skall du bredspackla, (om det behövs) måla 3 väggar i sandfärg alt. latte (en lugn jordnära ton). Sen kör du fondväggen i en oxblodsröd strukturtapet för att få lite pr0nstämning. Dom färgerna passar ypperligt ihop. Och fondväggen gör att det känns som att få en smäll på käften när entrar rummet. :tummenupp

Tack så mycket för alla svar!
Grabbarna med sidor på minhembio.com ska få lite extra kredit för bilderna! R1 Uffes gröna mönstrade tapet fick bra betyg av flickan :)
Du råkar inte veta vad den heter eller vilken tillverkare det är?

Tack igen!

Tack så mycket för alla svar!
Grabbarna med sidor på minhembio.com ska få lite extra kredit för bilderna! R1 Uffes gröna mönstrade tapet fick bra betyg av flickan :)
Du råkar inte veta vad den heter eller vilken tillverkare det är?

Tack igen!

Ska höra med hon vad den heter

Märke: Sandbergs

Mönster: Pedro

Artnr: 725-25

Märke: Sandbergs

Mönster: Pedro

Artnr: 725-25

Den ska jag kopiera här hemma också, den var riktigt snygg för att vara en färgad. Tjejen är dessutom tokig i turkosa färger så jag får väl överraska henne med en fondvägg nånstans.

Den ska jag kopiera här hemma också, den var riktigt snygg för att vara en färgad. Tjejen är dessutom tokig i turkosa färger så jag får väl överraska henne med en fondvägg nånstans.

Fy fan vilken motivation du har som orkar det där, men att göra tjejen glad är väl inte fel

Fy fan vilken motivation du har som orkar det där, men att göra tjejen glad är väl inte fel

Men det är ju kul att tapetsera och vi har redan renoverat överallt så inget speciellt underarbete krävs heller så man smäller ju upp det på en timme eller två. Frågan är bara vart, funderar på att göra om gästrummet först och främst så det kanske blir där inne. Återkommer med bilder när man har haft tid att fixa det :tummenupp

här har du ett tips

Men det är ju kul att tapetsera och vi har redan renoverat överallt så inget speciellt underarbete krävs heller så man smäller ju upp det på en timme eller två. Frågan är bara vart, funderar på att göra om gästrummet först och främst så det kanske blir där inne. Återkommer med bilder när man har haft tid att fixa det :tummenupp

gör en frän väggmålning! det är alltid grymmt

OM det blir tapet så har som sagt MIDBEC dom schysstaste tapeterna.. en katalog som heter imagine är rätt frän.. fototapet är på väg tillbaks även om det känns 70 tal..

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...