Fond tråden

Pension: 15% (nystartat)

Tacksam för råd & tips,

Johan

Kolla upp så att du kan byta pensionsfonder mellan aktie/ränta och olika marknader och länder.
Att låsa pengarna i en fond resten av livet (och dessutom i vissa fall få betala för att dina anhöriga har rätt till dina pengar om du dör) är absurt. Fonden kommer att byta förvaltare flera gånger under tiden och det finns ingen möjlighet för dig att gissa om kommande är bra eller dåliga.
Tyvär är det så att majoriteten av fonderna underpresterar.
VDn för Avanza kallade det den största skandalen inom finansbranschen på länge (någonsin?) i Sverige.

Du borde få ett sjukt högt riskpremium för din låsning av pengarna men får normal avkastning, som du kunde fått genom att investera i en vanlig fond.
Däremot finns det en fördel med pensionsfonder och det är skatteavdraget.
Det är fina grejer som gäller upp till ca 20000 om jag minns rätt.
Utöver det tycker jag det är riktigt wasted att köpa mer pensionfonder, så länge du tror att du har disciplin att inte ta ut pengarna i förväg.

Dessutom så har du inte möjlighet att ta ut pensionsfonder förrän efter en viss ålder, vilket också är kass. Säg att du får cancer när du blir 40 och vill köpa en sportbil och resa jorden runt innan du dör, glöm det om du sparar inte sparat i vanliga fonder.

Edti: 100 spänn på att detta kommer att orsaka stora rubriker så småningom, :mad: .

Last edited:
Jag la nyss upp tjejens PPM mer långsiktigt, tanken är att inte behöva pilla så mycket på dessa. Endast 5stjärniga.

East Capital Östeuropafonden
Odin Europa SMB
ODIN Norden NOK
Skagen Global (Ack)
SKAGEN Kon-Tiki Acc

För min egen del funderar jag på att kliva av de Östeuropa och fastighetsfonder jag har och istället gå in i Japan och Afrika(sydafrika). Det borde bli spännande.

Avanza zero är ett bra alternativ för PPM. Följer OMX30 likt många andra,
inga avgifter och alla utdelningar återinvesteras i fonden. Mailade och frågade hur dom tjänar pengar och dom ser den som marknadsföring.
Gjorde ett överslag på hur mycket man sparar på 40 år, föutsat att alternativet tar 1% förvaltningsavgift.

10000*(1,01)^40 = 14888,6

Lr

10000*(1,07)^40 - 10000*(1,06)^40 = 149744 - 102857 = 46887

Mao en 25åring som jobbar tills denne är 65 tjänar 50% extra på sina först insatta pengar.
Edit: Givetvis gör man samma typ av vinst på pengar insatta efter det med, men inte lika mkt % sett.

Last edited:
Förra fredagen tror jag det var, 2/2 alltså, så var det ett inslag på P1's ekonominyheter om indexfonders förträfflighet över långa perioder. Det var ganska intressant om än det inte övertygade mig. Finns säkert att ladda ner.

Tips,hjälp.....tänkte också börja med nåt

Skulle gärna vilja ha hjälp,tips och sätta igång att börja med sparande,fonder osv som kan ge nån avkastning.
Några direkta löneökningar från jobb kan man heller inte räkna med så varför inte försöka jobba med de pengar som man kan undvara efter avgifter och levende.

Har Swedbank som min bank,nyligen öppnat framtidskonto med 50 glada loppor (minimum beloppet).
Men tänkt mig satsa lite på lång och kortsiktiga fondplaceringar.

Hur är Spax ? Länk: http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,24520,00.html
Kanske ingen större vinst,lönar sig mer att kanske köpa löst i tex Indien,Asien osv.Spax måste man tydligen binda om jag förstått det rätt,3 år för att få nån förtjänst på det.
Och som jag förstått det så finns vinsterna oxå i högriskfonder men de får man kanske ha på kortare sikt,är det typ såna som Ryssland,Indien?

Finns det sajter som rekommenderas,tar mer eller mindre curage eller gratis på fondköp osv?
Somsagt är väldigt grön på detta så tips och rättelser tages gärna emot.

Tänkte ta mig till banken och se över lite kanske med pensionssparande oxå,man vill inte låsa pengar iförsig men heller inte leva på bröd och vatten som åldring.
Man kan väl ta ut hela summan när man är åldring? Tänker då inte låta dom dra pengar därifrån för inkvarteringen på ålderhemmet osv,då ska man ha noll synliga tillgångar,släkt och syskon kan få större glädje av dem den dagen man inte har mer kraft (långsiktigt tänkande :D )

Last edited:
Vad tror ni förövrigt om nuläget ?

Det nedgången som sker just nu, långvarigt ?
Jag iaktar försiktighet.

Det sparande vi har till min dotter har jag flyttat till en räntefond men månadssparandet sker fortfarande till en högrisk.

Har även sålt av typ 50% av alla aktiefonder och har endast breda globala fonder kvar.

:gnissla

Ja, jag säger lite kryptiskt: Det kommer gå upp massor, men när, det vet jag inte...
Det är ju nu man ska passa på att skicka in mer pengar. Synd man inte hade mer pengar bara :/

Att tänka logiskt är ju som vanligt bortkastad tid, men jag kan inte låta bli att reflektera över vad som hänt:
  1. Kinas aktiemarknad har gått upp med 130% senaste året.
  2. Kurserna justeras med -9%
  3. Hela världen får panik

Tänkte kasta in 30% av tillgångarna på Nordea Nordic Equity Hedge Found, den tror jag verkar vettig att ha som ryggrad under året, någon som har nån annan intressant Hedgefond på tapeten ?

Tänkte kasta in 30% av tillgångarna på Nordea Nordic Equity Hedge Found, den tror jag verkar vettig att ha som ryggrad under året, någon som har nån annan intressant Hedgefond på tapeten ?

Jag vet inget om Hedgefonder, har inga heller.
Men om jag tittar på avkastningen på de son finns så blir jag inte så sugen på att lära mig heller... Den absoluta merparten av hedgefonderna har inte gett ens 10% avkastning senaste året.

Att tänka logiskt är ju som vanligt bortkastad tid, men jag kan inte låta bli att reflektera över vad som hänt:
  1. Kinas aktiemarknad har gått upp med 130% senaste året.
  2. Kurserna justeras med -9%
  3. Hela världen får panik

Så sant.
Idag Måndag finns det också en risk för att börsen går ned kraftigt. Vi får se vad som händer. De japanska aktiekurserna sjönk 3,3 procent inatt.

Dock så bör aktier vara något som man satsar långsiktigt på, på sikt så lönar det sig förstås mycket mer än tex. bankräntan.

Last edited:
long time no see

hur går det för er ?
själv är jag hela så jäkla velig med mina placering och ändrar allt för ofta.

just nu har jag dessa i privata sparandet

Carlson Asian Small Cap 10%
Gustavia Sverige 20%
Handelsbanken Reavinstfond 20%
HSBC GIF Singapore Equity A Acc 10%
Swedbank Robur Mix Indexfond Sverige 30%
Swedbank Robur Momentum 10%

Denna portfölj går OK men har, tycker jag, för hög risk och behöver bevakas ofta. Nu tänkte jag lägga sparandet på "på hyllan" ett tag och letar efter en mer stabil portfölj, fortfarande ändå hyfsat aggresiv, som kan funka under året.

Jag var inne på dessa fonder, jämt fördelade, vad tror ni?

Swedbank Robur Access 100
Swedbank Robur Access Hedge SEK <- intressant lågrisk
Swedbank Robur Mix Indexfond Sverige
Swedbank Robur Momentum
Swedbank Robur Privatiseringsfond

har rubbet i Baring Hong kong ca 20% i år.kommer säkert fler dippar men det är långsiktigt sparande så det gör inget.Om 10-15 år är det säkert 1000% upp då Kina är nr 1 i världsekonomin, tyvärr, för dom gör bara skit.

har rubbet i Baring Hong kong ca 20% i år.kommer säkert fler dippar men det är långsiktigt sparande så det gör inget.Om 10-15 år är det säkert 1000% upp då Kina är nr 1 i världsekonomin, tyvärr, för dom gör bara skit.

Precis, men varför bara 1000%, själv är jag realistisk och tror på ca 2500% inom tidsperioden 10-15år. Det är trots allt nr 1 i världsekonomin.

Last edited:
Vad tror ni nu då? Är det köpläge på måndag, blir det upprekyl eller fortsatt skakigt och nedåt?

Jag tänkte chansa lite med några inköp iaf.

Back