Folksam!

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
Tja.. Jag ringde till folksam och kollade upp försäkring till min CBR 600 RR... Avställningsbar försäkring kostade runt 38k och sen en helårsförsäkring tyckte jag att han sa 23409...Kan det stämma?:va :gnissla

De anger kostnaden lite udda.
Antar att månadskostnaden för den avställningsbara försäkringen blir 38.000/12månader, och några hundralappar när den är avställd.
Dvs ungefär samma peng på ett år om du har den påställd 6 månader om året.

Varje vår förundras folk över hur sjukt dyrt det är att försäkra hojen. Läs i försäkringsforumet så får du mycket matnyttig info. Ring runt till flera, tänk efter om du behöver helförsäkring eller ens halv.
Det är ingen nyhet att det kostar tjocktarm att helförsäkra klass 7 -hojar. Jag har fått förslag på över hundra tusen men tar det som ett "nej, vi vill inte försäkra dig". Sen har jag kommit undan med någon tusing i månaden i alla fall.

ring if (märkesförsäkring) :tummenupp

Ja just det, ni hondafolks har ju sådan. hög självrisk men om man inte tänker klota eller få hojen stulen blir det ju bara en femtusing om året eller?

Last edited:
Ja just det, ni hondafolks har ju sådan. hög självrisk men om man inte tänker klota eller få hojen stulen blir det ju bara en femtusing om året eller?

En polare har en -04 cbr600rr hos if, 2300 i månaden 50k i självrisk vid vagnskada :tummenupp Stöld kommer jag inte ihåg va självrisken var.

Kollar man inte försäkringspremien innan man köper ny hoj? Därför jag valde D675, enda som hade vettig självrisk.

En polare har en -04 cbr600rr hos if, 2300 i månaden 50k i självrisk vid vagnskada :tummenupp Stöld kommer jag inte ihåg va självrisken var.

50?! 2300 i månaden?!! Jag hade 25 på min K7 för 5 schmacarou/året med motsvarande märkesförsäkring.

Dom priserna va väldigt bra..
Själv sitter man med 67804kr avställningsbar helförsäkring från folksam
(24år zon2 stockholm) cbr 600rr -08

det verkar vara en hög premie.

Ålder och boende ?

25 år och bor i Smålandsstenar... Här bor väl runt 5000 pers... IF ville ha 21000... HÖÖÖÖGA självrisker där 25000 vagn och 15000 stöld... Gjensidige ville ha 38500...TryggHansa 37974...dom andra ligger runt 5-6k i självrisk...

Varje vår förundras folk över hur sjukt dyrt det är att försäkra hojen. Läs i försäkringsforumet så får du mycket matnyttig info. Ring runt till flera, tänk efter om du behöver helförsäkring eller ens halv.
Det är ingen nyhet att det kostar tjocktarm att helförsäkra klass 7 -hojar. Jag har fått förslag på över hundra tusen men tar det som ett "nej, vi vill inte försäkra dig". Sen har jag kommit undan med någon tusing i månaden i alla fall.

det var inte så jag menade...visste redan innan att det var dyrt som fan men att det skiljer så mycket om man ställer av den eller har den på året runt!!!

Last edited:
Det går ALDRIG att jämföra mellan olika personer, eftersom alla har olika förutsättningar med ålder, vart man bor, vilken hoj, antal körkortsår mm mm.

Som för alla, gäller det att ringa runt och kolla runt till ett gäng.

Bara för att ett bolag har en hög premie för dig, betyder det inte att alla bolag är "dyra"... Vad nu "dyrt" är... Bara för att du tycker att en viss premie är "dyr" så kanske inte andra tycker det.

DOCK, så kan man väl säga generellt:

Ung, körkort få år, och en "R-hoj" = svindyr premie.

Det går ALDRIG att jämföra mellan olika personer, eftersom alla har olika förutsättningar med ålder, vart man bor, vilken hoj, antal körkortsår mm mm.

Som för alla, gäller det att ringa runt och kolla runt till ett gäng.

Bara för att ett bolag har en hög premie för dig, betyder det inte att alla bolag är "dyra"... Vad nu "dyrt" är... Bara för att du tycker att en viss premie är "dyr" så kanske inte andra tycker det.

DOCK, så kan man väl säga generellt:

Ung, körkort få år, och en "R-hoj" = svindyr premie.

Helt rätt!!:yoparty:tummenupp

År med körkort tar dom inte med i beräkningen. (inte för mig iaf).

Får ge ca 49k/år för avställningsbar helförsäkring för R1:an.

Tycker din premie låter "normal".

Jag tycker att man ska fundera ordentligt på om det verkligen lönar sig med årsförsäkring innan man lockas av det lägre årspriset på dem.

Jag skulle ge lite drygt 20k/år för årsförsäkring, men kör den avställningsbara ändå. Som nu i början på säsongen när vädret är ostadigt och det är kallt på morgonen så har jag den avställd. Ska man t ex på semester 2 veckor på sommaren så kan man ju ställa av den även där och spara in många sköna slantar. Skulle dessutom t ex motorn rasa på en årsförsäkrad så får du ändå betala premien även fast du inte kan använda den).

Det fina med många bolag (vet inte om det gäller alla?) är att om du ställer av den i bilregistret, något du kan göra via nätet, är att den automatiskt går ner till garageförsäkring. Sen när du ställer på den så går den upp till den försäkring du hade när den var påställd. Smidigt.

(Horneten har jag dock årsförsäkrad med märkesförsäkring, på en sån hoj handlar det om så lite pengar, så där sparar man inte tillräckligt för att orka ställa på/av)

År med körkort tar dom inte med i beräkningen. (inte för mig iaf).

Får ge ca 49k/år för avställningsbar helförsäkring för R1:an.

Tycker din premie låter "normal".

Jag tycker att man ska fundera ordentligt på om det verkligen lönar sig med årsförsäkring innan man lockas av det lägre årspriset på dem.

Jag skulle ge lite drygt 20k/år för årsförsäkring, men kör den avställningsbara ändå. Som nu i början på säsongen när vädret är ostadigt och det är kallt på morgonen så har jag den avställd. Ska man t ex på semester 2 veckor på sommaren så kan man ju ställa av den även där och spara in många sköna slantar. Skulle dessutom t ex motorn rasa på en årsförsäkrad så får du ändå betala premien även fast du inte kan använda den).

Det fina med många bolag (vet inte om det gäller alla?) är att om du ställer av den i bilregistret, något du kan göra via nätet, är att den automatiskt går ner till garageförsäkring. Sen när du ställer på den så går den upp till den försäkring du hade när den var påställd. Smidigt.

(Horneten har jag dock årsförsäkrad med märkesförsäkring, på en sån hoj handlar det om så lite pengar, så där sparar man inte tillräckligt för att orka ställa på/av)

Så om man drar det till en liten gräns så kan du ställa av hojen egentligen alla dagar om året som du inte kör?:va

jag fick en väldigt bra premie hos folkskam om man ser vad ni andra får betala..
Så jag får la vara nöjd! (fast man skall aldrig vara nöjd, enligt min far ;) )

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT