Folksam svarar om tidtagning

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Kan hålla med till viss del men å andra sidan ska ju bandagarna leda till färre olyckor i trafiken vilket då drar ner den totala kostnaden för försärkringskollektivet.
"ska ju bandagarna leda till färre olyckor"
Säger vem då? Tror inte det finns några som helst bevis på det.

angående försäkringsbolagen så skulle jag ta alla dessa mailkonversationer med en skopa salt om det blir skarpt läge.

Bara för att vara lite ivägen en sväng så kan jag upplysa om att ni, oavsett bolag, troligen ej kommer få nån som helst ersättning från nåt bolag om ni kraschar på bana.
Trafikförsäkringsförordningen skrevs till 2005 om så att trafikförsäkringen inte täcker "körning under tränigns- eller tävlingslika förhållanden" (ungefär så). Och om inte ens trafikdelen gäller så lär de inte betala ut en spänn på vagnskadedelen. Med den formuleringen diskvalificeras i princip all körning på bana och att ens diskutera om tidtagning eller ej skulle spela nån roll känns väldigt långsökt. Glöm inte att det är vinstdrivande företag vi har att göra med här. Däremot gäller trafikdelen fortfarande på SMC-kurser som det talas om i Sandstreams första inlägg.

Nu blir hela mitt inlägg säkert diskat pga det Mr Me skriver som jag inte vet något om.

Gustav O skrev:
angående försäkringsbolagen så skulle jag ta alla dessa mailkonversationer med en skopa salt om det blir skarpt läge.

Ja det är rätt, Det enda som verkligen gäller är det som står i försäkrings-villkoret man får tillsammans med försäkringsbrevet. Dessutom kan man begära förtydliganden och svar på speciella frågor, men då skall man ha det på ett underskrivet papper för att vara säker.

Om man som t.ex. Folksam skriver i avtalet att trafikförsäkringen gäller enligt TSL (TrafikSkadeLagen) så blir det ju ganska svårt att hävda att deras försäkring gäller vid en bankörning. Men de kanske betalar ändå....

Gustav O skrev:
...
Kort sagt exakt det jag ville få fram.
Bolagen kommer ALDRIG godkänna era mailkontakter som nån slags bindande godkännande att ni år köra massor på olika banor.

Gustav O skrev:
Några bevis är nog svåra att hitta men jag tror att tanken från tex SMC och deras nyutbildade sporthojsinstruktörer är att det ska bli så.

Men som sagt, detta kan vi diskutera i en annan tråd.

Gustav O skrev:
Skopa salt var fel uttryck, ett lastbilsflak med salt är mer korrekt tror jag.
Vi får väl se...

Supermoto skrev:
Bara för att vara lite ivägen en sväng så kan jag upplysa om att ni, oavsett bolag, troligen ej kommer få nån som helst ersättning från nåt bolag om ni kraschar på bana.
Trafikförsäkringsförordningen skrevs till 2005 om så att trafikförsäkringen inte täcker "körning under tränigns- eller tävlingslika förhållanden" (ungefär så). Och om inte ens trafikdelen gäller så lär de inte betala ut en spänn på vagnskadedelen. Med den formuleringen diskvalificeras i princip all körning på bana och att ens diskutera om tidtagning eller ej skulle spela nån roll känns väldigt långsökt. Glöm inte att det är vinstdrivande företag vi har att göra med här. Däremot gäller trafikdelen fortfarande på SMC-kurser som det talas om i Sandstreams första inlägg.

Nu blir hela mitt inlägg säkert diskat pga det Mr Me skriver som jag inte vet något om.

Folksam och Länsförsäkringar är dem enda bolagen som tillåter att man kör på bana. Vet personer som har kraschat och det har inte varit nga helst problem att få ut ersättning, obs självrisken är oftast dubbel. Jag skrev e-mailet för att hjälpa en som hade blivit nekat ersättning (och för att jag ville ha svar på vissa frågor) och efter en överklagan så fick han full ersättning :yoparty

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99175&page=2&pp=20

De jag har pratat med är mycket positiva till bankörning och han ska t om (vilket dem borde ha gjort för länge sedan, gäller vårat lokalkontor) besöka en bankörning i sommar för att se hur det går till. Han var också mycket glad för att de åsikter/fakta som han fick veta av oss aktiva och vi kommer fortsätta att hålla kontakten. Han hade många fördomar som det slogs hål på, dåligt insatt helt enkelt.

Ot men ang olyckor så är det dödsolyckorna i sverige det lägsta sedan 60-talet men det nämns det aldrig ngt om.
Mc-dödsolyckorna har också i år gått ner kraftigt.

Last edited:
sandstream skrev:
Vi får väl se...
Och det fick jag :D

FRÅGA: Kan jag använda mig av nedanstående mailkonversation om jag skulle råka ut för en olycka eller behöver jag ha det på ett fysiskt papper undertecknat av någon på Folksam?

SVAR: Nej, mailkonversationen är inget bindande bevisunderlag.

Supermoto skrev:
Kort sagt exakt det jag ville få fram.
Bolagen kommer ALDRIG godkänna era mailkontakter som nån slags bindande godkännande att ni år köra massor på olika banor.
:fakta

Hur många trådar ska ni behöva läsa på sporthoj om "saker som va ok när ni tog en försäkring via telefon o se vad som hände sen" för att fatta hur de funkar?

Eftersom jag drivit ett sånt här fall i domstol tror jag mig ha hyfsad koll på vad som gäller.

Helt säkert gäller: Den som klotar på bana riskerar problem med sitt försäkringsbolag oaktat vilken inställning detta aviserat innan.

Helt säkert gäller: Den som klotar på bana har extremt liten chans att få ut ersättning från vagnskadeförsäkringen om bolaget nekar sådan ersättning.

Men: Ifråga om trafikskadersättning, alltså ersättning för egen personskada och skada som drabbar tredje man, har man i de flesta fall rätt till ersättning. Dock beror detta på förutsättningarna i det enskilda fallet. Alla är inte berättigade till ersättning.
Förutsättningen för ersättning är att banåkningen inte är av sådant slag att det är obligatoriskt med motortävlingsförsäkring. Skyldighet att teckna sådan försäkring har arrangören av bandagen om banan skall användas för tävling, träning eller övningskörning, uppvisning eller annat liknande ändamål. I samtliga fall gäller att verksamheten skall ha ett samband med tävling. Om så ej är fallet skall ersättning utgå. Detta har såvitt jag känner till aldrig prövats av domstolarna (mitt fall har förlikts), men det är tämligen säkert att påstå att det är på det här viset.
Jag menar att om man kör gatreggat, utan licens, utan tidtagning, och utan inbördes race med polarna och helst med instruktör, så finns inget samband med tävling och trafikskadeersättning skall utgå. Ett mycket tungt vägande argument är att det i dessa fall inte finns olycksfallsförsäkring via Svemo, vilket lagstiftaren förutsatt i de fall då motortävlingsförsäkring skall finnas.

HanneZ skrev:
:fakta
Hur många trådar ska ni behöva läsa på sporthoj om "saker som va ok när ni tog en försäkring via telefon o se vad som hände sen" för att fatta hur de funkar?
Vilka är ni?

Kanske ska förtydliga att jag enbart har frågat Folksam om trafikförsäkringen, inte någon helförsäkring.

sandstream skrev:
Vilka är ni?

Kanske ska förtydliga att jag enbart har frågat Folksam om trafikförsäkringen, inte någon helförsäkring.
Alla de som hävdar olika saker p.g.a. vad en försäljare har sagt? Syftade inte just på dig nu men vill du ta åt sig så visst :). Kör man på bana BÖR man ha det _väldigt_ klart för sig vad som händer när man dundrar in i räcket o blir ett kolli resten av livet. Det duger inte med nåt telefonsamtal där en stackars förtappad försäljare tror att den gäller.

Jag snackar också trafikförsäkring, att helförsäkring ska gälla på bana tycker jag är så jävla idiotiskt.

Gustav O skrev:

En bandag leder inte till färre olyckor. Men en dag på bana med exempelvis SMC där tränade instruktörer ger råd kring körövningar samt försöker påverka deltagarens sätt att agera i trafik leder till färre olyckor finns det statistik på. Från Frankrike tror jag det var. Jeppe (GalneDansken) har nog mycket bättre koll på det, men jag skall gräva lite i det. En bandag som dock enbart går ut på att köra fort-som-fan kommer i BÄSTA fall leda till att du har skoj och inte trillar av hojen. För att lära sig något måste man backa ner till kanske 60-70% av sin förmåga.

/Freppa

HanneZ skrev:
Alla de som hävdar olika saker p.g.a. vad en försäljare har sagt? Syftade inte just på dig nu men vill du ta åt sig så visst :). Kör man på bana BÖR man ha det _väldigt_ klart för sig vad som händer när man dundrar in i räcket o blir ett kolli resten av livet. Det duger inte med nåt telefonsamtar där en stackars förtappad försäljare tror att den gäller.
Jag tar alltid åt mig :D

Håller med och jag ska själv göra en djupdykning i det här under vintern.
Medan den här tråden har levt har jag fått nya svar från nya personer på Folksam och de har inte en susning om vad de svarar eller vad de svarar på :3freak

Det som jag tycker kanske är mest intressant i hela försäkringsfrågan på bandagar är hur en försäkring täcker andras skador.
Har alltid funderat på vad som händer om en förare med IF kör på och skadar någon person i depån, deras trafikförsäkring gäller ju inte enligt IF.

EDIT: Va fan, du kan ju inte lägga till saker i ditt inlägg medans jag filar på svaret.
Tänkte kommentera det sista du skriver men jag startar en ny tråd om det eftersom jag är så jäkla kluven just nu :tungan

sandstream skrev:
Har alltid funderat på vad som händer om en förare med IF kör på och skadar någon person i depån, deras trafikförsäkring gäller ju inte enligt IF.
Tja det beror väl på, t.ex. på kinnekulle bör ju försäkringen gälla i depå'n. Jag menar jag har varit där o kollat på några gånger o min bilförsäkring måste ju gälla även fast jag kört genom tunneln?

sandstream skrev:
EDIT: Va fan, du kan ju inte lägga till saker i ditt inlägg medans jag filar på svaret.
Tänkte kommentera det sista du skriver men jag startar en ny tråd om det eftersom jag är så jäkla kluven just nu :tungan

Haha, du ändrade själv ju!
Edit: tar det i andra tråden då.

Om jag var snurrig innan av Folksams svar så tar nog fan det här priset.
Kom nyss och lyder:

Jag har konsulterat vår motorskadeavdelning, som säger följande: Enligt trafikskadelagen så gäller inte trafikförsäkringen när du kör på inhägnat tävlingsområde, även om det bara är träning tex övningskörning eller som du skriver att "bara bli en bättre förare".

Nu skiter jag i det här tills den nya TLS:en kommit :fyllisar

sandstream skrev:
Om jag var snurrig innan av Folksams svar så tar nog fan det här priset.
Kom nyss och lyder:

Jag har konsulterat vår motorskadeavdelning, som säger följande: Enligt trafikskadelagen så gäller inte trafikförsäkringen när du kör på inhägnat tävlingsområde, även om det bara är träning tex övningskörning eller som du skriver att "bara bli en bättre förare".

Nu skiter jag i det här tills den nya TLS:en kommit :fyllisar

Och det där är vad bolagen ofta hävdar, men så är det alltså inte nödvändigtvis. se mitt inlägg ovan.
Hörde själv nyligen talas om ett fall där just Folksam föll till föga när de fick en advokat på halsen efter att först ha nekat trafikskadeersättning.

Det som står i trafikskadelagen om vad som skall ersättas osv måste de följa.
Sen är det givetvis fritt för försäkringsbolagen att ersätta sånt som faller utanför den men de tvingas inte via lagen.
I lagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM
står det ju att lagen gäller inte
"motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde"
men det står inte att de INTE FÅR ersätta skador som händer där.
Hur skall man tolka det tycker ni?
Jag tycker absolut att man skall kunna köra lite bana med gällande försäkring men vad står det egentligen i lagen och försäkringsvillkoren?
Det vore ju rent ut sagt fördj-ligt om man skulle råka kroka ihop med en kompis och skada både sig själv och kompisen riktigt svårt samma dag som försäkringsbolaget bestämt sig för att följa det som står där.

Back