Folksam+SMC=fiasko?

Då blir det folksam ändå tyvärr så är dom dyrare men då kan jag åka lugn grupp på mantorp :banana

har för mig att herr sandstream sa en gång i tiden nåt i stil med " om ditt f-s bolag inte stödjer dinna nöjen BYT till ett som gör"

Kan va värt en 1700:- mer per år för att få åka lite bana eller :va

Ringde Folksam igen och fick äntligen ett svar från en som visste och inte bara snackade i nattmössan!
Betalar just nu 13' hos TH (hel/Hel) för min thundercat. Folksam ville ha cirka 8600 :tummenupp

Ännu bättre på en GSXR 750'00 jag är sugen på TH ville ha 28500 hel/hel, Folksam tyckte 15000 var mer lagom, så gött! :banana

Naurin skrev:
Ringde Folksam igen och fick äntligen ett svar från en som visste och inte bara snackade i nattmössan!
Betalar just nu 13' hos TH (hel/Hel) för min thundercat. Folksam ville ha cirka 8600 :tummenupp

Ännu bättre på en GSXR 750'00 jag är sugen på TH ville ha 28500 hel/hel, Folksam tyckte 15000 var mer lagom, så gött! :banana
Härligt!

Du ser, det lönar sig att vänta tills dom får fram infon till alla som ska ha den.

Jag ska själv ringa och kolla upp vad jag får, jag pröjsar nästan 11000 halv/helår som det är i dagsläget men hoppas på att det ska bli ändring på det =)

Inte för att jag behöver helförsäkring egentligen men däremot så vill jag gärna stödja det här nya projektet.

Jag ringde igår och fick mycket klara besked.
Om jag går utbildningen via smc så blir min månadskostnad 1000kr istället för 1600kr som den skulle vara i dagsläget.
Det låter kanon, tycker jag.

Solan skrev:
Jag ringde igår och fick mycket klara besked.
Om jag går utbildningen via smc så blir min månadskostnad 1000kr istället för 1600kr som den skulle vara i dagsläget.
Det låter kanon, tycker jag.
Boom shackalack Ja tack!

600 spänn i månaden är ju nästan ett nytt framdäck, en halv service eller måååånga fikastunder i sommar :)

xyx skrev:
Ah, så SMC har lagt upp vilka kurser som är kvalificerade för försäkringen nu. Lysande.
Då kan man byta från IF efter den här försäkringsperioden. Bättre vilkor och 50% lägre kostnad. :tummenupp

Sedär! Nu ringde jag folksam igen för att få en förnyad offert sen den jag fick på MC-mässan:
Istället för en premie på 8400:- hel/hel så fick jag en offert på 22000:- efter avslutat "avancerad SMC utbildning". :mad:

50% billigare än IF blev helt plötsligt nästan 100% dyrare.
Tjejen hos Folksam hade ingen förklaring öht, men hon kunde mycket väl se den gamla offerten.

Jag lovar att om jag ringer och frågar igen efter BKK'n i maj så kommer jag få en tredje summa.

Försäkringar är fortfarande tärningsspel.
:rolleyes:

Fick glada besked från folksam i dag :banana

Är 31år, bor centralt inne i stockholm. haft Mc - körkort i 14 år. Och har massor med försäkringar ligger med full bonus. Mc- gixxer 1000 -01, klass 11 (deras högsta, men billigare pga 5år gammal)

Halvförsäkring avställningsbar.
14 900/år, eller 1242kr/månaden

Helförsäkring avställningsbar
35 000/år eller 2 917kr/månaden

Helförsäkring med SMC-kurs bara helår. (Han poängterade noga att bara instuktörer kan teckna denna just nu, pga att ingen har gått kursen)
14 900/år = 1 241/månaden.

Ganska bra tycker jag.

Enligt besked från Folksam idag sjunker min premie på helårs helförsäkring från 10 papp till dryga 6 dito efter genomgången BKK på Kinnekulle den 22 maj.
Får jag samma besked från lotteriföreståndaren då, blir jag grymt glad.

Eskilsson skrev:
Fick glada besked från folksam i dag :banana

Är 31år, bor centralt inne i stockholm. haft Mc - körkort i 14 år. Och har massor med försäkringar ligger med full bonus. Mc- gixxer 1000 -01, klass 11 (deras högsta, men billigare pga 5år gammal)

Halvförsäkring avställningsbar.
14 900/år, eller 1242kr/månaden

Helförsäkring avställningsbar
35 000/år eller 2 917kr/månaden

Helförsäkring med SMC-kurs bara helår. (Han poängterade noga att bara instuktörer kan teckna denna just nu, pga att ingen har gått kursen)
14 900/år = 1 241/månaden.

Ganska bra tycker jag.

18 år, Karlstad, YZF -r6, körkort 2 år.

Halv 12000kr /år
Hel 19000kr/år

Efter kurs som jag bokat halv 9000kr/år (här går det inte att ställa av)

Tycker det var skit bra pris... måste vara tråkigt att bo i stockholm:arsele

jag fick svaret att vagnskada inte gällde vid banåkning hur är det? finns andra budskap(menar hos folksam alltså)?

Mr Helmut skrev:
Tycker det var skit bra pris... måste vara tråkigt att bo i stockholm:arsele
Läs två inlägg ovanför ditt så ser du att det blir ca halva priset i Stockholm också.

tl1000larsson skrev:
har för mig att herr sandstream sa en gång i tiden nåt i stil med " om ditt f-s bolag inte stödjer dinna nöjen BYT till ett som gör"
Vilket minne du har :tummenupp

Ni glömmer väl inte att ni har 25% i självrisk på allt som händer??
Har man nyare hoj är detta inte kul.

Kom även ihåg att när ni tar SMC försäkringen så kan ni ändra omfattningen mellan hel & halv som ni vill. Kan vara bra om man vill ha det billigt i början och slutet av säsongen samt ha full försäkring när man kör som mest.

Som instruktör önskar jag att jag kunde teckna den och vara med och stötta, men tyvärr blir det nog inte så i år iaf :(

Jag kommer ta ordinare hal/helår för 9500:- ,med 3000:- självrisk för stöld.
Blir väl ca 5000:- för denna säsongen.

(mina premier finns i inlägg #60)

Jag hamnade i klass 6 med min hoj, 25 år, kort i 6år. Bor i jämtland.

Halv på 3500, hel 7nånting.

Jag klarar mig med den lilla kursen.... :)

Jag drog iallafall en jackpot (tycker jag). Fick 8400:- halv/helår och 16000 hel/helår. Tog halv. Memership has its priviliges.

Billigaste konkurrenten skulle ha 23000 för halv/helår.

SMoto skrev:
Kom även ihåg att när ni tar SMC försäkringen så kan ni ändra omfattningen mellan hel & halv som ni vill. Kan vara bra om man vill ha det billigt i början och slutet av säsongen samt ha full försäkring när man kör som mest.

Menar du alltså att jag kan ändra när jag vill från helförsäkring till halv?

Jag som redan har försäkringen hos Folksam fick till svar att om jag gick kursen så skulle jag få 10% rabatt, pröjsar ca 13k för halv som är avställningsbar och med 3k i självrisk.

ExHale skrev:
Jag som redan har försäkringen hos Folksam fick till svar att om jag gick kursen så skulle jag få 10% rabatt, pröjsar ca 13k för halv som är avställningsbar och med 3k i självrisk.

Det verkar som om du inte fick rätt info.
Om du blir SMC medlem får du 10% rabatt direkt.
Om du går en fortbildning (och blir medlem) får du teckna SMC-Försäkringen om du vill.

/ Johan

Solan skrev:
Menar du alltså att jag kan ändra när jag vill från helförsäkring till halv?

Yesssss :)

Du har ju det avtalet, då kan du ändra omfattning. Frågade flera ggr och det var inga problem.

Bästa är att du ber en offert där detta är tydligt!

SMoto skrev:
Yesssss :)

Du har ju det avtalet, då kan du ändra omfattning. Frågade flera ggr och det var inga problem.

Bästa är att du ber en offert där detta är tydligt!

Så schysst! då bir det ju lite liknande en avställningsbar försäkring, man omvandlar till halvförsäkring när man egentligen tänkt ställ av för vintern :)

Naurin skrev:
Så schysst! då bir det ju lite liknande en avställningsbar försäkring, man omvandlar till halvförsäkring när man egentligen tänkt ställ av för vintern :)

Japp, eller "säljer" hojje till pappa under vinter.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!