Folksam, Oärliga?

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Hej

Jag har ringt till folksam och ville ha en försäkring på min R6.

Första gången fick jag en offert på 6750:- hel/hel och det tyckte jag var en bra deal.
Jag bad dom skicka papper på detta.
Hem kommer ett papper där det står att det skulle ligga på 8450:-
och jag ringer till dom igen och säger att något måste ha blivit fel.
Jag får ett nytt pris på 7500:- ber dom skicka detta ist.

Idag kom det hem ett brev med ett pris på 12 650:- :va :3freak

Vad ska jag göra?

Last edited:
Kräv att få det första priset som ni muntligen avtalade över telefon...
eller hota med att ringa ett annat bolag. Någon ordning får det väl ändå vara!
:machinegu

Ring och tjata igen. Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, och har du då blivit lovad ett visst pris så ska du också få detta. Det är bara att stå på sig! Antagligen har de väl hoppats att du bara ska skriva under utan att läsa igenom skiten och därmed fastna i en försäkring där du får betala mer än överenskommen summa...

jag som har trygghansa på min R1 -98 betalar 13.000 halv/helår.
ringde folksam o frågade då skulle dom ha 25.000 för detta... hahahah folksam kan suga röv :) BYYYYT bolag.

Jag kommer ringa tillbaka absolut.

Alla gånger har smc-rabatten varit med.
Godkänner dom inte första priset så ska jag säga att jag tar ett annat bolag då? Aiight?

Iofs är det ju inte några andra bolag som har Smc-rabatt så lär ju inte vara nåt större argument då du inte lär hitta det billigare någon annanstans ändå....

Självklart! Problemet är att det är upp till dig att bevisa att nån gett dig det priset. Å då behöver du egentligen en inspelning. Har för mig att det finns nåt företag man kan ringa för att få fram inspelningar på sina samtal. Tror en kille gjorde det i ett bedrägerifall jag var målsägande i för ett tag sen...

Folksam, liksom en del övriga bolag, utgår från ursprungseffekten och inte ev. strypning. Dock verkar det vara så att vissa handläggare hos Folksam inte riktigt fattat detta eftersom dom gladeligen ger ut prisuppgifter beräknade på stryp-uppgifter.

Vet inte hur det är i ditt fall mendet verkar ju helsnurrigt med fyra olka priser...:va

Folksam är det företag jag försäkrat de två hojar jag haft som inte är veteranhojar, då de alltid vart billigast och smidigast att ha att göra med.
Har fått prisuppgift via telefon, och tecknat direkt, och alla siffror stämmer.

TS har nog haft otur när han ringt och råkat prata med Mygel-Pelle som det verkar finnas minst en av på alla försäkringsbolag.
Är inte TS nöjd, byt bolag. Vill TS ha den billiga försäkringen, spelar han inte samtalet nästa gång.

Visst är muntliga avtal lika giltiga som skriftliga, men bra mycket svårare att bevisa om det inte finns på band...

Jag tror jag vet lösningen nu!!!

Han måste ha snurrat till det då vi diskuterade om jag ville binda
den i 1 år eller om jag ville ha det månadsvis.

Har nog blivit så att han trodde jag ville ha det månadsvis efter att jag räknade lite på det under telefonsamtalet och sa absolut att jag ville ha årsförsäkringen. Bara ringa och ändra då ju förhoppningsvis.. :)

Jag tror jag vet lösningen nu!!!

Han måste ha snurrat till det då vi diskuterade om jag ville binda
den i 1 år eller om jag ville ha det månadsvis.

Har nog blivit så att han trodde jag ville ha det månadsvis efter att jag räknade lite på det under telefonsamtalet och sa absolut att jag ville ha årsförsäkringen. Bara ringa och ändra då ju förhoppningsvis.. :)

Kommmer alltid att strula med försäkringar .. var med om precis samma sak... Första gången jag ringde va de 10300 med smc rabatt...Ringde en månad senare när de va dags att ställa på och fick ett pris på 6900 i telefon, fick hem lapp på 7600Kr... Ringde o frågade varför och hon räknade om igen och då fick jag ett bättre pris igen som blev 6400 :tummenupp ... Alla priser med smc rabatt. Frågade om dom slog tärning när dom räknade priser men de sa hon att dom inte gjorde hehe....

Folksam är det företag jag försäkrat de två hojar jag haft som inte är veteranhojar, då de alltid vart billigast och smidigast att ha att göra med.
Har fått prisuppgift via telefon, och tecknat direkt, och alla siffror stämmer.

TS har nog haft otur när han ringt och råkat prata med Mygel-Pelle som det verkar finnas minst en av på alla försäkringsbolag.
Är inte TS nöjd, byt bolag. Vill TS ha den billiga försäkringen, spelar han inte samtalet nästa gång.

Visst är muntliga avtal lika giltiga som skriftliga, men bra mycket svårare att bevisa om det inte finns på band...

Detta hände även mig... men mitt gick åt RÄTT håll...

Last edited:
Har också folksam fått olika priser:mad: ring var förbannad tjata de gjorde jag så löste de sig:krama :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT