Folksam har gått ur SMC = Dyr försäkring nu

El_malo_R1

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
2000 yamaha r1
Som rubriken lyder så fick jag hem ett brev där mitt årspremie gick upp med lite mer än det dubbla. Ringde
Folksam och dom säger att det är för att dom inte sammarbetar med SMC längre, då svarar jag att jag vill säga upp mig, men får inte för att jag är bunden i 1år till nu när mitt första år gått ut och det nya med den nya premiet börjat. Har någon något bra förslag på vart jag kan försäkra Hojen (R1-00) från ca 14000 till 28000 vart det nu :(

Som rubriken lyder så fick jag hem ett brev där mitt årspremie gick upp med lite mer än det dubbla. Ringde
Folksam och dom säger att det är för att dom inte sammarbetar med SMC längre, då svarar jag att jag vill säga upp mig, men får inte för att jag är bunden i 1år till nu när mitt första år gått ut och det nya med den nya premiet börjat. Har någon något bra förslag på vart jag kan försäkra Hojen (R1-00) från ca 14000 till 28000 vart det nu :(

Eh, du får säga upp försäkringen inför huvudförfallodagen och räkning för nya året måste skickas i god tid innan denna dag. Har inte det skett har folksam gjort något allvarligt fel, men det är inte så att du har missat detta utskick?

För mig blev konstigt nog Folksam billigare i år utan SMC försäkring jämfört med förra året med, men å andra sidan hittade jag (eller snarare insplannet) någon som var ännu billigare.

det är inga problem att bli av med en försäkring, ställ av hojen en vecka så betalas premien tillbaka till dej, Men se till att försäkra i ett nytt f-bolag innan du tar den i trafik igen.

det är inga problem att bli av med en försäkring, ställ av hojen en vecka så betalas premien tillbaka till dej, Men se till att försäkra i ett nytt f-bolag innan du tar den i trafik igen.

Nej, TS skrev ju att han hade en årsförsäkring. De går inte att ställa av.

Eh, du får säga upp försäkringen inför huvudförfallodagen och räkning för nya året måste skickas i god tid innan denna dag. Har inte det skett har folksam gjort något allvarligt fel, men det är inte så att du har missat detta utskick?

För mig blev konstigt nog Folksam billigare i år utan SMC försäkring jämfört med förra året med, men å andra sidan hittade jag (eller snarare insplannet) någon som var ännu billigare.

Fick två brev samma vecka en med den gamla premien och en med den nya sen drog dom av pengarna från kontot, jag har på autogiro.
jag kan ha varit lite långsam på att reagera dock.
Har ringt insplanet men dom har inte hört av sig på en vecka plus att jag har hört från folks om jobbat där att dom får olika provitioner från dom olika försäkringsbolagen och därför är dom rätt partiska.
Oftas föreslår dom ett försäkringsbolag direkt på tel utan att ha forskat.
Det hände när jag ringde sisst och samt med bilen, då sa dom att det var det billigaste dom hittat, då frågade jag varför det skillde sig med 4000kr om året mot det jag hittade på trygghansa. Han hade inget bra svar och var otrevlig och undrade varför jag vänt mig till dom om jag kollade runt själv.

Nej, TS skrev ju att han hade en årsförsäkring. De går inte att ställa av.

Jag kanske skrev lite dåligt men jag har så att jag får ställa av hojen och jag betalar månadsvis men jag får inte säga upp försäkringen för att det nya året har börjat.

Last edited:
Enkelt, då gör du ett ägarbyte på hojen för då kan du säga upp försäkringen. Sen skriver du över den på dig själv igen och tar en ny försäkring, har gjort så själv och det var inga problem.

Insplanet sammarbetar mycket korrekt med många olika FB och får provition, så att tro på dem är inte ett hett tips, bättre att ringa runt själv och ta det som passar.
Gällande din fråga så tror jag tyvärr att du är rökt, du kan inte säga upp din försäkring före den gått ut, och då byta bolag.
Dåligt av Folksam får jag ändå säga, de borde låta folk få säga upp den, speciellt i samband med när de höjer en premie.

Jag hade nästan samma med folksam inför i år och fick min höjd med +48%... och hade inga problem att komma ur den. Låter som att den du pratar med helt enkelt försöker sig på en bluff. För du har väl aldrig accepterat en försäkring som ger dem rätt att sätta vilka priser de vill.

Typ "hej, vi har höjt din försäkring till 2 miljoner per år, men du accepterade ett pris på 14.000 i fjol så nu är du fucked for life"

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240930

Last edited:
Insplanet har inget samarbete med just Trygg-Hansa så de har aldrig med dem i jämförelsen. Mao, om man låter Insplanet göra jobbet ska man alltid själv kolla just Trygg-Hansa också. Det är inte helt ovanligt att de är billigast, framförallt på motorstarka bilar med yngre manliga ägare boende i storstadsregionerna. Kanske pga de inte betalar någon provision till Insplanet...

Har någon något bra förslag på vart jag kan försäkra Hojen (R1-00) från ca 14000 till 28000 vart det nu
Det är bara att kolla runt med olika bolag vad de vill ha. Själv när jag fick ett sånt erbjudande 12000kr/år med 25000kr i självrisk vid vagnskada för 2000 GSX-R 750 konstaterade jag att det inte var affär. För en hoj som kostade 40000kr.
Kolla med Gjensidige, Svedea, Bilsport-MC, Länsförsäkringar, Trygg-Hansa. Jämför med bara ha trafik eller halvförsäkring. En så gammal R1 är ju inte värd så mycket som en 2010
Valde själv av det skälet halvförsäkring på Triumphen. Och det blir nog samma på sukkan nu när det blir aktuellt i höst.
Och bli av med Folksam ingen konst. Ställ av den, sälj den sedan, köp tillbaka den, försäkra den hos nya bolaget, ställ på den.
Men du kan ju ta ett snack med Folksam när du kollat runt lite och vet vilka erbjudanden du fått från andra bolag. För du inte en bättre premie så är du "tvungen" sälja hojen.
Och då får Folksam nästan 0kr i premie.

Ja nu har jag ställt av hojen helt och letar runt i försäkrings jungeln i värsta fall får man sälja hojen och köpa något mindre sportigt. vet någon vilka försäkringsbolag tillåter på och avställning av hoj så att man bara betalar dom månader man brukar hojen.

Ja nu har jag ställt av hojen helt och letar runt i försäkrings jungeln
Ja då har du ju kommit igång.
Sök på Google efter
mc försäkring
så får du upp en lista på bolag
Det är ju bara gå in på deras siter och kolla om det går att få premien direkt som på Gjensidige.
Går inte det, skicka mail till alla du hittar. Och fråga på alla alternativen, trafik, halv, hel
Svedea har dessutom alternativen för halv Säker (inga åldersregler, inte inlåst på natten) Säkrare, åldersregler, inlåst osv. Så det är en jungel. Men såg nån här på SH som hade en Hayabusa helförsäkrad för ca 4000kr/år, touringhoj är det ju liksom. Så det är värt besväret kolla runt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti