Folksam ger dig som har ABS-bromsar 15% premierabatt!

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Låter bra och sunt att premiera hojar med inbyggd säkerhet:tummenupp

Frågan är ju bara hur många olyckor som pga dålig bromshantering i kurvor? Jag inbillar mig att en stor del beror på att föraren inser att det gick för fort, och börjar stirra på det farliga diket i ytterkant, å vips ligger dom där. Eller gasar lite för friskt så det spinner loss i kurvan.

Fast det är klart, det är ju lättare att skylla på att "det bara släppte, måste ha varit oljespill" istället för att erkänna att man blev rädd och frös till. :rolleyes:

Finns fästet i framdäcket för den plötsliga lastväxlingen när man går från gas till motorbroms, så har ABS bromsen förutsättning att klara det hela, annars inte.

Vid någorlunda städad gatkörning så finns detta fäste oftast. Då kan ABS göra underverk. Jag tror att det är just i paniksituationerna som ABS visar sitt rätta värde. 'Oh shit, en Älg!'

Blir bara jobbigare och jobbigare att läsa på SH när alla "experter" ska sönder analysera allt som kommer i deras väg, spelar ingen roll vad det är.

15% är bättre än inget! Abs gör mer nytta än ingen ABS alls!

Så livet vart så harmonisk plötsligt.

Tycker att detta absolut är ett steg i rätt riktning. Det visar på att bolagen faktiskt åtminstone i viss mån använder den statistik/forskning som finns och justerar premierna efter det.

Tänk om alla vi som kör sporthoj kunde sluta krascha överhuvudtaget..

Det är nog bra med ABS, bara inte folk tror att det funkar som på en bil att det bara är att bromsa och svänga undan för då blir det inte bra.

ingen lunch är gratis-lunch. det är väl de som inte vill ha av-på-av-på-av-på-broms som betalar :mad
sen är det ju lika självklart som trepunktsbilbältet att alla motorcyklar ska standardisieras med abs och det är ju inte tomtenissarna som bygger abssystem på fritiden.
det va bättre förr!

Folksam har så höga premier så 15% billigare är ändå mer än dubbelt så dyrt för mig jämfört med Bilsport-MC

Folksam ABS

Att tänka på vid tecknande av folksams försäkring med abs bromsar på mc så måste man påtala att man ska ha 15% annars kan man fetglömma premieminskningen. jag har försäkrat 2st hojar med abs hos folksam sedan 15% rabatten kom till och dom upplyser inte om den rabatten. Abs bromsar är absolut guld vid gatkörning enda gångerna man märker att man har det är vid panikbromsning.:tummenupp

Att tänka på vid tecknande av folksams försäkring med abs bromsar på mc så måste man påtala att man ska ha 15% annars kan man fetglömma premieminskningen. jag har försäkrat 2st hojar med abs hos folksam sedan 15% rabatten kom till och dom upplyser inte om den rabatten. Abs bromsar är absolut guld vid gatkörning enda gångerna man märker att man har det är vid panikbromsning.:tummenupp

Jag fick också säga till för att få rabatten. Det syns inte heller på försäkringsbeskedet.

Folksam har så höga premier så 15% billigare är ändå mer än dubbelt så dyrt för mig jämfört med Bilsport-MC

För mig var det billigaste med en sporthoj - även billigare än BMW´s märkesförsäkring!

Att tänka på vid tecknande av folksams försäkring med abs bromsar på mc så måste man påtala att man ska ha 15% annars kan man fetglömma premieminskningen... panikbromsning.:tummenupp

Jag fick också säga till för att få rabatten. Det syns inte heller på försäkringsbeskedet.

Problemet är att dom inte kan se detta i sina databaser - och med väldigt mycket säljare, som säljer annat än MC, är det enkelt att glömma att fråga.

Så JA - tal om ABS själv..

SMC har lagt ner en del jobb på bl.a detta - ex. remissvar

Utveckla gärna.

Om du ligger ner i en kurva så får du ju en sidokraft om du klämmer i handbromsen, stor risk för lowside:a . Jag har en känsla av övertro på ABS när man går ut och rabatterar på det här viset.
Jag skulle vilja se lite tester i olika situationer med ABS innan man slår på stora trumman för ABS.

Om du ligger ner i en kurva så får du ju en sidokraft om du klämmer i handbromsen, stor risk för lowside:a . Jag har en känsla av övertro på ABS när man går ut och rabatterar på det här viset.
Jag skulle vilja se lite tester i olika situationer med ABS innan man slår på stora trumman för ABS.

Hur många drar i handtaget under nerlägg?
Men gör man det i alla fall, så låser sig inte hjulet, right?

Motorrad gjorde ett test i förra numret har jag för mig, med full inbromsning under nerlägg, så får du ingen låsning :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park