Folksam ger dig som har ABS-bromsar 15% premierabatt!

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Såg det här på deras hemsida.

ABS-bromsar ger dig 15% premierabatt!
Vi har kunskapen om skador i trafiken och vill använda den till att förhindra skador. Med ABS-bromsar har du full kontroll vid hård inbromsning. Det minskar både risken för skador på dig som förare och skador på framförvarande fordon. Det tycker vi är så värdefullt att vi sänker premien för dig som har ABS-bromsar. Med fabriksmonterade ABS-bromsar ger vi dig 15% rabatt på den totala premien, inklusive grundpremien. Rabatten gäller för alla tvåhjuliga MC.

Skulle inte ABS halvera olyckorna?
Då är väl 15% snålt ;)

Skulle inte ABS halvera olyckorna? Då är väl 15% snålt
Helt rätt, lite snålt. Men tyvärr är det så att försäkringsbolag lever på att nått händer. Inga olyckor, ja då sjunker premierna, då sjunker omsättningen och vinsten som i den här typen av bransch med många konkurrenter kanske ligger på 5% av omsättningen är helt beroende på att det händer något, att det varje år inträffar ett antal olyckor. Annars betalar folk inga premier.

Skulle inte ABS halvera olyckorna?
Då är väl 15% snålt ;)

Kan du visa mig var den undersökning finns?
För som jag läst det så skulle ABS halvera risken för en allvarlig olycka vid speciella förutsättningar men inte att det skulle halvera olyckorna... det är bara en aftonbladetsanning så att säga (dvs någon som läser en rubrik och lägger till sin egna "sanning").

För som jag läst det så skulle ABS halvera risken för en allvarlig olycka vid speciella förutsättningar men inte att det skulle halvera olyckorna... det är bara en aftonbladetsanning så att säga (dvs någon som läser en rubrik och lägger till sin egna "sanning").
Det kan säkert halvera olyckorna, som beror på hojen i sig, men med tanke på att 95% av olyckorna beror på att föraren kör fortare än situationen tillåter så ger det inte så mycket i slutändan.

Det finns ju garanterat statistik på olyckorna senaste åren också, när ABS har börjat bli vanligare på nya hojar. Då är det ju lätt att se hur många ABS-hojar som har varit med i olyckor, och hur statistiken ser ut i respektive hojgrupp, andel nya hojar med/utan ABS, och hur olyckorna är fördelade.

Vägverket var det visst.
http://www.bike.se/nyheter/vagverket-abs-halverar-dodsolyckorna-1463?page=2
- Våra resultat är extremt intressanta, förklarar Matteo Rizzi på Vectura. Vi har kommit fram till att ABS har en olycksreducerande effekt på 38% på alla olyckor med personskador, och hela 48% på svåra och dödliga olyckor. När det gäller olyckor med svår eller dödlig utgång i korsningar skulle ABS haft effekt i 71% av fallen, menar Rizzi.

Måste ställe en fråga, för jag vet inte hur abs fungerar på hoj riktigt.
Kan man bromsa och svänga samtidigt som på bil, eller hur fungerar det?

Det låser inte bromsen så mycket förstår jag.

Men man kan resonera såhär.

En rabatt lockar mest kunder med hög risk, dvs kunder som redan har höga premier väljer en hoj med ABS för att få ner premien.
Kunder med låg risk betalar redan en låg premie och därför är rabatten inte lika attraktiv.
Rabatten sänker ju även priset och får personer som tidigare inte hade betalningsviljan att vilja betala, dvs personer med hög risk.

Det blir en snedrivning i vilka nya kunder man får och att sätta en rabatt på 50% grundat på att risken sjunker med 50% kommer snedriva det ännu mer, dvs än ännu större grad av högrisktagare kommer att nyttja premien.

Skulle Folksam sätta en låg bunden kostnad, i säg tio år, på livförsäkring. Vilka skulle lockas, hälsosamma eller icke hälsosamma?

Last edited:
Måste ställe en fråga, för jag vet inte hur abs fungerar på hoj riktigt.
Kan man bromsa och svänga samtidigt som på bil, eller hur fungerar det?

Det låser inte bromsen så mycket förstår jag.

I teorin skall du kunna svänga och bromsa samtidigt utan att tappa fästet.

Dock lär ABS på en hoj inte bli lika idiotsäkert på en hoj som en bil. Man kan ju som bekant lowsida på en hoj utan att bromsa alls. Med tillräckligt hög ingångsfart i en kurva, i kombination med dålig gaskontroll kan man lowsida även utan att bromsa öht. ABS kommer aldrig att kunna hindra en vurpa som beror på dålig gaskontroll.

ABS- ens stora värde på en hoj, är att den kan motverka plötsliga panikbromsningsvurpor i kurvor vid normalfart. Här har vi det stora värdet ute på gatan.

Last edited:
Ska bli intressant att se hur många olyckor som förhindras när de som faktiskt utgör kraschkungarna på hoj söker sig till abs-hojar pga.premierabatten och inte bara de som har ett medvetet säkerhetstänk redan nu......

Eller är riskgruppssnedvridningen abs kontra icke-abs redan medräknad i statistiken?

Ska bli intressant att se hur många olyckor som förhindras när de som faktiskt utgör kraschkungarna på hoj söker sig till abs-hojar pga.premierabatten och inte bara de som har ett medvetet säkerhetstänk redan nu......

Eller är riskgruppssnedvridningen abs kontra icke-abs redan medräknad i statistiken?

Med 15% rabatt på tex 20 000kr/året i försäkring så ger det 3000kr/år i rabatt, tar många år att tjäna in ABSen (om den inte "ingår").

Tror inte de vårdslösa bryr sig om den.

Med 15% rabatt på tex 20 000kr/året i försäkring så ger det 3000kr/år i rabatt, tar många år att tjäna in ABSen (om den inte "ingår").

Tror inte de vårdslösa bryr sig om den.

Nä,det har du nog rätt i,var mer en stilla undran om abs,om de som faktiskt utgör en risk på hoj skaffar,fortfarande lyckas förhindra lika många olyckor som nu när det i huvudsak är de redan säkerhetsmedvetna som skaffar.

I teorin skall du kunna svänga och bromsa samtidigt utan att tappa fästet.

Dock lär ABS på en hoj inte bli lika idiotsäkert på en hoj som en bil. Man kan ju som bekant lowsida på en hoj utan att bromsa alls. Med tillräckligt hög ingångsfart i en kurva, i kombination med dålig gaskontroll kan man lowsida även utan att bromsa öht. ABS kommer aldrig att kunna hindra en vurpa som beror på dålig gaskontroll.

ABS- ens stora värde på en hoj, är att den kan motverka plötsliga panikbromsningsvurpor i kurvor vid normalfart. Här har vi det stora värdet ute på gatan.
Frågan är ju bara hur många olyckor som pga dålig bromshantering i kurvor? Jag inbillar mig att en stor del beror på att föraren inser att det gick för fort, och börjar stirra på det farliga diket i ytterkant, å vips ligger dom där. Eller gasar lite för friskt så det spinner loss i kurvan.

Fast det är klart, det är ju lättare att skylla på att "det bara släppte, måste ha varit oljespill" istället för att erkänna att man blev rädd och frös till. :rolleyes:

Fick rabarber för det hos Honda märkesförsäkring också (IF), kommer inte ihåg hur mycket för hon speca det inte i telefon. Frågade kort och gott om det inte var någon prisreducering med ABS o så kolla hon upp det och nämnde sedan en lägre premie =)

Men bästa tipset måste ändå vara vid hojbyte, att ha kvar den gamla tills man tecknat försäkring på den nya. Halva priset fick jag då på den nya som hade lägre årspremie än den gamla = halva priset på den billigare under ett år trots att hoj nr 1 såldes strax därefter.

Fan va krångligt skrivet det blev...

Fick rabarber för det hos Honda märkesförsäkring också (IF), kommer inte ihåg hur mycket för hon speca det inte i telefon.

Du skulle använt nätet

Köp här och få rabatt
När du köper dina försäkringar här på webben får du den högsta
If Plus-rabatten, 20%, oavsett hur många försäkringar du har. För dig med färre If Plus-försäkringar än fyra gäller rabatten första året. Vi kommer dock att kontakta dig under året för en kostnadsfri rådgivning, allt för att du ska kunna behålla din rabatt även i fortsättningen.

:va

Läs gärna hela den Nationella MC Strategi LÄNK

ABS, finns på flera ställen. Finns en del ganska matnyttigt bas kunskap i dokumentet. Och vi jobbar på en version 2..

Självfallet är ABS inte en lösning i sig själv - det krävs också en del "förra kompetens" att få till en inbromsning på ett bra sätt, även om det finns ABS stödhjul.
- Det är ganska få förare jag har set som bara vågar att nypa fullt med 140 km/t, fast hojen har ABS!

Jättebra att Folksam sedan förre året har gett 15% i rabatt för ABS.

Men, eftersom att det inte går att kolla i fordonsregistret om en hoj har ABS, etc., - kan det dröja ett tag innan flera bolag hakar på av praktiska skäl.
Sedan, när vi får det i fordonreg. tror jag att vi även kan få till forskning baserad på faktiska olyckor - och då ska det bli intressant att se hur bra systemen egentligen är..

Själv, föredrar jag faktisk att ha ABS - Vad dom flesta inte pratar om har det händ väldigt mycket senaste åren - i positiv riktning.

Läs gärna hela den Nationella MC Strategi LÄNK

ABS, finns på flera ställen. Finns en del ganska matnyttigt bas kunskap i dokumentet. Och vi jobbar på en version 2..

Självfallet är ABS inte en lösning i sig själv - det krävs också en del "förra kompetens" att få till en inbromsning på ett bra sätt, även om det finns ABS stödhjul.
- Det är ganska få förare jag har set som bara vågar att nypa fullt med 140 km/t, fast hojen har ABS!

Jättebra att Folksam sedan förre året har gett 15% i rabatt för ABS.

Men, eftersom att det inte går att kolla i fordonsregistret om en hoj har ABS, etc., - kan det dröja ett tag innan flera bolag hakar på av praktiska skäl.
Sedan, när vi får det i fordonreg. tror jag att vi även kan få till forskning baserad på faktiska olyckor - och då ska det bli intressant att se hur bra systemen egentligen är..

Själv, föredrar jag faktisk att ha ABS - Vad dom flesta inte pratar om har det händ väldigt mycket senaste åren - i positiv riktning.

Jag menade absolut inte att försöka tala ned ABS och att det faktiskt hjälper, men att komma och påstå att ABS skulle halvera antalet olyckor är tyvärr bara att läsa rubriker och artiklar på ett snedvridet sätt.
Vad man pratar om är ju att ABS kan hjälpa att hindra olyckor vid olika tillfällen och göra skadorna mindre allvarliga, det är jag helt med på också. Men att som vissa börja prata om det som något mirakelmedel som gör att man som förare inte behöver oroa sig lika mycket, ja då är man lite snett ute tycker jag för man behöver fortfarande kunna bromsa ordentligt oavsett om man har ABS eller inte.

Jag skulle också föredra en hoj med ABS och kommer säkerligen att ha det på nästa hoj jag skaffar, när det nu blir.

Och som tillägg, jag tycker att Folksam gör helt rätt som premierar hojägare som väljer ABS och ser gärna att fler går samma väg.
Det är ett utmärkt styrmedel för att få folk att välja ABS när de köper hoj.

Som någon sa, det tar lång tid att tjäna igen... njae, jag kan inte riktigt hålla med. Om premien är 20.000:-/år och man får 15% på det så är ABSen insparad på ca 2år av de hojar jag kollat på.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...