Folksam: "Du kan ALDRIG säga upp försäkringen"...

Vilken har du pratat med då?
Var enda vinter har jag tagit bort mina försäkringar då de står tryggt ned skruvade i ett garage.
Aldrig varit några problem. (har folksam)
De har alltid ifrågasatt mig men jag har svarat dem som det är.

Hur har du tagit bort dem då?

Det var ju detta jag ville; att avsluta försäkringen vid årsförfallodagen. Jag hävdade i telefon att detta måste vara möjligt.
Killen i andra sidan luren hävdade att detta är omöjligt.

Ni missförstår varandra. Svårare än så är det inte.

Borde väl räcka att säga upp försäkringen innan den förfaller. Det är väl en annan sak att säga upp den under själva löptiden. Då får man väl hålla på med att byta ägare eller rent av ställa av och strunta i att betala premien. Försäkringsbolaget kommer nog självmant att säga upp försäkringen eftersom att du bryter mot avtalet.

Har aldrig behövts ställas inför den här problematiken. Har redan från början valt att ha en av och påställningsbar försäkring även om det kostar lite mer.

Hur har du tagit bort dem då?

Ställt av utan garage försäkring.
Iof har jag ju inte året om så det underlättar ju.
Får ändå betala 23kr kvartalet iof för nå skit.
Men mer lagomt, Så fort de sitter ihop så tar jag garage igen.

Last edited:
Du kan visst säga upp försäkringen på årsförfallodagen. Killen som du pratade med måste ha varit full eller något.
Dock kan dom inte avsluta din försäkring om du inte har en ny trafikförsäkring någon annanstans pga kravet att man måste ha trafikförsäkring. (Så länge som inte hojen är avställd förstås.)

Det enklaste är att du kollar upp med andra bolag och tecknar en försäkring där från årsförfallodagen. Då brukar dom sköta allt med att avsluta din gamla försäkring.

Alternativt kan du ju klämma åt idioten som du pratade med lite. Ring upp igen och be att få prata med den personens chef och förklara vad som hände. För om dom försöker hävda att du inte alls kan säga upp din försäkring så hävdar dom något som inte är i enlighet med gällande försäkringslagar och konsumentlagstiftning. Dom gör sig med andra ord mer eller mindre skyldiga till ett lagbrott när dom nekar dig att säga upp försäkringen.
Tack.
Verkar som de flesta här är överens om att försäkringen måste gå att säga upp vid årsförfallodagen.

Ringde igen. Fick prata med en annan snubbe och nu var det inga problem. :banana

Självklart kan man säga upp sitt försäkringsavtal på årsförfallodagen.

Ibland kan dock tjänstemännen vara rätt korkade.. För något år sedan ringde jag mitt dåvarande försäkringsbolag Trygg-Hansa några dagar innan årsförfallodagen. Jag hade hittat ett bättre avtal hos ett annat försäkringsbolag och ville bespara dem administration och kostnader med påminnelser o.s.v genom att säga upp mitt avtal med T-H från årsförfallodagen.

Fick till svar att det gick inte för sig innan dom/han kunde se ett nytt trafikförsäkringsbevis i Centrala Bil Registret. Jag berättade att offerten fanns registrerad hos det nya försäkringsbolaget och att jag omedelbart efter vårt samtal skulle ringa och aktivera försäkringen(uppdatering av trafikförsäkringsbevis i CBR sker då online). Jag förslog att han skulle vänta fem minuter och sedan annullera avtalet. Men det gick inte för sig, jag skulle behöva ringa upp igen senare(och sitta i telefonkö) och säga upp avtalet med T-H. Jag förklarade att jag inte hade för avsikt att ställa upp på detta och att avtalet i så fall skulle få löpa vidare tills det sade upp sig själv p.g.a bristande betalning. Han vägrade fortfarande.. Ok sade jag, då får det bli så. Och så blev det.

Förvisso blev denna onödiga administration småpengar i sammanhanget för T-H, men om det systematiskt arbetas på det viset så blir det ju pengar i slutändan. Pengar som deras kunder får betala. Och personligen fick jag inte direkt högre omdöme om T-H av detta..

Last edited:
Självklart kan man säga upp sitt försäkringsavtal på årsförfallodagen.

Ibland kan dock tjänstemännen vara rätt korkade.. För något år sedan ringde jag mitt dåvarande försäkringsbolag Trygg-Hansa några dagar innan årsförfallodagen. Jag hade hittat ett bättre avtal hos ett annat försäkringsbolag och ville bespara dem administration och kostnader med påminnelser o.s.v genom att säga upp mitt avtal med T-H från årsförfallodagen.

Fick till svar att det gick inte för sig innan dom/han kunde se ett nytt trafikförsäkringsbevis i Centrala Bil Registret. Jag berättade att offerten fanns registrerad hos det nya försäkringsbolaget och att jag omedelbart efter vårt samtal skulle ringa och aktivera försäkringen(uppdatering av trafikförsäkringsbevis i CBR sker då online). Jag förslog att han skulle vänta fem minuter och sedan annullera avtalet. Men det gick inte för sig, jag skulle behöva ringa upp igen senare(och sitta i telefonkö) och säga upp avtalet med T-H. Jag förklarade att jag inte hade för avsikt att ställa upp på detta och att avtalet i så fall skulle få löpa vidare tills det sade upp sig själv p.g.a bristande betalning. Han vägrade fortfarande.. Ok sade jag, då får det bli så. Och så blev det.

Förvisso blev denna onödiga administration småpengar i sammanhanget för T-H, men om det systematiskt arbetas på det viset så blir det ju pengar i slutändan. Pengar som deras kunder får betala. Och personligen fick jag inte direkt högre omdöme om T-H av detta..
Kanske bara jag som är foliehatt, men jag misstänker att försäkringsbolaget satt detta i system för att skrämma/lura kunden att stanna kvar.

Har varit med om liknande..
Sålde hojen över vintern och köpte tillbaka till våren :) Funkar perfekt och jag fick tillbaka pengarna för resten av månaden som jag hade betalat innan.

Lite synd är väl att det registreras 2 ägare till.. men men. :näsblod

Varit med om samma, men det är ju bara att förklara för senare ägare, men visst stör man sig på att det registreras 2 ägare till :huvet

vill man avsluta tidigare så är ett tips att läsa avtalet..
jag hade bilsport o mc där de stog att mc,n skulle va inlåst på natten..
sa helt enkelt att jag hade inget garage nå mer så jag kan inte uppfylla era krav någe mer.. avslutades på engång. :tummenupp

Jag snackade med en asskön medarbetare hos dem. Han hade själv en R1a.
Gick att säga upp min försäkring utan problem och fick pengarna tillbaks in på kontot inom en vecka.

Säga upp försäkring hos Folksam

Mors,

Det går att säga upp den. Jag har SMCs Hel/Hel för 15400:- hos Folksam fram till nu den 4/5e. Det nya fina priset lyder 19700:- vilket känns rent principiellt fel att bara "böja sig och ta emot". Så jag har sagt upp försäkringen från att nuvarande slutar och det var inget problem.

Problemet nu är ist att hitta ngt vettigt bolag. Har kollat med TryggHansa, Sveland, IF, LF, MF, BilsportMC och det är fantasi priser alt. dom försäkrar itne klass 11a hojjar alls.

Känns som det är en samlad kampanj att mota allt från klass 7 - 11 hojjar från marknaden. Ökade inköpspriser med 30% och försäkringar som startar på 20K per år för trafikf.

Ja jag vet att det finns folk som bor i mindre städer som får hel/hel för 5K, men för oss som bor i Stockholm och är under 40år är det rätt tungt.

Mors,

Det går att säga upp den. Jag har SMCs Hel/Hel för 15400:- hos Folksam fram till nu den 4/5e. Det nya fina priset lyder 19700:- vilket känns rent principiellt fel att bara "böja sig och ta emot". Så jag har sagt upp försäkringen från att nuvarande slutar och det var inget problem.

Problemet nu är ist att hitta ngt vettigt bolag. Har kollat med TryggHansa, Sveland, IF, LF, MF, BilsportMC och det är fantasi priser alt. dom försäkrar itne klass 11a hojjar alls.

Känns som det är en samlad kampanj att mota allt från klass 7 - 11 hojjar från marknaden. Ökade inköpspriser med 30% och försäkringar som startar på 20K per år för trafikf.

Ja jag vet att det finns folk som bor i mindre städer som får hel/hel för 5K, men för oss som bor i Stockholm och är under 40år är det rätt tungt.

Folksam är för mig det enda bolaget som inte ligger över 25´,pyntar 11500 h/årsförsäkring eller 24500 avställningsbar där medans dom andra bolagen som ens vill försäkra annat än trafik legat från 32´ och uppåt.

Med lite otur får du kanske krypa tillbaka till folkskum.....

Henrik

Säljer till farsan under vintern. Funkar bra blir några ägare på hojen men det är ju inte svårförklarat när det är samma två med samma efternamn dessutom.. :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back