Folksam avslutat min olycksfallsförsäkring. Tips på alternativ någon?

Insomnia

#76 R1000
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV4, Yamaha Tracer 700
Har haft en olycksfallsförsäkring via Folksam med tillägg för Roadracing.
De avslutade den vid årsskiftet och har ersatt den med en annan försäkring. Till den kan man dock inte göra några tillägg vilket gör den helt ointressant. Någon som har några andra tips på olycksfallsförsäkring som inkluderar utövning av motorsport.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har skadat mig inom RR och allt vad Svemo erbjuder med licensen är inte värt ett piss vad gäller få ersättning. Surt att lära sig det för sent. Du måste nästan bli invalidiserad, vi pratar förlora lemmar..., för att få någon typ av ersättning. Har skador sen 2004, som jag lider av än idag efter en rad operationer och de kräver 7% invaliditet innan de gör någon som helst ersättning.

Skaffa egna privata försäkringar som täcker skador, men från lägre %.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Bolagen har en lista actionsporter som inte ingår i en vanlig olycksfallsförsäkring,,, har läst den men kommer inte ihåg vilket bolag tyvärr.
Men Folksam verkar pigga på att plocka bort saker,,, min drulleförsäkring var bort från min hemförsäkring för några år sedan och de sa att jag bokat av den, men det kom fram till att de ändrat något,,,, håll koll på de.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bolagen har en lista actionsporter som inte ingår i en vanlig olycksfallsförsäkring,,, har läst den men kommer inte ihåg vilket bolag tyvärr.
Men Folksam verkar pigga på att plocka bort saker,,, min drulleförsäkring var bort från min hemförsäkring för några år sedan och de sa att jag bokat av den, men det kom fram till att de ändrat något,,,, håll koll på de.


Trygg Hansa måste ha slagit i huvudet ordentligt, dom lägger till en massa i stället.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kolla om facket har någon sorts gruppolycksfall. Jag har en via mitt fack, och den är så billig och bra att det lönar sig att vara med i facket, vilket jag annars inte skulle vara. På hösten 2011 gick jag omkull på Åsen och fick 9000 kr för ett litet brott på ett ben i handen = gratisvurpa. Finfint!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kolla om facket har någon sorts gruppolycksfall. Jag har en via mitt fack, och den är så billig och bra att det lönar sig att vara med i facket, vilket jag annars inte skulle vara. På hösten 2011 gick jag omkull på Åsen och fick 9000 kr för ett litet brott på ett ben i handen = gratisvurpa. Finfint!

Tänkte precis skriva det.

Fackförbunden t ex Unionen har ofta gruppolycksförsäkringar. Dessa är ofta t om helt utan undantag motorsport. Dessutom kan de vara rätt billiga.

Försäkringen är förvisso den enda anledningen till att vara med i facket, men en inte så vacker dag så lönar det sig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tänkte precis skriva det.

Fackförbunden t ex Unionen har ofta gruppolycksförsäkringar. Dessa är ofta t om helt utan undantag motorsport. Dessutom kan de vara rätt billiga.

Försäkringen är förvisso den enda anledningen till att vara med i facket, men en inte så vacker dag så lönar det sig.

Jag har fått igen min fackavgift flera gånger om! Nu senast bet jag av en tand och det var ju också ett olycksfall!:tummenupp
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Fick ett brev från trygghansa där man berättade att min "vanliga" olycksförsäkring inkluderar motorsport från november tror jag det var.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Tänkte till nästa säsong ge mig in i RR-världen och har spenderat dagen med att läsa på om försäkringar men blir inte så mycket klockare av det.

Skandia verkar täcka olycksfall i samband med motorsport.
Genom facket (transport) som jag inte är med i kan jag teckna gruppförsäkring via Folksam, den verkar också täcka motorsport.

Någon som har erfarenheter av dessa två bolag/försäkringar?

Edit:
Tråden handlar ju om Folksam från början men det verkar inte handla om just gruppförsäkringen?

Och jag kan alltså tänka mig att gå med i facket om försäkringen är något att ha.
 
Last edited:

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Jag har Trygg-Hansa och där ingår all sport bortsett från fallskärmshoppning (mc,motocross,kite,offpist...)
Enda undantaget var "träning inför tävling" och "tävling". Man fick ej heller åka offpist där det var avspärrat.

Har annars bara gott att säga om TH, när jag 2mån efter en Mc vurpa halkade i en slänt och slog upp skadan ennu mer (trasig AC led) så valde dom att behandla det som en rent personskade ärende, trots att jag har mc försäkring hos Bilsport.
 

Tjita1

Guest
Vad är roadracing om inte träning inför tävling eller tävling..?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Kan vara värt att kolla på SalusAnsvar, antingen deras hemförsäkring eller om de har en renodlad hojförsäkring.

Har dem som hemförsäkring och de skriver att de täcker alla olyckor, oavsett hur de går till när jag pratade med dem om dykning, klättring etc etc.
Bara en tanke som dök upp här.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Gäller inte folksams olycksfalls försäkring för rr längre? Isf så får jag ju säga upp min också
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Genom facket (transport) som jag inte är med i kan jag teckna gruppförsäkring via Folksam, den verkar också täcka motorsport.

Någon som har erfarenheter av dessa två bolag/försäkringar?

OM det är samma försäkring via ditt fack som mitt (Lärarnas riksförbund vars gruppolycksfall går via Folksam) så fungerar den utmärkt! Jag har fått ut pengar för alla skador jag fått både på race, träning och annars.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top