Folkpartiet goes wild

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det som händer? Har de gått och blivit Sverigedemokrater hela bunten?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9253594.asp

Fult trick att anställa den gamle Rojas som flyktingpolitisk talesman, nu kan inte Partiet angripa honom för att vara rasist. Kul i och för sig, nu kan Ulvskog gå och gnälla någon annanstans.

-Det ska inte gå att missbruka gästfriheten i Sverige, säger folkpartiets flyktingpolitiske talesman, Mauricio Rojas till Sydsvenska Dagbladet.
Bra, synd bara att det inte är fler i riksdagspartier som insett detta.

"Utlänningar som döms till två år i fängelse eller mer, eller döms till fängelse tre gånger ska alltså automatiskt utvisas ur landet. Brott som hedersmord, våld mot kvinnor, medverkan till könsstympning, barnäktenskap och tvångsäktenskap ska alltid leda till utvisning, enligt förslaget."

Om man inte läser igenom artikeln får man intrycket av att invandrare ska utvisas för bagateller, men så är ju inte fallet och jag tycker att det förefaller väldigt rimligt att en "utlänning" utvisas efter att t ex ha begått ett hedersmord.

Jag tycker också att det är ett mycket bra förslag. Tänk bara på fallet för ett par år sedan när en kille från baltikum nånstans kom hit och slog ihjäl en 70-åring med avsikten att hammna i svenskt fängelse som enda motiv :kocko

Stolten skrev:
Bland det absolut bästa jag hört på länge!

Leijonborgeffekten kommer nog förstärkas ytterligare 2006.
Förra gången det var krav-time åkte han och läxade upp Kjaersgaard och nu anställer han en Sydamerikansk invandrare, snacka om taktik. :hihi

Rojas har för mig länge representerat sunda åsikter och en förmåga till djupare förståelse och engagemang som de flesta andra politiker saknat eller aktivt undvikit. Att dock köra detta som officiell linje för Folkparitet är faktiskt lite förvånande. De har liksom historiskt i min värld alltid representerat partiet för förutsättninglös invandring.

Men de är kanske också de enda just pga av ovan, och i synnerhet med Rojas i spetsen, som överhuvudtaget skulle kunna genomföra något likande utan att oppositionella politiker kan ta billiga politiska poäng med rasistanklagelser. Hur som helst så känns förslaget som ett steg i rätt riktning och är helt i linje med de åsikter jag själv ventilerat i vissa trådar på SH tidigare, men då bemötts av näst intill total oförståelse.

/Olzki

Olzki skrev:
...men då bemötts av näst intill total oförståelse.

Jo, men nu är det ju ett rumsrent parti som kommer med ett förslag - då uteblir reaktionerna. Det kommer dock bli ett himla ståhej om detta i media, det är jag helt säker på. Ulvskog kommer anklaga Leijonborg för att vara som det Danske Folkeparti. Att hennes eget parti röstade emot amnestiförslaget för apatiska barn kommer dock kunna användas emot henne, ser fram emot närmsta tidens debattprogram. :banana

Markus skrev:
Vad är det som händer? Har de gått och blivit Sverigedemokrater hela bunten?

Jag är överraskad.. Jag slog vad med mig själv att denna nyhet skulle få en egen tråd ca 10.30... Nästan tre timmar fel alltså...

Personligen ser jag förslaget som ett populistiskt utspel som man gör rumsrent genom att ha Rojas som "ansikte utåt för förslaget"...

Däremot tycker jag att det är mycket rimligt. Ser ingen anledning till varför grova brottslingar ska ha en fristad här.

korvgubbe skrev:
Jag är överraskad.. Jag slog vad med mig själv att denna nyhet skulle få en egen tråd ca 10.30... Nästan tre timmar fel alltså...

Personligen ser jag förslaget som ett populistiskt utspel som man gör rumsrent genom att ha Rojas som "ansikte utåt för förslaget"...

Däremot tycker jag att det är mycket rimligt. Ser ingen anledning till varför grova brottslingar ska ha en fristad här.

Fel, fel, fel. Jag startade tråden 11:03. :fakta

Klart det är populärt (populistiskt), alla som inte är kriminella håller med om det också, det kommer lyckas. :tummenupp Moderaterna sliter nog håret av sig just nu för att de än en gång missade att skaffa röster, (de som har hår kvar vill säga, vilket inte är så många).

Markus skrev:
Fel, fel, fel. Jag startade tråden 11:03. :fakta

Klart det är populärt (populistiskt), alla som inte är kriminella håller med om det också, det kommer lyckas. :tummenupp Moderaterna sliter nog håret av sig just nu för att de än en gång missade att skaffa röster, (de som har hår kvar vill säga, vilket inte är så många).

Oj, sorry... Såg lite fel... men å andra sidan.. då var jag ju bara 33 minuter fel. Slog vad i bilen på väg till jobbet när de nämnde nyheten på radio.

Själv ser jag inget problem med det hela. SÅ länge man har regler för vilka man utvisar på samma sätt som han har regler för vilka vi släpper in så tycker jag det hela är ett vettigt förslag.

Mycket bra; bara att trefaldiga straffskalorna också, så börjar vi närma oss en rimlig nivå.

korvgubbe skrev:
Du måste verkligen älska att slå vad om saker. Brukar alltid gissa ålder på folk och nu har du börjat gissa vilken tid olika trådar dyker upp. Undrar vad det har för betydelse för dig? Intressanta saker är väl en själklarhet ska diskuteras även här? Lite off topic.
Tillbaks till artikeln och jag tycker det här är något som borde varit självklart redan för länge sen. Men svenska regeringen har inte vågat p.g.a att bli utpekade som rasister. Hur kan man bli utpekad som rasist bara för att man stödjer att folk som begår brott ska bli utvisade?
Tyvärr så är väl detta bara en av få bra saker som FP står för varför de tyvärr inte får min röst.

sportarn skrev:
Du måste verkligen älska att slå vad om saker.

Alltid charmigt med folk som lägger ner energi på att reta sig på andra, som de tydligen anser lägger ner för mycket energi på "struntsaker"...
:rolleyes:

korvgubbe skrev:
Alltid charmigt med folk som lägger ner energi på att reta sig på andra, som de tydligen anser lägger ner för mycket energi på "struntsaker"...
:rolleyes:
Så du tycker den här tråden handlar om struntsaker alltså. Intressant. Varför skriver du i den då?

sportarn skrev:
Hur kan man bli utpekad som rasist bara för att man stödjer att folk som begår brott ska bli utvisade?

[POLITISKT KORREKT MODE ON]

Därför att man fokuserar på hela grupper och pekar ut vissa som mer kriminella än andra istället för att fokusera på individerna som begår brott.

[POLITISKT KORREKT MODE OFF]

korvgubbe skrev:
Själv ser jag inget problem med det hela. SÅ länge man har regler för vilka man utvisar på samma sätt som han har regler för vilka vi släpper in så tycker jag det hela är ett vettigt förslag.

Klart det inte är ett problem, det här är ju sunt förnuft trots att det är alldeles för generöst ändå. Att däremot ifrågasätta att det skulle kunna vara ett problem för många elitister med ett sådant här förslag är inte helt korrekt då det är ett laddat ämne och det mest "radikala" ( :rolleyes: ) som framförts i svensk flykting-, invandring-, integrations-, migrationspolitik - välj själv - på 1500 år.

Back