Folkmusiktråden

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Efter alla andra trådar om musikstilar och annat så tänkte jag att man kan ju ta och öppna en sån här tråd också.

Mitt personliga intresse för folkmusik började med min hårdrockskarriär, lyssnandes på diverse band som använder mer eller mindre folkmusikinfluenser i sin musik (läs Otyg, Storm, Enslaved, Bathory, oviktigt...) för att sedan av ren nyfikenhet kolla upp bara folkmusiken. I början var det mest de melankoliska melodierna och texterna som lockade men mer och mer började jag lyssna på det i största allmänhet, även en del som faktiskt gick i Dur... :)

Jag är rätt kommersiell i min folkmusik - lyssnar fortfarande mest på metal - och har kört fast rätt mycket i Garmarna, Fejd och Nordman och när nu Norge ställer upp med ett sånt kanonbidrag i Eurovisionfestivalen (Alvedansen, underbar låt) så vaknade mitt intresse igen. Tar gärna emot förslag på band liknande de ovan, gärna med fininnehåll som kulning, nyckelharpa, kvartstoner och klassiskt mörka texter fyllda av folktro och naturromantik. Fortsätt gärna folkmusikdiskussionen här om det skulle finnas nån... :)

Banjo för böveln, banjo säger jag.

Själv så föredrar jag mera det som är åt bluegrasshållet. Och snabbt ska det vara.

Den nordiska folkmusiken faller mig inte riktigt i smaken. Det är lätt att den blir lite svår och ostrukturerad.

Esquire skrev:
2214201 Banjo för böveln, banjo säger jag.

Själv så föredrar jag mera det som är åt bluegrasshållet. Och snabbt ska det vara.

Den nordiska folkmusiken faller mig inte riktigt i smaken. Det är lätt att den blir lite svår och ostrukturerad.
Bluegrasstips tack!

Hedningarna finns det ett svenskt band som heter. Va på en konsert med dem när man va så där 9 bast lr så. Har för mig det va rätt bra med folkmusiktoner... (obs, kan ha helt fel då jag och polarn som va där med våra familjer tyckte det va roligare att samla pantburkar....)

GARMARNA :yoparty :Bugar :yoparty :Bugar :yoparty :Bugar :yoparty :Bugar :yoparty

imaster skrev:
2214185 Efter alla andra trådar om musikstilar och annat så tänkte jag att man kan ju ta och öppna en sån här tråd också.

Mitt personliga intresse för folkmusik började med min hårdrockskarriär, lyssnandes på diverse band som använder mer eller mindre folkmusikinfluenser i sin musik (läs Otyg, Storm, Enslaved, Bathory, oviktigt...) för att sedan av ren nyfikenhet kolla upp bara folkmusiken. I början var det mest de melankoliska melodierna och texterna som lockade men mer och mer började jag lyssna på det i största allmänhet, även en del som faktiskt gick i Dur... :)

Jag är rätt kommersiell i min folkmusik - lyssnar fortfarande mest på metal - och har kört fast rätt mycket i Garmarna, Fejd och Nordman och när nu Norge ställer upp med ett sånt kanonbidrag i Eurovisionfestivalen (Alvedansen, underbar låt) så vaknade mitt intresse igen. Tar gärna emot förslag på band liknande de ovan, gärna med fininnehåll som kulning, nyckelharpa, kvartstoner och klassiskt mörka texter fyllda av folktro och naturromantik. Fortsätt gärna folkmusikdiskussionen här om det skulle finnas nån... :)

peter R1 skrev:
2214553 Jag föredrar den Irländska lite vemodiga folkmusiken..
Samma här, The Dubliners är kanon. Vill man ha lite mer drag på det är det bara att man plockar fram The Pogues/Shane MacGowan.. ett geni.

Metal och folkmusik har ju faktiskt ofta väldigt mycket gemensamt.

Lyssnar själv mestadels på metal, och har spelat fiol sen jag var tre äpplen hög, även spelat altfiol ett tag. Och nog finns det många gemensamma nämnare.

Rhapsody gör en del sköna stycken, inte så mycket svensk folkmusik i det, men annorlunda metal iaf med mysketsköna stråkar. Finntroll regerar ju med sin finska umpametal :yoparty

Ta en lyssning på Wild Rover från Hultsfred. De gör Pougeslåtar på småländska.... :yoparty

Skitbra trots dialekten... :tungan (ska ja säga som är från Karlskrona/Ronneby.. :rolleyes: )

vafan, storm är u ett jävla nasse band. sluta med sån skit och återgå till till lite bra metal så som syconaut, soilwork, the haunted, slayer mm

btw. nordman äger

Jag kan inte folkmusik så bra men jag har kollat upp litegrann. Det finns väldigt trevlig gammal rysk folkmusik och ett tag var jag lite inne på kinesiska och andra österländska tongångar (väldigt flummigt och meditativt).

Annars är ju medeltids och framförallt renässansmusik väldigt poppigt och lätt att ta till sig även för oss levandes på 2000-talet. Greensleaves är ett uppenbart tips, för hårdrockarna känd i den form den framförts av såväl Ritchie Blackmore, Yngwie Malmsteen som Jeff Beck.

För övrigt spelar ju Ritchie Blackmore numera nån sorts poppifierad variant av renässansmusik.

Kobolt skrev:
2215650 vafan, storm är u ett jävla nasse band. sluta med sån skit och återgå till till lite bra metal så som syconaut, soilwork, the haunted, slayer mm

btw. nordman äger

Om du visste vilket Storm jag pratade om kanske du hade sagt det annorlunda. Svenska "vikingarock"-bandet Storm räknar jag inte som metal. Däremot norska Storm med Satyr från Satyricon och Fenriz från Darkthrone är metal i allra högsta grad. F.ö. lyssnar jag bara på bra metal... :hihi

Kul att se att det faktiskt finns ett intresse för folkmusik. För mig är det - som sagt - främst nordisk folkmusik som lockar, en del pga anledningen som Esquire drog ovan - att den är svår och ostrukturerad... :hihi
Irländsk folkmusik är oftast grymt bra också, snabba takter och otroliga violinister. Ryssarna har mycket tuff musik också, de sysslar med baktakter och andra udda tonsättningar, komplicerat som stryk men riktigt häftigt.

Arvoitus skrev:
Metal och folkmusik har ju faktiskt ofta väldigt mycket gemensamt.

Ofta och det beror oftast på att de har en folkmusiker - eller folkmusikintresserad i bandet. Främst tänker jag på den norska blackmetal-scenen där t.ex. Ulver debuterade med kanonplattan 'Bergtatt' och band som Emperor och Immortal drog vidare med lite samma stil, kalla, norska folkmusikinfluenser.

Annars är det ju mest klassisk musik (renässansmusik) - som Chris Ash sa - som sprider sig genom framför allt 80-tals heavymetal, power metal och sånt med gitarrfantomerna i spetsen och nuförtiden även en hel drös Helloween/Rhapsody-rip-offs...

jocke i köping skrev:
Har säkert varit på 10 spelningar med Garmarna ,, dom är nog det råaste i sverige ,,

Jag skulle också vilja se dem. Har sett nån livespelning på tv, det verkar grymt bra..! :yoparty

Chris Ash skrev:
För övrigt spelar ju Ritchie Blackmore numera nån sorts poppifierad variant av renässansmusik.

Blackmores Night gör ju underbar musik. En riktigt lyckad kombination, de där båda.

Håller med faktiskt ,, Blackmore´s night är riktigt trevligt att lyssna på,
influenserna kommer från ett tyskt renässanband som heter Geyers,
en tjejkompis är sambo med en i den gruppen och jag har haft förmånen at blivit inbjuden på en av deras spelningar i tyskland ,, :banana
det var riktigt bra.

Arvoitus skrev:
2216022 Blackmores Night gör ju underbar musik. En riktigt lyckad kombination, de där båda.

Last edited:
Blackmores Night är okej men inte ens värdiga att putsa skorna åt den musiken Ritchie gjorde med Deep Purple och Rainbow.....

För att bli on-topic igen så gjorde ju Jan Johansson rätt trevliga versioner av gamla svenska folkvisor.

Snygg avatar du har ,, tro mig jag är ett föråldrat Deep Purple fan ,, :yoparty

Chris Ash skrev:
2216699 Blackmores Night är okej men inte ens värdiga att putsa skorna åt den musiken Ritchie gjorde med Deep Purple och Rainbow.....

För att bli on-topic igen så gjorde ju Jan Johansson rätt trevliga versioner av gamla svenska folkvisor.

J.P. Nyström. Vansinnigt läcker musik från Malmfälten, mitt mellan två musikkulturer.

Oyster Band, brittisk folkrock.

Flogging Molly, Pogues och Dropkick Murphys kvalar alla in på olika steg av den glidande skalan mellan punk och engelsk/irländsk/skotsk folkmusik. Strebers har en motsvarande position i Sverige.

Cultus Ferox från Tyskland är kanske inte direkt folkmusik, men går nog att uppskatta för många som uppskattar folkmusik. Herrejisses, de har byggt monstersäckpipor... själva... Att börja med att bygga instrumenten för att kunna spela musiken är tufft!

ft skrev:
2217991Flogging Molly ... Dropkick Murphys
Såg Flogging Molly på Roskilde ifjol. Grymt bra. Särskilt de äldre låtarna.

Dropkick Murphys ska jag se på Storsjöyran i år. Jag har höga förväntningar.

Att ingen dragit upp In Extremo i den här tråden än? Tysk folkmusikinfluerad hårdrocksgrupp.

zaphod skrev:
Bluegrasstips tack!
Svårt att nämna bluegrass utan att nämna soundtracket till Deliverance (den sista färden). Därför börjar jag med det.

Doc Watson, Ralph Stanley och Ricky Skaggs är bara några av alla gubbar som har en hel del guldkorn. Bela Fleck är en banjospelare som man måste nämna. Bland de kvinnor som utmärker sig inom genren hittar man Allison Krauss & Union Station.

En dokumentär som kan vara sevärd är Down From The Mountain som handlar om artisterna som fram för musiken musiken i O'Brother Where Art Thou. Även
High Lonesome: The Story of Bluegrass Music kan vara värd att kasta ett getöga på.

Vill man ha en koppling mellan blegrass och hårdrock så kan man ta och lyssna på Hayseed Dixies till exempel. Hayseed Dixies är mest kända för sin skiva med AC/DC covers men har även gjort en hel del andra covers http://www.hayseed-dixie.com/ace.mov
Sedam så finns det även skivor med bluegrasscovers på låtar av bland andra Metallica, Van Halen, Bon Jovi och Pink Floyd med flera. Mycket av den varan är släppt genom CMH Records.

I'm gonna make you squeal like a pig. Weeeeeeee!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman