Folkilsken katt..

prulle skrev:
2349937 Fortfarande inte tillfredställande bättre måste du kunna såga mig ansträng dig nu, jag vet att du kan. :):rofl
Känner att jag kan lägga den tiden på något vettigare, som att läsa en annan tråd tex...

Fixxxer skrev:
2350289Antalet överkörda och skadade katter är stort, men värdet på kattens liv är inte mer än att de som har utekatter åker till närmsta bondgård (där avel är så kallad inavel utan någon som helst koll på katterna) och hämtar en ny.

Det kallas inte avel eller inavel där, det kallas att katten får ungar och är helt naturligt, det händer även oss människor utan att kallas för avel. Katterna är det inget fel på heller så jag förstår inte vad som är fel med det?

Fixxxer skrev:
2350289Innehundar har vi redan. Som vi går ut med i koppel eller lösa, som VI rastar.
Katter klarar sig minst lika bra på samma sätt. Det är betydligt säkrare än att släppa ut dem så de får klara sig "bäst fan de vill".
Katter är tamdjur, de har lärt sig att lita på oss för att klara av att överleva.
Även i detta inlägg blir mitt försvar att ni tar och besöker ett katthem eller kanske till och med en kattkoloni, så får ni se hur bra katter har det på eget bevåg.
Lycka till.

Visst klarar sig katten lika bra - den överlever - men kommer du och påstår att en katt mår gott och lever ett bra liv instängd i en lägenhet med chans att gå ut ibland bunden till en människa så tror jag du ska ta och kolla igen. Visst är det betydligt säkrare än att bara släppa ut katten, den kan ju - gud förbjude - bli påkörd eller kanske till och med insläppt i nåt annat hus eller skjuten av vildkattsjägarna. Du kanske borde sluta åka mc också, du kan ju bli påkörd, gå omkull och dö på kuppen! Har du dina barn i koppel också? Katter har bra mycket mer självbevarelsedrift än barn.

Till ditt försvar: Jag har vart på katthem och även katterier där katterna får gå ute precis hur mycket de vill och jag förstår inte riktigt var du vill komma med detta försvar? Kan du utveckla?

Katastof!

Nej men har du fått hårbollar på gräsmattan!?!
Det är ju förjävligt vad man måste stå ut med som villaägare.

Det finns ju så mycket katter ute så man måste ju nästan sätta upp nån slags mur runt tomten så man inte får in sån skit, helst med tak också så man inte får in löv eller annat som förpestar ägorna.

imaster skrev:
2356041 Det kallas inte avel eller inavel där, det kallas att katten får ungar och är helt naturligt, det händer även oss människor utan att kallas för avel. Katterna är det inget fel på heller så jag förstår inte vad som är fel med det?
Nej, det kallas för inavel. Det sker väldigt ofta med katter som lever i ladugårdar och som inte kastreras eftersom de själva inte har någon koll på vilka som är halvsyskon.
Du är inte insatt i varken kattavel eller genetik kanske, men du borde kanske ta och kolla upp det istället för att kalla det "katterna får ungar helt enkelt". Hur många kullar tycker du att en hona ska ha? Tycker du att det låter normalt att katter förökar sig trots att de är vildkatter?

imaster skrev:
2356041Visst klarar sig katten lika bra - den överlever - men kommer du och påstår att en katt mår gott och lever ett bra liv instängd i en lägenhet med chans att gå ut ibland bunden till en människa så tror jag du ska ta och kolla igen. Visst är det betydligt säkrare än att bara släppa ut katten, den kan ju - gud förbjude - bli påkörd eller kanske till och med insläppt i nåt annat hus eller skjuten av vildkattsjägarna. Du kanske borde sluta åka mc också, du kan ju bli påkörd, gå omkull och dö på kuppen! Har du dina barn i koppel också? Katter har bra mycket mer självbevarelsedrift än barn.
Gud förbjude? Du tycker alltså att det är helt OK att katter blir lemlästade, halvt uppätna eller överkörda så de ligger och lider? Mot att de får sällskap, mat, trygghet, aktiva promenader eller innätade altanar i säkerhet?
Det är ju verkligen att värdera en katts liv.
Jag ansvarar för MINA husdjur, även hunden. Därför släpper jag inte ut dem vind för våg. Jag skulle må alltför dåligt om de inte kommer hem med livet i behåll utan att jag ska sitta i lägenheten och undra om de led innan de dog eller inte.
Jag har förövrigt inga barn men jag skulle knappast släppa ut mina barn heller utan uppsikt. Det var ett riktigt korkat påstående.
Om nu katterna har så mycket självbevarelsedrift, varför ligger det så extremt mycket katter vid vägrenen som är mosade? Varför har folk hittat katter i träd, där de hänger med inälvorna utanför kroppen för att någon tyckt att det varit kul att skära upp magen på dem? Varför hittar man så många vildkatter som är så mycket skadade att de måste avlivas?

imaster skrev:
2356041Till ditt försvar: Jag har vart på katthem och även katterier där katterna får gå ute precis hur mycket de vill och jag förstår inte riktigt var du vill komma med detta försvar? Kan du utveckla?
Vilka katterier har du varit på där okastrerade avelsdjur får gå fritt ute? Tror du själv att det funkar så? Jag kan absolut tänka mig att ha katten ute om den är kastrerad och jag bor på en ö där det inte finns några andra faror för katten alls. Inga bilar, inga människor, inga rovdjur, inget råttgift och så vidare, men att du säger att katterier (som förövrigt är registrerade) har utegående djur är helt galet.
Seriösa uppfödare väljer att inte ha det på grund av att de helt enkelt inte kan kontrollera sjukdomar, inavel och eventuella tjuvparningar.
Katthem (många iaf, inte alla) säljer dessutom inte katter till hem som ska ha utekatter. Vad tror du det beror på?

Till katten rekommenderar jag kaliber 12 med hagelstorlek 5,
Till karringen o ungarna bor du ligga pa US 3 eller storre.

He he

och nu ett Lite seriost inlagg till asfaltbarnen:
Katter i naturen staller till lika stor skada som losa hunder, sarskilt pa varen. Ta ansvar for kraken eller skaffa en guldfisk.

Olsson skrev:
2356017 Hur går det för trådstartaren ? :va

Det går sådär.. Enda rätt verkar vara att ta tag i problemet själv.:confused:
Komunen är inte hjälpsamma..

Tilläggas till alla kattvänner bör väll vara att även jag gillar katter..
Så länge de inte är folkilskna..

Janne R1 skrev:
2358577 Det går sådär.. Enda rätt verkar vara att ta tag i problemet själv.:confused:

Skaffa en fälla i lämplig storlek för mård tex, givetvis för levande fångst. Sen gillrar du fällan hemma på altanen eller ute på gräsmattan. När katten sitter där är det bara att ta fram vattenslangen och skrämma den rejält. Katter är inte så dumma och går nog bara i fällan ett par 3 gånger så du måste skrämma den rejält. Har du tur så kommer inte katten vilja vara i närheten av din tomt något mer.

Janne R1 skrev:
2358577 Det går sådär.. Enda rätt verkar vara att ta tag i problemet själv.:confused:

Hur var det? Hade du pratat med ägarinnan? Hur ställer hon sig till problemet i sådant fall?

Är katten ID-märkt på något sätt? Om inte, föreslår jag att du fångar in den och tar den till närmsta katthem som "vildkatt".

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025