Folkilsken katt..

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
sgtpepper skrev:
2345157
Personligen tror jag att katthatare och psykopater är ungefär samma typ av människor.

Då är jag en psykopat.
Jag hatar katter, de är äckliga djur.
Jag gör inte katterna något ont (ännu)
De skiter i vår trädgård!
Det pissar i vår trädgård!
De spyr upp äckliga hårbollar i vår trädgård.
Nej, jag överdriver inte!
Skriv nu ett klyftigt svar till...
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
bissmark skrev:
2345333 Då är jag en psykopat.
Jag hatar katter, de är äckliga djur.
Jag gör inte katterna något ont (ännu)
De skiter i vår trädgård!
Det pissar i vår trädgård!
De spyr upp äckliga hårbollar i vår trädgård.
Nej, jag överdriver inte!
Skriv nu ett klyftigt svar till...

ha en pitbull i din trädgård
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fixxxer skrev:
2345279 Det är på DITT ansvar som katten är ute, det är DITT fel om 2 småflickor vill tvinga ner den stackars katten i en barnvagn.

Är man inte tillräckligt väluppfostrad (snarare ofostrad) att man försöker tvinga ner en katt i en barnvagn så är det ungarna som ska hållas inne (eller släppas ut med koppel). Att en liten unge skulle få för sig att göra det kan ses som förståligt, men leker de själva ute? När man kommer upp till åldern att leka själv ute så ska man ha klart för sig att vissa saker gör man, vissa inte.
Om man tar ett vilt djur, igelkott till exempel, och sätter in i samma situation, vems fel är det då? Igelkottens?

Det är denna slappa attityd till uppfostran som ger dryga och jobbiga ungar. (oftast bortskämda, skriker när de inte får som de vill osv)
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
FreddaAbborre skrev:
2346413 Är man inte tillräckligt väluppfostrad (snarare ofostrad) att man försöker tvinga ner en katt i en barnvagn så är det ungarna som ska hållas inne (eller släppas ut med koppel). Att en liten unge skulle få för sig att göra det kan ses som förståligt, men leker de själva ute? När man kommer upp till åldern att leka själv ute så ska man ha klart för sig att vissa saker gör man, vissa inte.
Om man tar ett vilt djur, igelkott till exempel, och sätter in i samma situation, vems fel är det då? Igelkottens?

Det är denna slappa attityd till uppfostran som ger dryga och jobbiga ungar. (oftast bortskämda, skriker när de inte får som de vill osv)

Det är ganska känt hos barn att katter är söta och trevliga djur och de kan man kela med. Igelkottar är inte så kända i deras värld.

Självklart ska föräldrar hålla koll på sina barn men det är inte det tråden handlar om. Det handlar om att han ska hålla lika bra koll på sin katt så man undviker dessa situationer som att föräldrarna ska hålla koll på sina barn så de inte skadar något djur.
Enkel matematik. En innekatt råkar inte ut för diverse barn som försöker tvinga dem till något utomhus utan uppsikt.
Den bisarra verkligheten verkar vara att folk tror att katter SKA springa vind för våg ute. Uppenbarligen har de inte sett statistiken på överkörda/skadade utekatter.
Risken är ganska minimal att en innekatt blir överkörd inomhus eller för den delen brutalt ihjälslagen av katthatare.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fixxxer skrev:
2346435 Det är ganska känt hos barn att katter är söta och trevliga djur och de kan man kela med. Igelkottar är inte så kända i deras värld.

Självklart ska föräldrar hålla koll på sina barn men det är inte det tråden handlar om. Det handlar om att han ska hålla lika bra koll på sin katt så man undviker dessa situationer som att föräldrarna ska hålla koll på sina barn så de inte skadar något djur.
Enkel matematik. En innekatt råkar inte ut för diverse barn som försöker tvinga dem till något utomhus utan uppsikt.
Den bisarra verkligheten verkar vara att folk tror att katter SKA springa vind för våg ute. Uppenbarligen har de inte sett statistiken på överkörda/skadade utekatter.
Risken är ganska minimal att en innekatt blir överkörd inomhus eller för den delen brutalt ihjälslagen av katthatare.


Visst är det så du säger, men som du även säger ligger ínte problemet hos katten i sig, utan i omvärldes bild av katten. Katten hoppar inte själv ned i barnvagnen och attakerar barnen, (katten känner sig hotad då barnen trycker ned katten i barnvagnen och den försvarar sig). Katter är oftast rätt skygga djur och gör på så sätt ingen skada. Är en katt närgången är det oftast i en miljö/sällskap han känner sig trygg i. Uppskattas inte närgångheten och han blir iväg schasad. Så brukar katten greppa läget.
Om man kan förstå att katter inte gillar vara i barnvagnar (eller bli upptagna, klappade på andras villkor osv) så ställer de inte till mer skada än en nedskiten sandlåda (som avhjälps med ett nät över den).
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
FreddaAbborre skrev:
2346413
Det är denna slappa attityd till uppfostran som ger dryga och jobbiga ungar. (oftast bortskämda, skriker när de inte får som de vill osv)

wörd. hatar såna ungjä..ar, en del har tom blivit stora nu också, en hel generation åt helvete imo (o stava kan dom inte heller)

bissmark. men jagar inte hunden bort dom då?
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
har inte läst hela tråden och vet tyvärr inte var man kan vända sig...

För övrigt borde alla katter som vistas utomhus utan koppel vara kastrerade!
Dessutom förstår jag inte varför katten är det ENDA husdjur som får vara lös utomhus "utan uppsikt"... In med katterna! :rolleyes:
Och att skylla på instinkter är bullshit.. för det har alla andra djurarter (inom husdjuren) också men de måste spärras in. Diskriminering!
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
pini skrev:
2345122 grannens katt är förskömn man kan sitta å kela me den i tiominuter å när man håller på som bäst så sätter fanskaapet klorna i bena på en fråga mej inte men den katten är lite konstig (har fått rätt så mycket stryk i sina dar av förre ägaren)

Inget konstigt alls med den.
Fenomenet kallas överslagshandling och detta beteende vi kel är inte ovanligt hos katter.
Katter har inte speciellt lång och intensiv fysisk kontakt sinsemellan och då en människa klappar den i "tio minuter" så blir det helt enkelt för mycket av det goda. Prova kortare kelstunder så slipper du klorna:) .

The_FacultyGirl skrev:
2346553 har inte läst hela tråden och vet tyvärr inte var man kan vända sig...

...

Det har jag redan svarat på längre ned i tråden... så det kattproblemet är löst iaf... :)
 
Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).

Allt finns att läsa på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

För fick man skjuta lite hur som helst nu är det reglerat. Men ring polisen och tala om att du har en ilsken katt som du antar är förvildad, jag tror inte dom nekar dig.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Fixxxer skrev:
2345279 Katter som är lösspringande ses som allmän egendom. Det är på DITT ansvar som katten är ute, det är DITT fel om 2 småflickor vill tvinga ner den stackars katten i en barnvagn.
Katter är inte designade att springa ute vind för våg. Det är tamkatter vi pratar om, inte lejon på savannen.

Med andra ord ser man till att ingen annan kan lägga vantarna på katten genom att ha koll på dem, precis som man ska ha med hundar. Och har man inte 100%-ig inkallning på katten (vem har det?) så ser man till att skaffa en innätad balkong, inätat altan eller har dem som innekatter. Se, så enkelt det var.

Det där har du hittat på själv.
Besök en bondgård, häststall eller ett vanligt hem (som har utekatt), så ser du hur katter lever i symbios med människor och andra djur och har så gjort i årtusenden.
Fido som katten hette var 15år gammal och gillade att ligga nedanför min balkong och jag bodde på bottenvåningen.
Alla grannar tyckte han var fin och snäll och ofta plingade nån granne på dörren när han ville gå in - inget vind för våg här inte...
Precis som när människor blir gamla så blir även katter lite senila och kan göra konstiga saker med den skillnaden att katter får en spruta istället för långvård...

The_FacultyGirl skrev:
2346553 har inte läst hela tråden och vet tyvärr inte var man kan vända sig...

För övrigt borde alla katter som vistas utomhus utan koppel vara kastrerade!
Dessutom förstår jag inte varför katten är det ENDA husdjur som får vara lös utomhus "utan uppsikt"... In med katterna! :rolleyes:
Och att skylla på instinkter är bullshit.. för det har alla andra djurarter (inom husdjuren) också men de måste spärras in. Diskriminering!


Håller med det där om att de ska vara kastrerade.
Att du inte förstår det är helt enkelt för att du inte vet nåt om att ha katt.

På samma sätt som många är rädda för spindlar så är folk (oftast tjejer) rädda för katter.

bissmark skrev:
2345333 Då är jag en psykopat.
Jag hatar katter, de är äckliga djur.
Jag gör inte katterna något ont (ännu)
De skiter i vår trädgård!
Det pissar i vår trädgård!
De spyr upp äckliga hårbollar i vår trädgård.
Nej, jag överdriver inte!
Skriv nu ett klyftigt svar till...

Högst troligt - Ett tecken på det är avsaknad av empati och förmåga att sätta sig in i hur andra tänker...
Hårbollar i trädgården??? Tror du ljuger där! - katter kräks upp dessa inomhus, på finmattan, eller på golvet framför matbordet medans man äter...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fixxxer skrev:
2345279 Katter som är lösspringande ses som allmän egendom. Det är på DITT ansvar som katten är ute, det är DITT fel om 2 småflickor vill tvinga ner den stackars katten i en barnvagn.
Katter är inte designade att springa ute vind för våg. Det är tamkatter vi pratar om, inte lejon på savannen.

Med andra ord ser man till att ingen annan kan lägga vantarna på katten genom att ha koll på dem, precis som man ska ha med hundar. Och har man inte 100%-ig inkallning på katten (vem har det?) så ser man till att skaffa en innätad balkong, inätat altan eller har dem som innekatter. Se, så enkelt det var.

Dags att skaffa innehundar också kanske? De är ju inte designade för att vara ute med en snara om halsen, nä, det är bättre de får vara inne på sin innätade balkong.

Katter är däremot inte designade för att vara instängda i 23 grader varmt och med klösbräda. Katter vill ut i väder och vind och jaga möss, fåglar, insekter och annat som gör livet kul. Ut och klättra i träd och träffa andra katter så vi får lite fina blandraser och vi kan upptäcka att katten inte är kastrerad, få några söta kattungar och låta några andra kompisar njuta av att ha ett mysigt husdjur hemma. När vintern kommer är de i princip innekatter i alla fall och så får man ligga i soffan med dem ett par månader.

Innekatter är det bara synd om, de är lite som eunucker; rätt nöjda med sin position men vet att de missat mycket av livets goda ändå.
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
UltraMarine skrev:
2349795
Håller med det där om att de ska vara kastrerade.
Att du inte förstår det är helt enkelt för att du inte vet nåt om att ha katt.
QUOTE]

Känner många som har katt, har dessutom en själv emellanåt.. Vet precis hur katter fungerar. Det jag undrar är varför katten är det enda husdjuret som FÅR/tillåts gå fritt precis hur de vill utan att man kan göra så mycket åt saken! Men alla man pratar med skyller på instinkterna men det finns många fler husdjursarter som har starkare instinkter till det vilda än katten. Så varför är just katten så särbehandlad?

Katten är ju i grunden avlad för att gå ute och filosofera, pga att vi "sparat" de instinkterna i avelsarbetet. (Jämfört med t.ex. hundar där man inom en del raser har "avlat" bort de mesta av jaktinstinkten.)

Därigenom kanske man inte ska ha katt? :rolleyes:

Som sagt jag har inget emot katter, aldrig sagt det. Tycker dock det är orättvist att de särbehandlas (genom att få gå fria utan vidare uppsikt) jämfört med alla andra husdjur vi har! Det skulle jag vilja ha ett vettigt svar på :)
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
The_FacultyGirl skrev:
Men alla man pratar med skyller på instinkterna men det finns många fler husdjursarter som har starkare instinkter till det vilda än katten. Så varför är just katten så särbehandlad?

Därför att fåglar och guldfiskar inte kommer tillbaka om man släpper ut dem?
Och för att problemet med katter som bajsar i sandlådor vore ganska litet mot det om alla hundar fick gå runt och skita fritt....

...eller vad vet jag...
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
UltraMarine skrev:
2349795
Högst troligt - Ett tecken på det är avsaknad av empati och förmåga att sätta sig in i hur andra tänker...
Hårbollar i trädgården??? Tror du ljuger där! - katter kräks upp dessa inomhus, på finmattan, eller på golvet framför matbordet medans man äter...

Avsaknad av empati??
Vad snackar du nu om?
Kattägaren tänker ju inte på mig och att jag inte vill ha deras katt i min trädgård. Ännu mindre vill jag att den pissar, skiter eller spyr upp äckel på gräsmattan.
Vågar du lämna ut din hemadress, så ska jag skicka hårbollarna till dig.

korvgubbe skrev:
2350192
Och för att problemet med katter som bajsar i sandlådor vore ganska litet mot det om alla hundar fick gå runt och skita fritt....

...eller vad vet jag...

Det beror klart på vad/vem som sitter i andra änden av kopplet.
Där är det ju hundägaren som inte plockar upp all skit efter sin hund.
Som man senare hittar under sin fina sko eller på ungarnas kläder/händer/hår etc.
 
Last edited:

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
UltraMarine skrev:
2349795 Det där har du hittat på själv.
Besök en bondgård, häststall eller ett vanligt hem (som har utekatt), så ser du hur katter lever i symbios med människor och andra djur och har så gjort i årtusenden.
Fido som katten hette var 15år gammal och gillade att ligga nedanför min balkong och jag bodde på bottenvåningen.
Alla grannar tyckte han var fin och snäll och ofta plingade nån granne på dörren när han ville gå in - inget vind för våg här inte...
Precis som när människor blir gamla så blir även katter lite senila och kan göra konstiga saker med den skillnaden att katter får en spruta istället för långvård...
Du har inte så stor erfarenhet av att se katter på katthem?
Den överhängande delen är katter som levt ett uteliv och som inte kommit hem igen, som förökat sig med andra katter och som sedan måste räddas av oss för att inte dö en plågsam död.
Mitt förslag är att du sätter dig in i skadestatistik ang inne/utekatter OCH dessutom besöker ett katthem. Kanske kommer du på andra tankar.
Vår tamkatt är domesticerad om du nu inte vet det.
Med andra ord är extremt många katter beroende av oss som människor. De är fortfarande inga vilddjur som klarar sig ute.
Antalet överkörda och skadade katter är stort, men värdet på kattens liv är inte mer än att de som har utekatter åker till närmsta bondgård (där avel är så kallad inavel utan någon som helst koll på katterna) och hämtar en ny.

imaster skrev:
2349933 Dags att skaffa innehundar också kanske? De är ju inte designade för att vara ute med en snara om halsen, nä, det är bättre de får vara inne på sin innätade balkong.

Katter är däremot inte designade för att vara instängda i 23 grader varmt och med klösbräda. Katter vill ut i väder och vind och jaga möss, fåglar, insekter och annat som gör livet kul. Ut och klättra i träd och träffa andra katter så vi får lite fina blandraser och vi kan upptäcka att katten inte är kastrerad, få några söta kattungar och låta några andra kompisar njuta av att ha ett mysigt husdjur hemma. När vintern kommer är de i princip innekatter i alla fall och så får man ligga i soffan med dem ett par månader.

Innekatter är det bara synd om, de är lite som eunucker; rätt nöjda med sin position men vet att de missat mycket av livets goda ändå.
Innehundar har vi redan. Som vi går ut med i koppel eller lösa, som VI rastar.
Katter klarar sig minst lika bra på samma sätt. Det är betydligt säkrare än att släppa ut dem så de får klara sig "bäst fan de vill".
Katter är tamdjur, de har lärt sig att lita på oss för att klara av att överleva.
Även i detta inlägg blir mitt försvar att ni tar och besöker ett katthem eller kanske till och med en kattkoloni, så får ni se hur bra katter har det på eget bevåg.
Lycka till.
 
Last edited:

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
hungriga katter är bra katter dom får la fixa mat själva blir mindre me råttor å möss då
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top