Folkilsken katt..

HönaPower skrev:
2333007 Jag har ALDRIG varit med om, eller hört talas om att en katt oprovocerat attackerar en människa! (OM den inte blir trakasserad.)

Min äldsta katt (12-årig surgubbe) attackerar både människor och djur oprovocerat...:död
Lyckligtvis vet både jag och sambon hur han uppträder innan han hoppar på en, så vi kan oftast avstyra attackerna. Dottern (3 år) håller på att lära sig när hon skall lämna katten ifred och hunden (45 kg Rottweiler) tål att bli påhoppad av katten :)

Så visst finns det katter som kan hoppa på folk för att de tycker det är roligt.

(PS. Han är innekatt, så han stör ingen annan...DS.)

HönaPower skrev:
2333007 Intressant att det ofta dyker upp debatter om just katter.

Jag har vuxit upp med katt, grannen har katt.

Jag har ALDRIG varit med om, eller hört talas om att en katt oprovocerat attackerar en människa! (OM den inte blir trakasserad.)

Så jävla LESS på alla dumma jävlar som skriver "att katten ska råka ut för en olycka" det är NI som kliver i deras revir & inte tvärtom!
Låt katten ha sitt space så ska ni se att det inte blir några problem!

Peace.
Mycket bra skrivet!

HönaPower skrev:
2333007
Låt katten ha sitt space så ska ni se att det inte blir några problem!

Peace.

Då kastar jag mig in i debatten;

Klart att vi ska ge katterna mera "space". Vi kan väl kattanpassa vårat samhälle, för att det daltas inte tillräckligt med denna ohyra som äcklar ner och springer löst överallt. Kanske katt-filer på vägarna, katt-lägenheter, katt-monument osv.:huvet

sandstream skrev:
2332962 Vem ska bygga staketen? Girafferna?
Nu är jag besviken kunde du inte komma på något mer adikvalt påhopp?

Tänk lite så kommer du nog på ett.

prulle skrev:
2330160
Shit jag låter som en 70 årig gnällig gubbe. :

Eller väldigt insiktsfull... Bra skrivet som mycket annat du skrivit i tråden.

Håller med de mesta kattförsvararna skriver.

Först: Att jämföra katter och hundar är lite som äpplen mot päron, inte helt samma. Olika förutsättningar och beteenden. En hund är ett flockdjur och behöver således en "överman" - flockens ledare eller en människa som har kontroll på hunden. En katt är ett ensamdjur, sin egen herre.
Detta gör att hundar har en större tendens att söka upp "flockmedlemmar" medans katter är mer skygga.

"Så jävla LESS på alla dumma jävlar som skriver "att katten ska råka ut för en olycka" det är NI som kliver i deras revir & inte tvärtom!
Låt katten ha sitt space så ska ni se att det inte blir några problem!" HönaPower antyder att man ska anpassa allt EFTER katten vilket är fel. Vi bor här och katten finns här på grund av oss. Det man däremot bör göra är att acceptera katten och respektera den. Om den däremot har så störda "behov" att bevaka sina revir och attackera de som kommer för nära så ska nåt göras.

Typ mina 2 ören

prulle skrev:
2332281 Varför har man inte mäniskor i inhängnader istället? många fler mäniskor som skadar djur än tvärtom.

Så sant! Är det nåt fel på katten så är det ju inte kattens fel utan den som uppfostrat kissen altså tanten!

///Jonte

KTM660SMC skrev:
2333640 Då kastar jag mig in i debatten;

Klart att vi ska ge katterna mera "space". Vi kan väl kattanpassa vårat samhälle, för att det daltas inte tillräckligt med denna ohyra som äcklar ner och springer löst överallt. Kanske katt-filer på vägarna, katt-lägenheter, katt-monument osv.:huvet

Ja!!! Fan vad najs. :D

Flamma77 skrev:
2334752 Ja!!! Fan vad najs. :D

Ja visst låtere kanon! :hihi

zopilote skrev:
2333351 Min äldsta katt (12-årig surgubbe) attackerar både människor och djur oprovocerat...:död
Lyckligtvis vet både jag och sambon hur han uppträder innan han hoppar på en, så vi kan oftast avstyra attackerna. Dottern (3 år) håller på att lära sig när hon skall lämna katten ifred och hunden (45 kg Rottweiler) tål att bli påhoppad av katten :)

Så visst finns det katter som kan hoppa på folk för att de tycker det är roligt.

(PS. Han är innekatt, så han stör ingen annan...DS.)

Inte för att jag skall lägga mig i hur du sköter ditt. MEN jag tycker att det är otroligt oansvarigt att ha kvar katten. Du har en 3 årig dotter som ska behöva tassa runt den för att inte riskera att råka illa ut!?

Låter bra korkat i mina öron och den dagen katten verkligen får brytet kommer nog du att inse hur dumt det låter också..

Janne R1 skrev:
2332019 Katten detta gäller är verkligen hatiskt mot människor..
Spelar igentligen ingen roll om det är barn eller vuxna..
Nu var det väll bara otur att ett barn kom ivägen..

Ska kolla tipset om djurskyddsmyndigheten..

Ring snuten!

Katten måste ju bort om den verlligen är hatisk mot människor.

Last edited:
Det är kommunen som har hand om djurskyddstillsynen och djurorsakade olägenheter.
"Miljö och hälsa" på kommunen är den avdelning som ska kontaktas.

Aggressiva katter (som dessutom har kommit upp i åren) kan mycket väl vara hypertyreoida (överfunktion av sköldkörteln). Detta kan (bör) behandlas eller tas om hand på annat sätt.

Kattbett är inte att leka med...

KTM660SMC skrev:
2333640 Då kastar jag mig in i debatten;

Det vore enklare om alla skaffade Bonsaikatter istället. :lol

sandstream skrev:
2328786 Han skriver ju att katten är folkilsk och då tycker jag att katten ska hållas inomhus, precis som alla andra katter, oavsett om de är snälla eller inte.

Även i denna tråd så lyser det igenom att du inte gillar katter.

Min erfarenhet är att ungar och ungdomar ställer till med jävulskap mer än Katter.
Det är inte katter som springer omkring och kissar i portar, parker och gränder här i stockholm. Inte katter som slänger skräp i drivor på gatorna.
Dessutom är det nog så att det är barn som plågar katter och inte tvärtom...

När jag bodde i tensta så hörde jag några barn säga nåt i still med " aj den sticks" och jag går ut på balkongen och får då syn på 2 småflickor som försöker tvinga min katt att åka i deras dockvagn...

Öga för öga.
Jävlas katten med dig så jävlas tillbaka så att den lär sig.
Man behöver ju inte ta i så att nån dör, men lite pining tål dom.
Blöt ner den är ett hett tips.

grannens katt är förskömn man kan sitta å kela me den i tiominuter å när man håller på som bäst så sätter fanskaapet klorna i bena på en fråga mej inte men den katten är lite konstig (har fått rätt så mycket stryk i sina dar av förre ägaren)

sandstream skrev:
2334135 Svårt att ge ett vettigt svar på ett sånt naivt inlägg som att spärra in alla människor.
Naivt? Oavsett lite stavfel så tycker jag att prulles inlägg i denna tråd var mogna och väl värda att ge vettiga svar på. Att spärra in människor tror jag nog var ett så kallat retoriskt drag från prulles sida och inget han menade på allvar, om du trodde det så är det nog du som är naiv, eller?

Personligen tror jag att katthatare och psykopater är ungefär samma typ av människor.

Last edited:
Jag har varit med om att en kattaf-n oprovocerat bitit mej. Bodde på den tiden i lägenhet, var på väg uppför i trappen när jag mötte den vanligtvis snälle katten som en granne till mej ägde. Jag gick bara förbi den när den hoppade upp mot mitt lår och bet till. Den katten klassade jag inte som snäll efter det.
Rätt väg att gå i fallet är nog att kontakta miljö & hälsoskyddskontoret i din kommun, att förolycka den själv kan vara känsligt.
Jag har själv 2 katter för kännedom.

UltraMarine skrev:
2343960 Även i denna tråd så lyser det igenom att du inte gillar katter.

Min erfarenhet är att ungar och ungdomar ställer till med jävulskap mer än Katter.
Det är inte katter som springer omkring och kissar i portar, parker och gränder här i stockholm. Inte katter som slänger skräp i drivor på gatorna.
Dessutom är det nog så att det är barn som plågar katter och inte tvärtom...

När jag bodde i tensta så hörde jag några barn säga nåt i still med " aj den sticks" och jag går ut på balkongen och får då syn på 2 småflickor som försöker tvinga min katt att åka i deras dockvagn...

Katter som är lösspringande ses som allmän egendom. Det är på DITT ansvar som katten är ute, det är DITT fel om 2 småflickor vill tvinga ner den stackars katten i en barnvagn.
Katter är inte designade att springa ute vind för våg. Det är tamkatter vi pratar om, inte lejon på savannen.

Med andra ord ser man till att ingen annan kan lägga vantarna på katten genom att ha koll på dem, precis som man ska ha med hundar. Och har man inte 100%-ig inkallning på katten (vem har det?) så ser man till att skaffa en innätad balkong, inätat altan eller har dem som innekatter. Se, så enkelt det var.

UltraMarine skrev:
2343960 Även i denna tråd så lyser det igenom att du inte gillar katter.
Visst är det jobbigt med folk som tycker samma sak mer än 10 minuter...
UltraMarine skrev:
Min erfarenhet är att ungar och ungdomar ställer till med jävulskap mer än Katter. Det är inte katter som springer omkring och kissar i portar, parker och gränder här i stockholm. Inte katter som slänger skräp i drivor på gatorna. Dessutom är det nog så att det är barn som plågar katter och inte tvärtom...
Visst ställer ungdomar till med mer problem än katter men vi bort ju trots allt i samhällen för människor och inte för katter eller andra djur.
UltraMarine skrev:
Barn gör sånt, de är små och håller på att lära sig hur livet fungerar.
Som småbarnsförälder uppskattar man därför saker som inte kan göra illa barnen allt för mycket.
sgtpepper skrev:
2345157 Naivt? Oavsett lite stavfel så tycker jag att prulles inlägg i denna tråd var mogna och väl värda att ge vettiga svar på. Att spärra in människor tror jag nog var ett så kallat retoriskt drag från prulles sida och inget han menade på allvar, om du trodde det så är det nog du som är naiv, eller?
Eventuell stavfel bryr jag mig inte om när tanken är god från den som gjort inlägget.
Men att försöka föra en diskussion med någon som tycker att människor är hemskare än katter och borde spärras in känns inte meningsfullt.
Förstår man inte varför blir det ännu svårare.
sgtpepper skrev:
Personligen tror jag att katthatare och psykopater är ungefär samma typ av människor.
Då vet du kanske inte så mycket om psykopater.
Mammor som hatar katter för att de pissar i ungarnas barnvagnar, skiter i sandlådan osv är ju sjävklart fullfjädrade psykopater :rolleyes:

Jag är absolut ingen katthatare, satt så sent som häromdagen och kliade polarens katt (som dessutom är en utekatt i ett villaområde).
Det jag inte gillar med kattägare som har utekatt är att de i princip är helt likgiltiga inför vad deras djur gör och ställer till med.

Jag känner massor av snälla hundar som skulle kunna springa löst hela dagarna men då skulle det bli ett jäkla liv.

Fixxxer skrev:
2345279 Katter som är lösspringande ses som allmän egendom. Det är på DITT ansvar som katten är ute, det är DITT fel om 2 småflickor vill tvinga ner den stackars katten i en barnvagn.
Katter är inte designade att springa ute vind för våg. Det är tamkatter vi pratar om, inte lejon på savannen.

Med andra ord ser man till att ingen annan kan lägga vantarna på katten genom att ha koll på dem, precis som man ska ha med hundar. Och har man inte 100%-ig inkallning på katten (vem har det?) så ser man till att skaffa en innätad balkong, inätat altan eller har dem som innekatter. Se, så enkelt det var.
:tummenupp

Last edited:
Back