Folk tänker inte på efterföljderna....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag stör mig på det här tjatet med att man ska gräva ner elledningarna i hela sverige. Det kommer troligtvis kosta miljarder och åter miljarder och kunderna (vi som använder elen, vi som alltid klagar på energibolagen) kommer få betala detta men så långt har vi inte tänkt.
Sen har media tryckt ut sitt budskap om att varje elmätare tex ska bli fjärravläst så kunderna slipper en kostnad/besvär med att få mätaren avläst tex en gång/månad. Det har gått så långt så att regeringen har beslutat om att år 2009 ska alla elmätare vara fjärravlästa. Och idag kostar en mätare i snitt 35:-/år och det är inkluderat i den den fasta avgiften. Det blir en engångskostnad på ca 2000:-/mätare för att kunna få den fjärravläst. Därtill kommer det servicekostnader och systembyggande så allt kommer fungera. Och det kommer inte fungera 100% även efter det.
Denna kostnad kommer läggas ut på kunden.

Idag har jag hört sånt jävla tjatande om att Elbolagen borde tvingas till att gräva ner elledningarna, bara för att vi råkar ha ett kraftigt oväder som vi inte har sett till like på över 40 år! Och det kommer troligtvis dröja ett par år till innan nästa kommer igen.....

Och som vanligt så är det vi kunder som får betala allt detta, som om elen inte är dyr nog idag!

Vad tycker ni andra som betalar dyr el varje månad, kan inte ett par smålänningar få vara utan ström ett par dagar/veckor för att sedan slippa betala det dubbla varje månad på elavgifter?

Jag håller väl med om att elpriserna är höga som de är. Dock tycker jag att Vattenfall som äger en stor del av näten har en näst intill kriminellt hög vinst så de borde kunna snabba på takten avsevärt utan att det borde drabba oss konsumenter

Dee_cati skrev:
Jag stör mig på det här tjatet med att man ska gräva ner elledningarna i hela sverige. Det kommer troligtvis kosta miljarder och åter miljarder och kunderna (vi som använder elen, vi som alltid klagar på energibolagen) kommer få betala detta men så långt har vi inte tänkt.
Sen har media tryckt ut sitt budskap om att varje elmätare tex ska bli fjärravläst så kunderna slipper en kostnad/besvär med att få mätaren avläst tex en gång/månad. Det har gått så långt så att regeringen har beslutat om att år 2009 ska alla elmätare vara fjärravlästa. Och idag kostar en mätare i snitt 35:-/år och det är inkluderat i den den fasta avgiften. Det blir en engångskostnad på ca 2000:-/mätare för att kunna få den fjärravläst. Därtill kommer det servicekostnader och systembyggande så allt kommer fungera. Och det kommer inte fungera 100% även efter det.

Idag har jag hört sånt jävla tjatande om att Elbolagen borde tvingas till att gräva ner elledningarna, bara för att vi råkar ha ett kraftigt oväder som vi inte har sett till like på över 40 år! Och det kommer troligtvis dröja ett par år till innan nästa kommer igen.....

Och som vanligt så är det vi kunder som får betala allt detta, som om elen inte är dyr nog idag!

Vad tycker ni andra som betalar dyr el varje månad, kan inte ett par smålänningar få vara utan ström ett par dagar/veckor för att sedan slippa betala det dubbla varje månad på elavgifter?

[aftonbladetsossemodeon]
Nej! Elbolagen är onda, de ska betala - inte kunderna. De är redan så rika/onda och pamparna där tjänar ju miljarder på elen jag behöver. Låt dem gräva själva!
[aftonbladetsossemodeoff]

Jag är för ung för att börja tänka på detta... tror jag ska gå och kolla hur det går för mina pensionsfonder just nu :död

Nu trodde jag iofs att ni var såpass jordnära för att inse att de (bolagen) INTE kommer nalla av vinsten för att betala detta, utan det läggs på kunden allting. Även om de säger något annat så slutar det så, ett vinstdrivande företag som tex sydkraft eller vattenfall låter inte kvartalsrapporterna sjunka bara för att vi har Mona Sahlin som energiminister. Ska man tycka till om henne så får vi göra ett forum bara för det ämnet.....

Ja vi får hoppas att dom bara höjer kw-taxan i småland då

Visst kan vi vara utan ström ett slag här i småland, lite värre för folk i Tokholm och liknande ställe att vara utan el kanske...

Man vinner nog mycket på att hålla ledningsgatorna bättre röjda men att gräva upp hela Sverige blir perverst dyrt. :D

Dee_cati skrev:

Hej!!
Det handlar inte om "ett par smålänningar". Det handlar tyvärr om tusentals. Några kommer enligt uppgift inte få ström igen på 6-7 veckor.
Har du funderat på vilka problem strömlöshet ställer till med??

Tänk på de äldre som bor ute på landsbygden och som får svårt att klara sig. Risken för att de ska få lunginflammation när temperaturen inomhus sjunker.
Alla barnfamiljer som ska klara hålla värmen, laga mat etc. Alla de företag som varje dag förlorar pengar pga att produktionen står still. Alla extrakostnader som det innebär för de strömlösa, i form av temporära lösningar i form av elaggregat, bilresor för att hämta vatten, bilresor till det lokala badhuset bara för att kunna sköta hygienen.

Diskussionen om att gräva ner ledningarna har varit i gång länge.
Varje gång som det blåser storm så blir ett antal smålänningar utan ström, och det börjar bli tjatigt.
Och jag kan hålla med om att det inte är realistiskt att gräva ner alla luftburna kablar NU. Men inom en 10-års period så borde de flesta vara under jord. Och det hade underlätta för oss som bor på landet!
OM detta genomförs på en 10-års period så kommer inte kostnaden drabba kunderna i form av höjda elpriser.

Men om man ska hårddra det så beror många av strömavbrotten på att de ledningsgator som finns inte underhålls. Detta gör att träd nära ledningarna tillåts att bli för höga och riskerar att ta med sig ledningen om de blåser omkull. Vattenfall, Sydkraft eller vem det nu är som har hand om underhållet har inte fullgjort sina plikter (anser jag) och borde inte vara förvånade över den omfattning som orkanen fick.

/// Olle

Jo det är jäkligt lätt för vår eminenta minister Mona Sahlin att stå och gasta i TV om att elledningarna ska grävas ner. Den kostnaden tas inte ut på energiavgiften utan på nätavgiften, dvs det är elkunderna som får betala detta, spelar ingen roll om du byter energileverantör, nätägaren är ändå densamma där du bor...

Då är ju frågan om folk vill betala högre nätavgift för detta?

Man ska inte heller tro att det bara är att gräva ner kablarna då markkabel i förhållande till luftledning ställer till med vissa nättekniska problem, då främst problem med högre kapacitans i låglasttid vilket gör att man måste bygga reaktorer för att bränna bort reaktiv effekt för att hålla nere spänningen, sen är det vissa nollpunktsåtgärder som behövs för att begränsa kortslutningströmmarna vid haverier.

En annan aspekt är också att ett haveri på en kabel vilket visserligen är mer ovanligt än på en luftledning tar längre tid att hitta och åtgärda även om det idag finns väldigt fina stötdon för fellokalisering.

Problemet med linjegatorna är förstås att inte röjningen skötts överallt, men ett problem jag hört talas om nu från de jag känner som åkt ner och jobbat på näten kring storstäderna är att det är gott om trilskande markägare som vill behålla sin skog och försvårar nätbolagens möjligheter att bredda linjegatorna. Problemet är inte alls lika stort häruppe där gatorna är betydligt bredare.

Sen det där med Vattenfalls vinst ids jag inte diskutera... Men det man ska komma ihåg är att vinsten inte bara kommer från verksamhet i sverige utan största delen kommer från vattenfalls omdebaterade verksamhet i utlandet sen är inte den vinsten nånting som går ner i LG:s ficka utan det är pengar som går till staten och investeringar i produktionsanläggningar och nät. I det här fallet har jag dock uppfattat det som om Vattenfall har klarat sig bra då dom snabbast fick tillbaka elen till sina kunder och hade för den delen inte heller flest strömlösa kunder från början. Men det har ändå kostat vattenfall ett antal hundra miljoner i avbrottsersättning och reparationer.

Bör tillägga också att detta självklart är jäkligt jobbigt för alla de drabbade men det är som nån skrev tidigare inte frågan om nåt anligt litet blåsväder utan en rejäl storm som tom kallas naturkatastrof där mer skog än vad man nånsin kan tänka sig har blåst ner!

Last edited:
[Mr.Schufemtii] skrev:
Hej!!
Det handlar inte om "ett par smålänningar". Det handlar tyvärr om tusentals. Några kommer enligt uppgift inte få ström igen på 6-7 veckor.
/// Olle

Nu var jag lite ironisk när jag sa ett par smålänningar.... Visst drabbar det många men det jag irriterar mig på är att de sen ska komma och ha mage att klaga på höga elräkningar när de kräver nedgrävning av kablar.

Honken verkar veta vad han snackar om iaf :) Synd bara att inte fler får ta del av samma information.
Det där med vinsten är inget vi behöver diskutera, de flesta vet nog hur det ligger till hos alla vinstdrivande bolag. Kanske ska tillägga att jag jobbar under vattenfalls konkurrent skulle man väl kunna säga.....

Dee_cati skrev:
Nu var jag lite ironisk när jag sa ett par smålänningar.... Visst drabbar det många men det jag irriterar mig på är att de sen ska komma och ha mage att klaga på höga elräkningar när de kräver nedgrävning av kablar.

Honken verkar veta vad han snackar om iaf :) Synd bara att inte fler får ta del av samma information.
Det där med vinsten är inget vi behöver diskutera, de flesta vet nog hur det ligger till hos alla vinstdrivande bolag. Kanske ska tillägga att jag jobbar under vattenfalls konkurrent skulle man väl kunna säga.....
Sedan ska inte glömma att det även kan bli fel på kablar, fråga dom som bor i Kista.
Angående vinsterna som kraftbolagen gör så måste man skilja på produktionsbolagen och nätbolagen för deras ekonomier får inte blandas.

Dee_cati skrev:
Kanske ska tillägga att jag jobbar under vattenfalls konkurrent skulle man väl kunna säga.....

Jobbar du åt nåt producerande bolag eller åt nåt nätbolag?

Om man ska ta fram nåt positivt med en sån här storstörning är det ju att alla externa entreprenörer på nätsidan får ju gnugga händerna ordentligt... Och det är ju bra för samhället att många huggare och montörer (finns många som stämplar normalt) hålls i arbete och betalar skatt... Och sen för att inte tala om leverantörerna på nätmaterial och stolp!!

Är dock jäkligt förvånad att inte facken skrikit om kollektivavtal och grejer för alla utländska montörer som är här och jobbar!!

Fattar inte varför man lägger ut markkabel direkt på marken!
Jag vet att det strider mot elsäkerhetsregler, men va fan
det är krisläge!
Kablarna kan ligga tills man fått upp luftledning.
Fast det här landet styrs av regler, inte medmänsklighet mot dom
som sitter utan ström och som dessutom kanske inte får tillbaka ström
förrän om 3 veckor.

[Mr.Schufemtii] skrev:
Men inom en 10-års period så borde de flesta vara under jord.

ALLA kablar ska ner i backen, så även telefontrådarna och annat rammel. Vad är det man stör sig på i den Svenska naturen? Alla dessa JÄMRA FULA stolpar! Man röjer 10 meter skog på båda sidor vägen för att kunna se vilt och inte smasha sig sönder och samman mot träden vid en olycka... och vad står 50 cm från vägrenen? En jämra STOLPE!

Mer kabel i backen!

BMW R90s skrev:
Fattar inte varför man lägger ut markkabel direkt på marken!
Jag vet att det strider mot elsäkerhetsregler, men va fan
det är krisläge!
Kablarna kan ligga tills man fått upp luftledning.

Vad jag vet har man lagt en hel del HSP-kabel på backen tillfälligt... men problemet är väl kanske att det inte finns såna mängder som behövs på hyllan. Skulle tro att leverantörerna prioriterar att få fram luftledning istället.

Sen är ju nästa problem att man inte direkt kan ställa en transformator på backen (där det tidigare vart stolptransingar). Skulle blir betydligt mer allvar om nån unge blev ihjälbränd om dom tog sig dit och lekte...

Frågan är varför ni stör er på att svenska företag går bra. Jag kan störa mig på att utländska företag köper in sig på svenska marknaden, inte tvärtom. Att sen inte vattenfall och övriga vill lägga miljarder på detta med en gång är ju inte så konstigt. Men att de lägger mer och mer kabel i backen per år finns ju med i deras budgetar. Sen att det tar lång tid det är ju en annan femma.

[Mr.Schufemtii] skrev:
Hej!!

Tänk på de äldre som bor ute på landsbygden och som får svårt att klara sig. Risken för att de ska få lunginflammation när temperaturen inomhus sjunker.
Alla barnfamiljer som ska klara hålla värmen, laga mat etc. Alla de företag som varje dag förlorar pengar pga att produktionen står still. Alla extrakostnader som det innebär för de strömlösa, i form av temporära lösningar i form av elaggregat, bilresor för att hämta vatten, bilresor till det lokala badhuset bara för att kunna sköta hygienen.

Diskussionen om att gräva ner ledningarna har varit i gång länge.
Varje gång som det blåser storm så blir ett antal smålänningar utan ström, och det börjar bli tjatigt.
Och jag kan hålla med om att det inte är realistiskt att gräva ner alla luftburna kablar NU. Men inom en 10-års period så borde de flesta vara under jord. Och det hade underlätta för oss som bor på landet!
OM detta genomförs på en 10-års period så kommer inte kostnaden drabba kunderna i form av höjda elpriser.

Men om man ska hårddra det så beror många av strömavbrotten på att de ledningsgator som finns inte underhålls. Detta gör att träd nära ledningarna tillåts att bli för höga och riskerar att ta med sig ledningen om de blåser omkull. Vattenfall, Sydkraft eller vem det nu är som har hand om underhållet har inte fullgjort sina plikter (anser jag) och borde inte vara förvånade över den omfattning som orkanen fick.

/// Olle
Om elen är nergrävd.. kan inte rotvältor typ sabba ledningen likaså.. kanske tillockmed mycket svårare att reparera då.. vem vet.

Honken skrev:
Vad jag vet har man lagt en hel del HSP-kabel på backen tillfälligt... men problemet är väl kanske att det inte finns såna mängder som behövs på hyllan. Skulle tro att leverantörerna prioriterar att få fram luftledning istället.

Sen är ju nästa problem att man inte direkt kan ställa en transformator på backen (där det tidigare vart stolptransingar). Skulle blir betydligt mer allvar om nån unge blev ihjälbränd om dom tog sig dit och lekte...
Tänkte mest på dom enskilda hushållen, då behövs ingen tranform.

BMW R90s skrev:
Tänkte mest på dom enskilda hushållen, då behövs ingen tranform.

Okej då missförstod jag dig...

Grejen är väl att dom börjar repa "bakifrån" dom börjar på högspänningen och fortsätter sedan ut till kundernas servisledningar... Men i det fallet är det ju absolut vettigast att om möjligt gräva ner lågspänningskablarna... luftledning in till hus existerar inte vad jag då vet vid nyanslutningar idag!

Honken skrev:
Jobbar du åt nåt producerande bolag eller åt nåt nätbolag?

Om man ska ta fram nåt positivt med en sån här storstörning är det ju att alla externa entreprenörer på nätsidan får ju gnugga händerna ordentligt... Och det är ju bra för samhället att många huggare och montörer (finns många som stämplar normalt) hålls i arbete och betalar skatt... Och sen för att inte tala om leverantörerna på nätmaterial och stolp!!

Är dock jäkligt förvånad att inte facken skrikit om kollektivavtal och grejer för alla utländska montörer som är här och jobbar!!

Jag jobbar iofs på ett annat företag men åt sydkraft. Har ingenting dock med nät eller dylikt att göra. De producerar väl en hel del vad jag kan förstå :)

sportarn, jag ser inget konstigt i att utländska företag köper upp svenska. De är ute efter att öka sin marknadsandel för att få tillgång till större vinst etc och då är det ju fullt naturligt att expandera i utländska företag/marknader.
Det största problemet tycker jag är att regeringen i sverige skrämmer bort redan etablerade företag i sverige när man skulle kunna göra det enkelt för sig på många vis. Det staten skulle förlora i vinstskatter etc skulle de återfå tiofalt genom att låta företagen expandera och utöka sin vinst på större sikt, men det fattar inte rötäggen i rikdsdagen som de senaste tio åren har påstått att de satsar långsiktigt men kräver att allt ska ske nu. De är i panik mao.... Men det var inte det tråden handlade om för tillfället :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D