Folk som mailar till info@företaget.se (idioter)

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Goddagens!
Måste bara skriva av mig lite ilska, kanske i fel forum men detta är iaf både OT och datarelaterat.

Ilskan beror på följande: En liten del av mitt jobb är att kolla och svara på info@företaget.se-mailen. Det verkar helt sjukt att så få människor verkar fatta att man inte automatiskt kommer till exakt rätt avdelning eller person på ett stort företag endast genom att maila till info. Logiskt sett är det oftast ett huvudkontor vilket jag trodde var lika självklart som att www.nånting.se är en hemsida och namn@nånting.se är en mail-adress. Men jag hade tydligen väldigt fel...

Ungefär som om man ringer till Volvos HK i Göteborg och säger till telefonisten (troligen en kvinna): Mors! Jo jag väntar fortfarande på avgassystemet som jag beställde till min gamla 740 du vet! Jag pratade ju med Lacke på verkstan du vet! Puckon!!!! :huvet

Ett exempel från min egen vardag (bygg-branschen) kan vara:

Fråga: Vi vill ha hjälp med vårat vardagsrum, vad kostar det?

Svar: (Svårt att inte vara sarkastisk i svaren) Hej! Jag behöver tyvärr veta lite mer om vad du tänkt dig i ditt vardagsrum. Vill du ha målat eller handlar det om golvläggning, bla bla bla? Sen vore det bra om du skrev i vilken stad du bor (helst adress) så kan jag koppla in rätt avdelning av våra typ 100 kontor.

I nästkommande svar står det ofta t ex "vi bor på Kungsgatan och vi vill ha nytt golv i vardagsrummet". JÄTTEBRA svar! Det finns ju bara EN Kungsgata i hela Sverige och alla vardagsrum är väl exakt lika stora så nu har vi all information vi behöver för en seriös offert! :kocko

Fy fan vad det finns många idioter...nån som känner som jag...?

Så...nu känns det lite bättre, det är ju snart måndag så man får nya roliga mail att gråta över..

Vet präxis hur du känner dig. Den siste idioten är inte född än; de blir bara fler.
Sajmon skrev:
"vi bor på Kungsgatan och vi vill ha nytt golv i vardagsrummet". JÄTTEBRA svar! Det finns ju bara EN Kungsgata i hela Sverige och alla vardagsrum är väl exakt lika stora så nu har vi all information vi behöver för en seriös offert! :kocko
Inte för att generalisera för mycket, men det där känns som en stockholmsgrej. "Finns på södern kan det skrivas i en annons till exempel, tror att det finns en "södern" i varannan stad. Verkar som geografin är begränsad till angränsande kvarter i stockholm... stackarna.
:rolleyes:

morlock skrev:
Vet präxis hur du känner dig. Den siste idioten är inte född än; de blir bara fler.
Inte för att generalisera för mycket, men det där känns som en stockholmsgrej. "Finns på södern kan det skrivas i en annons till exempel, tror att det finns en "södern" i varannan stad. Verkar som geografin är begränsad till angränsande kvarter i stockholm... stackarna.

stockholm är ju den enda staden i sverige, å alla måste ju veta om att hela sverige kretsar runt stocholm, å allt annat e ovidkommande
[ironimode off]

morlock skrev:

vi har inget södern i trelleborg

Sajmon skrev:
Goddagens!
Måste bara skriva av mig lite ilska, kanske i fel forum men detta är iaf både OT och datarelaterat.

Ilskan beror på följande: En liten del av mitt jobb är att kolla och svara på info@företaget.se-mailen. Det verkar helt sjukt att så få människor verkar fatta att man inte automatiskt kommer till exakt rätt avdelning eller person på ett stort företag endast genom att maila till info. Logiskt sett är det oftast ett huvudkontor vilket jag trodde var lika självklart som att www.nånting.se är en hemsida och namn@nånting.se är en mail-adress. Men jag hade tydligen väldigt fel...

Ungefär som om man ringer till Volvos HK i Göteborg och säger till telefonisten (troligen en kvinna): Mors! Jo jag väntar fortfarande på avgassystemet som jag beställde till min gamla 740 du vet! Jag pratade ju med Lacke på verkstan du vet! Puckon!!!! :huvet

Ett exempel från min egen vardag (bygg-branschen) kan vara:

Fråga: Vi vill ha hjälp med vårat vardagsrum, vad kostar det?

Svar: (Svårt att inte vara sarkastisk i svaren) Hej! Jag behöver tyvärr veta lite mer om vad du tänkt dig i ditt vardagsrum. Vill du ha målat eller handlar det om golvläggning, bla bla bla? Sen vore det bra om du skrev i vilken stad du bor (helst adress) så kan jag koppla in rätt avdelning av våra typ 100 kontor.

I nästkommande svar står det ofta t ex "vi bor på Kungsgatan och vi vill ha nytt golv i vardagsrummet". JÄTTEBRA svar! Det finns ju bara EN Kungsgata i hela Sverige och alla vardagsrum är väl exakt lika stora så nu har vi all information vi behöver för en seriös offert! :kocko

Fy fan vad det finns många idioter...nån som känner som jag...?

Så...nu känns det lite bättre, det är ju snart måndag så man får nya roliga mail att gråta över..

* De kanske skrev så kort just för att det inte finns någon mening att förklara allt för en idiot som inte har med saken att göra utan de vill bli "vidarekopplade" till rätt person?

* Kunden kanske inte hade koll på att ni hade fem miljoner kontor i hela världen?

Men

Kan alla "idioterna" hitta vilka epostadresser som finns till olika avdelningar på företaget?
Eller visar ni någonstans hur nu har lagt upp era adresser. Jag menar använder ni hela namnet typ per.palle@foretaget.se eller bara initialer pp@foretaget.se.

Men jag håller med att det ringer mycket konstigt folk. Jag sitter på teknisk support och jag undrar ibland om folk överhuvudatget kopplar på hjärnan ibland. Tex när jag säger att vi inte säljer till privatpersoner utan endast grossister så får man frågan "men kan inte jag få köpa den här gången". Sen blir de sura för att man inte ger dem specialbehandling för de har köpt ett kopplingsur för 10 år sedan. Lyssna på vad jag säger Pucko

Jaja det är tur man själv är så perfekt :lol

Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”