Folk klarar inte av att ta körkort!

Hittade ett gratis på nätet. 65 frågor. 12 fel och godkänd. Tog 24 minuter .Svårt med all meningslös statistik som man i princip måste plugga in till i princip ingen nytta.

Det var 21 år sen sist då jag tog hojkortet och 26 år den bilkortet men det funkade tydligen bra ändå. Provet jag skrev när jag tog bilkortet skulle jag inte ha klarat idag utan att läsa på.

Last edited:
har tagit körkort både under 90 talet och 2000 talet och 2014. och tycker det är enklare nu än när jag tog första på 90 talet.
nej det är ej samma behörighet utan nya behörigheter...

tror dock att problematiken med att folk idag tycker det är svårt med körkort är på grund av att dom som tar körkort idag är dom flesta från den söndercurlade generationen.

Jag slutade bara inte va dum i huvet nå jävulskt när jag slutade vara ungdom..

Klarade teorin på både A och B på första försöket...kan dock erkänna att jag kuggade uppkörningen för B på första försöket...men wtf...fick senare höra att han jag körde upp med var lite okänd för att kugga...men fick samma på andra försöket och då gick det! :D för A krävdes det dock bara 1 försök

Alla vet ju att ungdomar är nåt jävulskt dumma i huvet.

Japp, så har det ALLTID varit....

Varför måste föräldrar skjutsa sina barn till skola? Är de dumma i huvudet och inte hittar dit ?

Nej, så var det inte förr. Förr var det idiotfrågor som man kunde klura ut svaren på utan att ha öppnat boken. Det du kallar förr infördes årsskiftet 89/90. Sen försvann det igen.

När jag tog körkort -97 var det i alla fall 5 alternativ där ett eller flera svar kunde vara rätt.

När jag tog körkort -97 var det i alla fall 5 alternativ där ett eller flera svar kunde vara rätt.

Tog lätt mc -92 och och bil samt uppkörning på tung -97 och de var 5 frågor med ett eller flera rätta svar båda gångerna, missade man ett x på en med fler så blev det en plump i protokollet.

För att söndercurlade generation instant all har inte den arbetsenergi och det tålamod som krävs. De kan heller inte skicka sin mamma för att göra provet och när de blir kuggade så hjälper det inte att mamma åker till körskolan och skäller på examinatorn för provet är nationellt bestämt.

Är man det minsta begåvad och vill ta körkort, så fixar man det galant idag. I synnerhet på mindre orter. Teorin var mycket knepigare för tjugo år sedan pga något hjärnsläpp hos Vägverket. Uppkörningen är ungefär densamma.

När jag tog kortet för bil -98 var det 5-valsfrågor där 0-5 alternativ var rätt. Och frågorna var helt störiga. som en bild på en krök på en väg, tallskog på båda sidorna och övergångsställe, samt solljus som föll in i kurvan.
Frågan var något i stil med "Vad kan hända här" och alternativen var "Det kan komma barn på övergångsstället" "Det kan komma en älg" "Du kan få möte" "Du kan bli bländad av solen i kurvan" och sånt.. Och bara ett enda alternativ var rätt.
Helt sepe fråga. Var flera sådana där man helt enkelt var tvungen att ha pluggat in alla frågorna i förväg. (Vilket gick att göra på den tiden, genom att plugga en trave med pärmar med "studieprov")... Inte bevisade proven på någon form av förmåga att köra, eller kunskap om trafikregler. Bara att man kunde memorera tillräckligt med dumheter. :gnissla
Då var provet jag skrev 2010 bättre på den punkten, där det faktiskt var frågor om trafikregler, förutom några få.

Jag fick full pott på B teorin och 2st fel på A teorin. (2007)

Jag har inte en aning om vad dom här nya datumparkeringsskyltarna menar. Lr jag vet ju hur datumparkering funkar. Men jag vet inte vilken skylt som är vad. :-P
Så kan det gå när man bor i en liten stad där man aldrig behöver bry sig om dylikt. :-)

Vet hur många som helst som har körkort som inte har den blekaste jäkla aning när det kommer till släpvagnar och dess vikter. För det sket dom i. Dom lärde sig rätt svar, men inte varför.

På tal om det borde det fan vara ett tillägg för att få köra med släp än fast det inte är svårt egentligen.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon