Folk dör ju för faen?!!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Vet bara många som ligger utan marginaler för att pressa på dom vägarna du menar med tjälskador, grus och träd överallt. Det är inte vidare smart.
Vet många vägar som är lika kurviga med fri sikt och utan tjälskador.
Allt handlar ju om att köra så man har marginaler ifall något skulle gå fel.

Förr körde man alltid några stycken och det skulle köras på slangen, varvas och tävlas. Ett par gånger kom man undan med kallsvett och ett par skakiga händer, en sniff mot en bilkylare, eller ett rådjur över vägen.

En polare satte sin splitter nya Ducce i ett träd, själv klarade han sig med brutna revben och lite annat. Några veckor senare hetsades det vidare. De flesta har sålt sina hojar idag, vissa pga insikten att det inte funkade med hoj, iallafall inte sporthoj. Tempot trissas alltid upp och hornen växer ut.

Själv kör jag mest kromsläde idag och trivs med det. Kör helst själv, men de gånger jag inte gör det så är det med folk som hittat andra kvaliteér i sin hojåkning än att tokgasa. Min njutning hittar jag idag runt 70-90 blås. Det är bara att inse att med de farter som en modern sporthoj erbjuder så är det bara en tidsfråga innan smällen kommer om man inte har förmågan att behärska sig. Hjärnan är inte kapabel att både hantera farten och eventuella föremål som dyker upp hastigt i kanske 150-180 blås. Och i hastigheter under dessa känns det ganska överdimensionerat att köra runt med 160-180 hk och en hoj som gör en 250-300 knutar.

Det är bara att inse att många olyckor aldrig hade hänt om inte adrenalinberoende funnits eller om detta hade tillgodosetts på bana istället.
Att då ta sig av daga bara för att försöka hänga med i ett tempo man inte egentligen är sugen på är ju bara helt bortkastat.

Vet bara många som ligger utan marginaler för att pressa på dom vägarna du menar med tjälskador, grus och träd överallt. Det är inte vidare smart.

Det behövs stigfinnare till NDR skicka ett pm så sammanstrålar vi:)

Alla dör vi en eller annan dag, hur det går till, hur gammal man blir är svårt att avgöra.

Man väljer själv oftast vad man vill göra.

Hur fort temp man tänkt köra.

Man kan dö om man så står stilla eller paserar långt över mach 5.

Tempot tycker jag du ska börja fundera på hur fort du tängt framföra ditt fordon, du har ju en högerhand där du väljer hur mycke den ska vridas, om du tycker att dom andra kör snabbare tempo en vad du behärskar så vad gör det om du kör lite lite långsammare, säkert e du lite snabbare i mellanåt.

Vad gör det o bli kallad rutten sill, du får la förklara för dom om dom tycker du är långsamare att du vill behålla livet lite längre en att riskera livet för att kuna hålla samma tempo som dom.

Jag har gjort de massa gånger att dra upp hastigheten mer en vad jag behärskar i mellanåt, men oftast redat upp det i sista ögonblickerna, men alla är vi olika, vissa vill leva längre, vissa försöker ha kul, andra söker späningen att få adrenalinkick, vissa vill inte leva längre eller lever för dagen så dom ökar tempot på det viset.

Sluta gnäll, börja åka bana istället. Gatåkning är livsfarligt. End of discussion!

Gatåkning är livsfarligt det vet säkert det flästa om sen innan.

Men var finns det barna som är inte är för långt till ? som har alla dessa höghastighets rakor med kurvor som går upp o ner som en smal väg inne i skogen ? de som är bra med barna är att man slipper grus o en långsam trafik o man bestämmer hur fort man själv vill åka.

Ända jag känner med några av dessa egenskaper är självaste nurburgring, men tok för långt :mad:

Last edited:
Om man inte tycker om att köra snabbt med en sporthoj, varför ha en?? Köpa en glidare istället kanske??

Köra i grupp älskar jag, om jag leder den eller åker i mitten eller sist spelar ingen roll.
Vi kör med omkörningsförbud i våra grupper, tempot bestämms av alla innan avfärd.
Lukta på blommor fart, mellan, mellan/snabb, snabb eller überljusfart ;)
Tempo beroende på deltagare.
Köra ensam med en sportare?? Nej fy fan... Tänk om det händer något o du flyger ut i skogen eller var som där ingen ser dig eller bågen?? Ligga där o dö i sin ensamhet, nej tack. Då kör jag hellre med folk jag tycker om att köra med.

Men visst håller jag lite med första inlägget.
Därför har jag en Honda X11 som hänger med alla på gatan, sjukt rolig att busa på ett hjul med osv. Sen har jag en R6:a (värd 20000:-) som jag kan fläska runt på bana med utan att behöva bry mig om bilar som kör ut framför mig eller kälskador stora som ringsjön. Bara dra rullen till max o njuta av knäskrapen.

Det är ju bara att dra ned tempot, och hitta krokigare vägar som är kul även i sansade farter. Och åk mindre grupper, med polare du litar på, och som är mogna nog att hålla igen.

Man behöver inte utmana ödet bara för att man kan.

Ja marginaler är viktiga, Nu är ju jag världsmästare i dubbelmoral och inte marginaler tyvär. Prexis som TS.

Jag har tjatat i många trådar att vid gruppkörningar så har RL/BM ett stort ansvar att se till att hastigheten funkar för alla som ligger mellan dom, detta för att man inte vet vilken kunskap som finns hos dom som dyker upp för att ha en trevlig dag på trevliga vägar samt att försöka stävja att skillnaden mellan kapaciteten och grupptrycket inte blir för stort.

Kör man med vänner och känner som TS gör så är man ute på hal is.

Känner precis som du, jag förstår inte heller varför det ska vara så j**la bråttom hela tiden.

Jag hade allvarliga planer på att lägga hojåkandet på hyllan för ett par år sedan. Det var helt enkelt inte roligt längre. Sen fick brorsan för sig att skaffa körkort, vilket innebar att han behövde någon att övningsköra med.
Så sommaren 2009 åkte jag, för första gången på väldigt länge, mer i lagliga hastigheter är olagliga. Helt plötsligt kom körglädjen tillbaka, och jag mindes vad det var som fick mig att börja köra hoj från första början. Är så fantastisk skönt att hålla en hastighet som tillåter att man ser sig omkring och tar in omgivningen utan att det innebär att man hamnar i diket.

Det är väl ändå själva åkandet det handlar om, inte att komma tillbaka till garaget så fort som möjligt?:va

Jag håller med dig. Det är svårt att direkt påverka någon annan, man kan egentligen bara kontrollera sitt egna beteende. Jag har hanterat detta genom att välja rätt grupp att köra med, vilket för mig innebär att gruppen håller ungefär det tempo jag känner mig bekväm att hålla, samt väntar snällt in alla i korsningarna, utan att titta på en med irriterade blickar över att man inte hänger med. Man får inga pluspoäng av att köra över sin förmåga. Det är inte ens kul för fem öre, bara stressigt.

Verkar vara ett ruttet gäng du åker med! Hetsa den som åker saktare!

Tempot sätter DU själv, vill andra köra på så är det deras val. Jag skulle aldrig klanka ner på någon som kör sakta(re)än mig.

Det är lika dåligt som vissa jägare som gnäller på andra att varför sköt du inte, ett skott mot ett djur avgör enbart skytten, inte jaktkamraterna, att klanka ner på andra.

Jag skulle överväga att inte åka med detta gäng om jag var dig. När vi samåker så kan vi vara 4-25 st, vi har aldrig haft några problem med att någon skulle sinka oss, för att man kör saktare.

• Gilla
Reaktioner: VBK
135 km/h på en asfalterad skogsstig med hus på var sida

inte värre än så? seriöst..

sen kan man ju titta på en annan sak i livet, en kille på jobbet var hemma för magsjuka, igår fick en på jobbet reda på att de hittade honom död hemma efter att han halkat i badkaret och slagit i huvudet och dött. låg i badkaret nästan 1 vecka... han var ca 40-45år ingen ålder på så vis..

poängen är.... allt är farligt, man väljer själv var när och hur man vill ta risker / chanser... TS väljer nu då att inte ta några risker när han kör hoj... medans andra gör det...

Manneman, jag förstår vad du menar. Men, jag har aldrig upplevt något tryck eller gtrupptryck i RoH. Det är något år sedan jag började köra TT, hade alltid kört ensam tidigare. Har haft kort sedan jag var 16, och det är längre sedan än vad många som är med och kör är gamla. Visst är tempot högt, men man kan välja grupp efter önskad hastighet:)
Jag kör betydligt fortare idag, än vad jag gjorde tidigare, men, för det mesta, med mycket större marginaler.
Detta kan jag tacka Sporthojskurserna, hyffsat mycket bankörning OCH TTna för.

Fortsött köra med RoH, skit i om någon tråkar dig, dt hör till lite. Och välj grupp efter hur fort du vill färdas.

Om man inte tycker om att köra snabbt med en sporthoj, varför ha en?? Köpa en glidare istället kanske??
.

Talar kanske för mig själv, men vem fan vill ha en ful kromsläde?:arsele:arsele
Jag kör sporthoj för att det är en snygg skön hoj. Jag sitter bra på den och njuter när jag och snigel varit på tur.

Köper inte riktigt när folk säger -varför köra sporthoj när du inte kör fort..

Alla kör på den hoj de gillar :banana:banana vilket är tur för tänkt om alla barn skulle slåss om just MIN hoj:tungan

Last edited:
och meningen med det här inlägget ???? skriver som folk skrivit innan kör inte med dom människorna, vissa vill bomba satan vissa vill söndagsköra då får du ju köra med dom sistnämnda och inte dom andra svårare än så är väl inte det här problemet du har ?

Manneman, jag förstår inte vad du menar. .
Det är ju bara vinka fram bakomvarande om man tycker att det går för fort.
(Om du tjöper en sporthoj så känns det inte så snabbt i 130 som det gör med din. :gnissla)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back