Foliering förberedelse

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Hej
Hade tänkt att sätta folie på tank och några kåpor.
Tanken måste slipas ner då den har klarlacksläpp och vill bli av med dekalerna på tank och kåpor.
Så min fråga är när man nu slipar ner lacken behöver man lägga primer på tank och kåpor
eller det är bara att lägga på folien?
 
Har du dekaler som är upplyfta lite i lacken kommer dessa konturer att synas igenom folien.
Så de får du pilla bort. Ligger de under klarlacken kommer du få slipa bort dem.
Vill du ha en perfekt yta på folien så se till att alla ojämnheter är borta.

Lägger du primer eller fullack som du sedan lägger folie på så kommer denna lossa och fastna i klistret i folien medans du jobbar med den.
Asjobbigt då folien därmed är förbrukad och fäster inte längre då det sitter primer på klistret. Tro mig, har testat :tungan
Har du klarlacksläpp kommer folien att förstora detta medans du jobbar med folien.
Har du lagt på folien och skall lyfta den igen, vilket du kommer göra 10+ gånger under tiden du jobbar med den och värmepickan, så kommer det följa med mera klarlack som inte sitter bra. Då är folien med sig nya klarlack förbrukar då den inte längre fastnar. Den är ju redan fastsatt i den numera lossryckta klarlacken.

Gör så här:
Slipa ned tank så den är jämn och inte har klarlack/lack som lossnar. Lägg på folie.
Ingen större poäng att slipa ned det till ren metall, se bara till att det inte är något uppenbart lacksläpp som kommer att lossna någonstans.
 
Det med folie blev mest mög,skulle foliera framskärm idag blev bara småveck som man ej får ut, så det blir nog att lackera istället
 
Värme och stretcha mera.
Alltså, har du bara en vettig folie kan man vara ganska hårdhänt med den utan att det går åt skogen.
Blir det fel lyfter man bara lite och värmer den så återfår den ursprungsformen och sen värmer man lite igen och stretchar ut den över objektet.
Det är tålamodskrävande.
 
Har värmt som en idiot och spänt hit och dit.
Kan ju var folien som inte är bästa kvalité, köpte billigt på Ebay
 
Hej
Den är av typen som går att sträcka.
Så det är rätt folie om än billig.
Men kanske inte bästa grej att börja foliera en stor framskärm.
Och tror inte det är mycket lättare med tank, sidokåpor och bakdel.
Så blir nog att lackera om hojen.
 
Ska göra ett försök på tanken och dom andra bitarna då jag har folie kvar.
Får man till det så får man göra nåt annat med framskärmen.
 
Tanken.....Mmmm... Vilka avskyvärda minnen jag har från att foliera tanken. Det var det absolut svåraste grejen jag klistrat folie på.
 
Fasen då! Jag som tänkte mig att jag skulle skippa tankkåpa och wrappa tanken istället... Byter färg på hojen och vill låta originalen ha kvar sin färg så nästa ägare kan välja själv vilka kåpor som ska sitta på.

Har väldigt små kanter till dekalerna under klarlacken på tanken. Är det helt kört att wrappa över det?
 
Det kommer att synas igenom.
Men sänker du ambitionsnivån och inte tänker på dem funkar det ju.

Fast tanken är oftast väldigt jobbig att lägga folie på. Tänk på att du skall lägga en platt yta över någonting som inte är platt. Det kommer värmas, töjas och lyftas till förbannelse innan man är klar.

Mitt knep var att inte exponera hela klistersidan direkt. Ta bara bort en del av skyddspappret och jobba med den delen. När du sedan är klar där så ta bort lite mera skyddspapper och jobba med nästa del.
Då slipper man att folien sätter sig överallt under arbetets gång.
 
Det kommer att synas igenom.
Men sänker du ambitionsnivån och inte tänker på dem funkar det ju.

Fast tanken är oftast väldigt jobbig att lägga folie på. Tänk på att du skall lägga en platt yta över någonting som inte är platt. Det kommer värmas, töjas och lyftas till förbannelse innan man är klar.

Mitt knep var att inte exponera hela klistersidan direkt. Ta bara bort en del av skyddspappret och jobba med den delen. När du sedan är klar där så ta bort lite mera skyddspapper och jobba med nästa del.
Då slipper man att folien sätter sig överallt under arbetets gång.

Jag har klätt en del med vinyl och kontaktlim tidigare, men det fäste ju inte förens man värmde och gnuggade. sen kunde man även dra loss och göra om åtskilliga gånger, vart ett riktigt bra lim (3M). Men är folien såpass klistrig att den sätter sig vi beröring blir det givetvis knepigt.. Tänkte haft en kompis till hjälp som håller upp folien så en inte lägger sig överallt...

Kanske lika bra att köpa tankkåpa iaf då... 1000kr för kåpan och säkert en 5-hundring till för lack... vs folie för 500kr som jag kanske får kasta och göra om x antal ggr? :död

Tanken finns ju på den där gummifärgen... minns inte vad den hette nu.. Den ska ju slitas rätt fort har jag läst mig till.. Men kommer ju på stompgrips på sidorna och man kan ju alltid sätta ett sånt där tankskydd "mellan benen"..
 
Du är ute efter Plasti-dip. Du kan inte montera Stomp eller tankskydd utanpå det. Lacka du, finns egentligen ingen anledning att foliera om man ska ha "vanliga" färger, det blir inte aktuellt förrän man vill ha print eller svåra färger. Eller om man inte vill sabba original. Eller om man råkar ha tillgång till vinyl ändå.
 
Plastdipp håller inte på ställen där du nöter.
Folie håller bättre där.

Du kan få folie snyggt, men man måste bli arg på den för att den skall göra som en vill.
Min XT600:
XT600.jpg
 
Kan jag inte ha stompgrip eller liknande på plastidip så går det bort. Givetvis vill jag behålla den klassiska vit/blå lacken på tanken för att kunna återställa till original, annars hade jag ju bara lackat om tanken :7peta
Jag vill iofs skydda tanken under tankkåpa också då jag hört att det brukar kommande smuts som nöter på lacken... Kanske beställer folien och gör mitt bästa. Duger det så är ju det klart :) Blir det katastrof så har jag iaf ett skydd på tanken och slänger på en tankkåpa :)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top