Folan/SoS

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Satt och bläddrade i ett gammalt nummer av MCM och i en artikel om SoS nämndes den svenska motortillverkaren (eller gjorde de hela hojar också?) Folan flera ggr. Tyvärr framförallt pga av "katastrofalt dålig tillförlitlighet". De verkar både ha gjort en SoS-maskin och en twin. Såg även en annons för en Folan-racer som vägde nästan otroliga 89 kilo (vet inte om det var tryckfel, känns nästan som att en etta saknades...)

Nån som har mer info om Folan och de hojar/motorer som de byggt? Finns de fortfarande?

Coola Ola skrev:
Satt och bläddrade i ett gammalt nummer av MCM och i en artikel om SoS nämndes den svenska motortillverkaren (eller gjorde de hela hojar också?) Folan flera ggr. Tyvärr framförallt pga av "katastrofalt dålig tillförlitlighet". De verkar både ha gjort en SoS-maskin och en twin. Såg även en annons för en Folan-racer som vägde nästan otroliga 89 kilo (vet inte om det var tryckfel, känns nästan som att en etta saknades...)

Nån som har mer info om Folan och de hojar/motorer som de byggt? Finns de fortfarande?
Hmmm... Är det inte så att det är Folans twin som sitter i Highlanders hojar? Och att Highlander köpte rättigheterna till motorn när de skulle in på "börsen" (någon av smålistorna). Betalning självklart med egna aktier.

Edit: hojarna heter kanske Highland? Skitsamma, görs på småländska höglandet ivf.

Last edited:
Coola Ola skrev:

Per Bäckström (Ulricehamn fd 250R) och hans bror jobbade rätt hårt i början av 90-talet med att montera in en Folanmotor i ett Honda 250R chassi. Motor var riktigt liten och var på om jag inte minns fel runt +900cc. Far och son som tillverkade motor vars namn jag inte kommer ihåg var riktiga gurrun på problemlösningar som uppstod, typ växellådsras, dålig oljesmörjning mm.
När cyklen funka så gick den riktigt fint men chassit fick sprickor då motor levererade lite mycket pulver. Om jag inte minns fel så var det en motor som baserades på Husaberg 502. Senare år kom Lars Bosson ( rr-förare och bike-reporter, supermotard) att ta upp kampen om denna motor och lyckades med ett par riktigt fina resultat som media följde ett tag. Storleken på motor var såpass liten att man sa "Den kan man gömma inuti motorhalvorna på Ducati."
Sedan är det nog så att Highland köpte upp patentet och sedan var, tror jag sagan slut.
// Musse (mekaniker åt Bäckis 1991-1992, 250R därav info)

Folan håller på fortfarande, eller i varje fall höll de på i höstas.

De gör mest beställningsjobb på olika konstruktioner nu om jag inte missuppfattat det hela. Jobbat en del åt Vertemati, Highland, Husaberg osv.

Jag bor 1,5 km från Folans lokaler, men mer vet jag inte ;)

Håkan Månsson kör fortfarandemed folanmotor i supermono. En viss utveckling fortgår i samarbete med folan och motorn skall enl uppgift nu vara riktigt tillförlitlig (med supermono mått mätt)

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Håkan Månsson kör fortfarandemed folanmotor i supermono. En viss utveckling fortgår i samarbete med folan och motorn skall enl uppgift nu vara riktigt tillförlitlig (med supermono mått mätt)

Tja, lyckas man starta supermono hojarna utan att skjuta lådorna och komma till start är det = vinst...

Håkans hoj har väl gått ok sista åren?

Folan Racer

Viktuppgifetn på 89 kg skall stämma enligt ett reportage i Bike för många år sedan. Tank och allt annat (kåpor etc.) göt de själva i kolfiber om motorn sattes i ett Rs250-chassi som tidigare rullat i Holland. Målet var 100 Hk i en hoj so väger under 100 kg. Jag tror de missade effekten med ett par hästar men förhållandet var fortfarande mer än 1:1.

ething skrev:
Viktuppgifetn på 89 kg skall stämma enligt ett reportage i Bike för många år sedan. Tank och allt annat (kåpor etc.) göt de själva i kolfiber om motorn sattes i ett Rs250-chassi som tidigare rullat i Holland. Målet var 100 Hk i en hoj so väger under 100 kg. Jag tror de missade effekten med ett par hästar men förhållandet var fortfarande mer än 1:1.

Haha, galet. Min gamla MB-5 moppe vägde ju mer än vad en folanracer väger... Otäcka serviceintervall på en sån motor låter det som. Men det hade varit en jäkligt kul hoj att ha, bara för att.

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back